Hyra ut min bostadsrättslägenhet till förälder

Jag och min partner väntar på barnet. Vi har en brf lägenhet (en 2a) men vi just köpt en större lägenhet för den växande familjen.

Jag är från ett andra land. Vi skulle vilja att våra föräldrarna kan kommer (två är pensionerade) över den första perioden vi har bebisen och spela lite förföräldrar och är det mycket bättre att ge de den små lägenhet.

Ska vi fråga brf tillstånden även om vi hyres ut en mindre perioden och de kommer inte att flytta skatt eller mejl, eller vi bara informera våra granne?
Vi kommer att vara ofta på plats såklart och att behålla nycklarna. Vi kommer inte att få hyrpengar men kanske de ska hjälper och gåva bara en gång för den handpenningen till den nya lägenhet.

Ni ska begära tillstånd om du/ni inte ska bo i lägenheten tillsammans med dem. Det spelar ingen roll om de betalar hyra eller inte. Så begär tillstånd och undvik att hamna i konflikt med föreningen.

2 gillningar

Det här kan ju variera men ofta är det inte när barnet är nyfött som föräldrarnas hjälp behövs på riktigt. När man är föräldraledig tyckte iallafall jag att det var trevligt att vara själv med barnet. Senare när barnet blir större är hjälp från föräldrarna mer värdefullt.

Ofta står det i reglerna för en BRF (på ett eller annat sätt) att man själv skall ha huvudsakliga syftet att själva bo i lägenheten. Dessa regler accepterade Ni när Ni flyttade in i Er BRF.

Med det sagt, har jag själv suttit i styrelsen för en BRF och ser inte att det skulle bli några problem med att Ni har kvar den gamla lägenheten i eran egna ägo och era föräldrar lånar den där de är på besök.
Eftersom Ni inte hyr ut den i andra hand och får betalt för att de bor där, är det inte en andrahandsuthyrning.

Är det dessutom för en kortare period (veckor) är det absolut inget någon ens kommer att märka. Ännu mindre hinna göra ett problem och ärende utav.

Med de båda delarna sagda ska jag säga emot mig själv lite: Jag hade ändå kontaktat styrelsen och frågat dem just denna fråga. De kommer troligen inte behöva ett intyg eller kontrakt, men uppskattar att ha vetskapen om det och det skyddar lite för om det skulle bli några missförstånd.

Ett lite kontroversiellt förslag: Bostadsrättsföreningars styrelser är ofta bestående av äldre som har lite för mycket fritid. Min erfarenhet säger mig att äldre inte har lika lätt för kommunikation på icket-perfekt svenska. Jag rekommenderar att ta din fråga och be ChatGPT eller liknande rätta den åt dig innan du skickar den.
Jag är själv boende i Tyskland med mycket sämre kunskap i tyska än svenskan du presenterar här och detta är en praxis jag brukar använda mig av.
“rätta denna text” eller “rätta denna text och visa mig vad som var fel och varför”

Med allt välmående, Patrik

ChatGPT's rättning av ditt inlägg ovan

Jag och min partner väntar barn. Vi bor i en BRF-lägenhet (en tvåa) men har just köpt en större lägenhet för vår växande familj.

Jag är från ett annat land. Vi skulle vilja att våra föräldrar (två av dem är pensionärer) kommer över under den första tiden vi har bebisen och spelar lite “förföräldrar”. Det är mycket bättre att ge dem den lilla lägenheten.

Ska vi fråga BRF om tillstånd även om vi hyr ut under en kortare period och de inte kommer att ändra adress för skatt eller post, eller ska vi bara informera våra grannar?
Vi kommer att vara ofta på plats såklart och behålla nycklarna. Vi kommer inte att ta ut hyra men kanske de ska hjälpa och ge en gåva som ett bidrag till handpenningen för den nya lägenheten.

Fel och förklaringar

1. “väntar på barnet” → “väntar barn”
  • I svenskan säger man “väntar barn” för att uttrycka att man är gravid, istället för “väntar på barnet”.
  1. “just köpt” → “har just köpt”
  • Den korrekta tidsformen här är perfekt, vilket blir “har just köpt” för att visa att handlingen nyligen har ägt rum.
  1. “ett andra land” → “ett annat land”
  • “Ett andra land” skulle innebära att det finns en första och en andra rangordning, medan “ett annat land” korrekt uttrycker att det handlar om ett annat land än det man är i.
  1. “föräldrarna kan kommer” → “föräldrar (två av dem är pensionärer) kommer”
  • “kan kommer” är felaktig grammatik. Dessutom behöver “föräldrar” inte ha bestämd artikel “na” här. Parentetiska upplysningen om att de är pensionärer är också placerad bättre.
  1. “förföräldrar och är det mycket bättre” → “förföräldrar. Det är mycket bättre”
  • Det ska vara två separata meningar här för tydlighet och korrekt meningsstruktur.
  1. “den små lägenhet” → “den lilla lägenheten”
  • Korrekt adjektivform och bestämd form för substantivet är “den lilla lägenheten”.
  1. “fråga brf tillstånden” → “fråga BRF om tillstånd”
  • Rätt preposition och korrekt användning av singularform “tillstånd”.
  1. “hyres ut” → “hyr ut”
  • “Hyra ut” är rätt form. “Hyres” är passiv form och fel här.
  1. “perioden” → “period”
  • Här passar den obestämda formen “period” bättre eftersom det handlar om en ospecificerad tidsrymd.
  1. “flytta skatt eller mejl” → “ändra adress för skatt eller post”
  • “Flytta skatt” är inte korrekt på svenska; man “ändrar adress” för skatteärenden och post.
  1. “inte att få hyrpengar men kanske de ska hjälper och gåva” → “inte att ta ut hyra men kanske de ska hjälpa och ge en gåva”
  • “Ta ut hyra” är korrekt term och verbform. “Hjälper” ska vara “hjälpa”, och “gåva” behöver en artikel framför sig.
6 gillningar

Den där var bra.

2 gillningar

Tack så mycket för din förslag.

Så tror du att kan jag kontakta informellt och verbalt styrelsen ledamoten instället att skriva till hela styrelsen? Han är en trevlig gubbe men jag är lite rädd att göra nån faux pax.

Jag också ofta använder chatgpt men på forumet försöker jag att öva lite och skriva själv!

3 gillningar

Tack Garibaldi. Vi kommer att se.
Mina Föräldrar är pensionerade och de kan kommer även efter. Min partners föräldrarna kommer att sluta jobba i 3-5 år och sen kan kommer.

Men det är precis varför jag skulle inte vilja skriva ut kontrakt med styrelsen och behålla tiden att uthyrning.

T. Ex. Om jag kan låna lägenhet till föräldrar nu 6 månder, sen uthyra ett år, sen låna ut ett år till föräldrar igen, sen uthyra ett andra år, vi har tid för alla föräldrar att vara pensionerade och sen kan bestämma om de ville köpa våra lägenheter, ensam eller tillsammans, eller om ska vi köpa ett hus…etc…

Men om vi kan behålla bara ett eller två år totalt, vi har inte tid för att bestämma vad ska vi göra… Och vi verkligen gillar brf och lägenhet så vill inte sälja och sen köpa igen något annat om vi kan.

Jag skulle säga att du skickar ett mail, då har du det på pappret. Räkna med att svaret tar typ en månad ifall de känner att det är något de behöver ta upp på något möte.
Skriv typ.
Hej vi har köpt ny lägenhet för att vi har fått tillökning och kommer flytta ca datum. Vi planerar att ha kvar vår lägenhet ett tag för att våra föräldrar kan låna för att ha någonstans att bo då de besöker oss den här första perioden. Är detta något problem? mvh ProfessorDyer

Behöver inte vara mer än så. Då vet de att:

• Ni inte aktivt bor där. Vilket är OK, sålänge ingen annan aktivt bor där.
  • Det kan dyka upp någon som bor där ett tag, men det inte handlar om någon AirBnB eller andrahandsuthyrning.
  • De kan kontakta Er om det uppstår någon situation, då Ni är främst ansvariga för Er lägenhet. (skriv gärna med kontaktuppgifter)
Oetiskt tips:

Om någon av Er är skriven på adressen, kan BRFen ipc inte göra någonting alls. Det är då eran officiella bostad, oavsett om man väljer att sova någon annanstans majoriteten av tiden.
Skulle det vara någon som faktiskt aktivt vill kasta ut någon, är det en lååååång rättsprocess där bevisbördan ligger på dem. Ingen vill eller orkar göra detta. Särskilt för en lägenhet som inte är några problem med.

Helt rätt. :slight_smile: ChattGPT’s förklaringsfunktion tycker jag är rätt nice för att lära sig vad man gjort fel. :slight_smile:

1 gillning

Räkna inte med att detta fungerar. Börjar Ni hyra ut, börjar Ni få problem med BRFen och styrelsen.
Att behålla den och ha den liggandes passiv är helt OK. Men börjar Ni hyra ut behöver Ni tillåtelse av styrelsen och börjar bryta mot första huvudpunkten:

Uthyrning tillåts med klausulerna att man ska prova tex samboboende eller om man har för åsikt att inom skälig tid återvända till lägenheten. Tex om man ska studera i utlandet. Detta brukar då anses OK i 2, ibland men sällan 3 år.

Visst, om de stannar så länge som ett år, kan det absolut finnas ekonomisk vinning (besparing) att ha kvar lägenheten jämfört med att de tar in på hotel.
Men ränta, avgift, el, vatten, värme tickar också på.
för 10000kr/månad blir det många hotellnätter i ett OK men ej exklusivt hotell.

2 gillningar

Stört kostnaden är ränta, och totalt är ungefär 15000kr/månad.
Men om de en vecka då och då såklart är det billigare men om kommer hel månader kommer att bli mycket billigare än Hotell för två, och mycket mer bekväm och kan laga mat, lämna personliga saker, o.s.v.

Vad händer om vi vill de att bo där längre tid? Kanske flera år? De kan betalar avgiften och kanske jag kan gåva ränta (eller avkastning) på det vi kan lösa betalningar… Men jag vill absolut inte gåva de en 2.5mln lägenhet (och sen vi skulle ärva det igen)! Speciell till mina svärföräldrar (eller min fru till sina).

Hur funkar i Sverige om man vill ha föräldrar som kommer från längre bort, men vill de att bo nära och vill ha de som gäster till bostadsrätter tillsvidare?

Kontrollera föreningens stadgar. Jag vet att i en del finns att man kan få upplåta bostaden i rakt upp- eller nedstigande led ( dvs till föräldrar eller deras föräldrar alternativt barn eller deras barn) men det krävs att föreningen godkänner det.

Kanske inte, men detta blir helt plötsligt ett folkbokföringsbrott istället. Avråder starkt från detta

2 gillningar

Min fru uppskattade iaf mycket att ha sin mor boende är under de första 6 månadera av föräldraledigheten.

Sen blev nästa längre besök vid 16 månaders ålder så barnen tränade sig i hennes modersmål samt blev senare förskolestart.

Självklart ska @ProfessorDyer söka tillstånd hos styrelsen, men ska också vara medveten om sina rättigheter. Därför vill jag uppmärksamma att brf INTE kan begränsa andrahandsupplåtelse godtyckligt, inte ens om det står i stadgarna.
(I praktiken är det i stort sett omöjligt för en styrelse att neka en medlem om denne inte säger något dumt då det är omöjligt att kontrollera om det angivna skälet är sant)

Ett skäl som enligt rättspraxis från hyresnämnden är skäl för andrahandsupplåtelse är “upplåtelse av mindre lägenhet till barn eller närstående.” Nu har jag inte läst det specifika rättsfallet, men det låter som att det kan vara applicerbart i er situation.

Skulle brf neka andrahandsupplåtelse kan du få din sak prövad i hyresnämnden, deras beslut är överordnat styrelsens. Notera att att andrahandsupplåtelse alltid är/ska vara tidsbegränsad, typiskt är det 1 år, 3 år i vissa fall.

Jag avslutar som jag började: Sök tillstånd hos styrelsen men känn till dina rättigheter!

Skriv över 5% an bostadsrätten till din förälder. Då kan inte styrelsen säga något överhuvudtaget. :slight_smile:

1 gillning

Men föreningen kan som jag uppfattar det vägra föräldrarna medlemsskap.
Intressant artikel på ämnet: Hur gör man för att överlåta en andel i bostadsrätt?

Om du lånar ut er lägenhet räknas det som andrahandsuthyrning oavsett om det är tillnärstående eller hyresfritt.Det kräver tillstånd från styrelsen och styrelsen har rätt att ta ut en avgift på ca 5000:-/år.

Om ni har flyttat därifrån så behöver ni ha rlmliga skäl för uthyrning. Uthyrning till närstående kan godkännas ett år (förlängning kan ske, men inget man kan räkna med. Får ni inte godkänt kan ni alltid överklaga till Hyresnämnden. De skäl Hyresnamnden har som praxis att godkänna visas i bilden nedan.

Ett annat alterantiv är att ni överlåter 10% av lägenheten till era föräldrar, men föreningen har ingen laglig skydlighet att medge medlemskap till personer som man inte är i relation med. Så här är det mer upp till föreningen. Jag vet föreningar som nekat medlemskap där föräldrar och barn äger ihop och bara barnet ska bo där - för det har varit deras första egna boende och de har inte klarat av att följa föreningens regler och hålla ordning omkring sig.

Visst kan du prata med styrelsemedlemmarna informellt, men de har ingen beslutsrätt utan det är styrelsen som beslutar. Föreningen är mån om att ha boende som engagerar sig i föreningen och deltar på städdagar etc, så det är möjligt att de inte är lika entusiastiska över detta upplägg som ni är.

Lycka till!

2 gillningar

Hej Monica, tack så mycket för din förklaring!
Vi är på bra villkor med brf, jag ser inte problem med detta.

Men kan jag fråga var har du tagit din bifogat listan?

Överlåter en mindre procent av bostaden är helt rimligt, men, hur den ser ut i listan, om efter ett år även närstående måste bostaden överlåtas helt, låter väldigt konstigt till mig.

Bostadrätt är inte fritt, jag har hört att många hade köpt en bostad i 00-talet för 2k kr/sqm, och kanske den typen av tänk kommer från den attityd… Men nu de är 20-30 gånger dyrare… Man kan inte tänka det samma som när avgiften var 80% av priset!

Om man är unte miljarder man kan inte gåva flera miljoner till svärföräldrar! Vad ska händer om vi kommer att skilja? Hur kan man skydda sitt tillgångar?

Fast ni behöver väl bara ett boende? Det har ni ju och de regler som du nu ställs inför finns där delvis för att man inte ska få effekterna som finns i en del städer utomlands där ett fåtal ägare köper upp lägenheter och hyr ut och trissar upp priserna. Detta är ett problem i t ex Storbritannien.

Man får ta det goda med det onda helt enkelt.

1 gillning

Jag ser inte hur de två sakerna är relaterade. Det finns flera undantag, man kan ha undantag för närstående eller Olönsamt hyrning och det kommer inte gör någon en “landlord” per definition.

PS: priser av privat hyresrätt och bostadsrätt är högre i Stockholm än i varje brittiska stad runt 1 miljon invånare.