Bolån / ägandet av bostadsrätt

Hejsan alla,

Jag hoppas någon kan hjälpa mig att bli lite klok på how-to då jag är själv lite förvirrad.

del 1)
Jag och min mamma har nu samlat en del till kontantinsats och lånelöfte ska det ansökas om i slutet av månaden (kontantinsats motsvarar 15%). Jag har hyfsat koll på proceduren men det som stör mig är att, hur ska jag bäst gå till väga när det gäller att söka lånelöfte och sedan bolån med lägst ränta möjligt (i rörligt, 3-6mån bindning) ? Det görs ju en kreditupplysning för varje ansökan per bank (vilket är inte så bra som jag förstått) så hur gör jag det bäst, är det bättre att ringa varje storbank och fråga eller är det bäst att ansöka lånelöfte hos samtliga via compricers tjänst?

del 2)
Bolånet kommer att tecknas av mamma men ägarskapet av bostaden är oklart. Situationen är sådan att 1) mamma vill förhindra att potential framtida partner ska ej kunna äga bostad även om dem gifter sig och 2) det ska ej kunna ärvas till mina syskon som ej bidragit en enda krona för bostadsamlandet. Är det värt att ta in en jurist om mamma ska äga lägenhet eller duger det att jag som sonen får 100% ägandet och därmed elimineras alla “risker” om mamma hade ägandeskapet (t.ex. gifter sig och dör, så fördelas det på partner och hans barn samt mina syskon)…

Hoppas det är någorlunda tydligt. Tacksam för all svar.

Dubbelnegationen är inte avsiktlig va’? Jag blir lite undrande hur du menar.

Är bostaden till din mamma och du är med och chippar in då du också bor där eller enbart för att du är en hygglig son?

Arvsfrågan är lurig då det beror på hur ni är släkt, hur mycket annat din mor äger och att man aldrig kan testamentera bort laglotten.

Du kan inte ringa runt till varje storbank eftersom de kommer att vilja ha möten och sälja på dig alla möjliga dåliga och dyra fonder, välja deras halvdana pensionslösning osv. Att använda Compricer eller liknande är väl ok. Du bör i första hand försöka välja en bank som inte kräver att du ska bli “helkund”. Ska du välja en annan bör det bygga på att du verkligen satt dig in i deras villkor och att ränterabatten är rejäl jämfört med alternativen.

De här faktorerna som du nämner krånglar till låneprocessen en hel del. Sannolikt medför de att du inte kan välja något annat än en storbank.

Jag kan inte bedöma om det behövs en jurist eller inte men att skriva en avtalshandling själv är ju ingen omöjlighet. Det finns böcker om hur man gör sådant. Det är först om det uppstår oenighet om ett avtal som det i realiteten behöver prövas juridiskt. Dvs. om alla är överens om vad som gäller (inkl. syskon mfl.) så borde inte frågan vara så komplicerad. Det mest centrala blir då att reglera vad som ska gälla om du dör, om mamma dör eller om andra saker händer som ni inte tänkt er. Så länge allt fortsätter vara som ni tänkt er kommer sannolikt allting vara ok.

Det är i mina ögon ingen panik att hitta lägsta möjliga ränta direkt. (Räntekostnaderna är så små i dagsläget ändå)

Ta ett ”obundet” lån hos en bank som inte krånglar en massa och försöker tvinga in dig som ”helhetskund” osv. Jag tog lånet via SBAB (superenkelt, 2-3 telefonsamtal sen var det klart, behöver inte förhandla ränta eller liknande).

Därefter när du flyttat in kan du i lugn ro och ro se över vilken bank som kan erbjuda lägst ränta och flytta dit.

3 gillningar

Dubbelnegation, förstår inte riktigt? Tanken är att lägenheten ska vara för hela familjen, om så mamma eller jag eller syskonen vill bo där så är det fine (som det ser ut nu så kommer mamma bo där), detta gör jag med mamma för att va en “hygglig” son… Pappa min har inte investerat i oss alls och inte säkrat upp nån bostad eller likt, mamma har fått kämpa länge med oss tre syskonen… När jag väl fått jobb så har vi kunnat (äntligen, även ordnat privat pensionssparandet åt mamma) spara tillsammans för lägenhet, där jag la dubbelt undan åt kontantinsatsen.

Det mamma vill absolut är att säkra detta så att ingen annan partner o dess barn ska få ärva detta vid separation eller död… Vi har ju inte tillgång till en jurist (om ingen kan rekommendera någon?) men hon är villig att ge mig 100% äganderätt åt bostadsrätt ifall det eliminerar arv till “obehöriga” men även mina syskon vars ena vill inte investera och den minsta är fortfarande för liten (och bor med sin pappa på heltid så vi har 0 kontakt med honom…)

Jag tycker att låta dig få 100% äganderätt är rimligt utifrån det jag läser för att undvika arv-problematiken. Jag vet dock inte hur det fungerar med besittningsrätt osv. Det vill säga, vad händer dagen du vill få ut dina pengar från lägenheten men din familj bor kvar i den?

Denna menade jag:

Förhindra att inte är detsamma som att vilja/godkänna något. Som att säga att jag ogillar inte jordgubbsglass. :slight_smile:

Superfint säger jag då. :heart:

När det gäller eventuell partner till din mamma kan hon justera det genom att skriva in i samboavtal och liknande vad som gäller. Menar hon/du din eventuella framtida partner så kan detta formuleras i gåvobrev eller testamente.
Det som däremot inte går är att göra dina syskon helt arvlösa. Så den delen av lägenheten som är din mammas egendom (låt oss säga 50%) kommer att delas mellan er syskon om hon avlider. Hon kan testamentera 50% av sina tillgångar till vad hon vill (t ex dig) men övriga 50% ska delas mellan bröstarvingarna (barnen). Så ja, även ointresserad syskon som inte hör av sig får alltså del i eventuell kvarlåtenskap vid dödsfall, minst 16,66% om ni nu är tre syskon med samma mor.

Angående jurist: Kolla med lawline för gratisråd eller kolla om er kommun har någon juridisk rådgivare att fråga. Detta som en start åtminstone och för att bekräfta att random medlem på ett forum inte fått nå’t om bakfoten. :slight_smile:

1 gillning

Alright, jag förstår (det är exakt det jag vill undvika med sånt trams, sätta in pension, bli “helkund” osv). Finns det en sådan lista nånstans med banker som inte har dessa krav?

Ja precis, jag ska kolla upp der där med avtalshandling… Det är just det centrala dvs vid bortgång om vad som händer med lyan. Tack.

Tack för svar, jag vill ju säkra upp ett bolån först så detta låter ju vettigt.

Yes, tack för förståelsen. Tanken är att denna lägenhet ska aldrig säljas om vi så inte måste pga något extrem oförutsett sker, så om mamma eller brorsan vill bo där tills jag går bort så är det lugnt. Jag har inga planer på att be dem flytta ut. Det ända jag och mamma vill undvika är att 1) om hon potentiellt vill gifta sig igen att han och hans barn har 0% rätt till del av lägenheten och 2) mina syskon ska ej ha nån arvsrätt eller likt till lägenheten.

Tack snälla för svar, nu fick jag lite o tänka på. Jag ska ta kontakt med kommun och lawline så får vi se. Detta gör vi för att ha en permanent bostad som ska finnas för evigt där valfri familjemedlem får bo i.

Jag undrar hur det skulle bli i så fall om jag står som 100% ägare av bostaden och om det går att avtala bort arv till syskonen…

Ja, det är ju en möjlighet såklart, även om det då kräver att mamsen litar på dig till 100%. Jag förmodar att du inte har barn eller är gift, för då ärver ju dessa dig om du dör först.

Om ni gör en sådan lösning måste du däremot skriva testamente där allt går till mamma, annars kan syskon få del den vägen.

Snårigt? Jag vet.

1 gillning

Arvsrätt är klurigt, finns det någon anledning att du inte ska stå som 100% ägare av bostaden? Annars är det ju den absolut lättaste lösningen, du äger lägenheten och ingen annan har rätt att göra några som helst anspråk på den.

Du verkar ju göra detta för att hjälpa din mamma. Därav är det ju “riskfritt” för henne även om du står som ägare 100%. Du lär ju inte kasta ut henne.

Arvslotter är lite knepigare. Den del som din mamma går in med i lägenhetsköpet kan räknas som förskott på arvet och då ska dina syskon få ut samma summa den dag bouppteckning görs.
Kanske är ett sätt att ni gör upp en avbetalningsplan, du och din mamma, där du ska betala av lägenheten under 40 år eller nått. Nu vet jag inte hur dyr lägenheten är men kanske det inte blir så stor månadsavbetalning. Om du för över den summan till henne varje månad, efter en skriftlig avbetalningsplan, så är det ju sen upp till henne vad hon gör med den summan när den väl hamnat på hennes konto.
Skulle din mamma dö innan den är färdigbetalad så får du troligen betala resterande till dina syskon. Men värdet på lägenheten kommer inte att vara inblandat eftersom hon inte äger den.
Kanske är det ett sätt.

Om du äger den till 100% så är det viktigt att din mamma står som din arvinge i det fall du skulle dö.
Du kan inte heller avtala bort dina ev barns arvslott men du kan ge din mamma full besittningsrätt, vilket, om jag inte minns fel, innebär att hon kan bo där så länge hon vill eller lever.

Obs, jag är ingen jurist.