Mina föräldrar börjar bli gamla och skruttiga och har svårt att klara sig själva. Vi är tre syskon som alla bor i samma stad och skulle vilja få dem att flytta hit. De kan tänka sig det men är lite oberäknerliga. De har väldigt bra pensioner båda två men får inte något lån och kan inte sköta sin privatekonomi själva även om de tror det själva. De har en del pengar att köpa lägenhet för men räcker inte så långt. Vi syskon är överens om att få hit dem men de andra kan eller vill inte gå in med pengar, eller i vart fall inte så mycket. Hur ska man gå till väga? Vems namn kan/ska man köpa lägenheten i? Jag är egentligen inte jättesugen på att exponera mig mycket mer än jag redan gör mot bostadsmarknaden men kanske ändå lättast att köpa i eget namn och låta dem bo där. Alternativet är väl att låna ut pengarna till dem. Oavsett vill jag ha någon ekonomisk kompensation för att jag tar viss risk, vilket mina syskon slipper. Tacksam input
Dina föräldrar har bra pensioner men klarar inte av sin privatekonomi. Dina syskon vill inte gå in med pengar.
Varför skall just du dra hela lasset?!
Försök att hitta en hyreslägenhet med en rimlig hyra. I värsta fall får ni tre syskon subventionera hyran med några 100-lappar var per månad.
Ja, en hyreslägenhet vore så klart bäst. Problemet är 1) att vi bor i en stad där dessa är svåra(st?) att hitta, i alla fall till rimligt pris 2) de har betalningsanmärkningar, kanske inte en deal breaker för en hyresvärd men kan nog försvåra 3) Att vi inte kan skaffa en hyreslägenhet till dem, de måste ju sköta de kontakterna själva och de är nog för snurriga för att klara sånt.
Med det sagt så borde vi kanske försöka lite mer den vägen ändå, är ju helt klar enklast ekonomiskt.
Finns framtidsfullmakt ?
Har ni kontaktat nuvarande kommuns biståndshandläggare ?
De kanske kan hitta en lösning ihop med din kommuns biståndshandläggare.
Ja, vi befinner oss i den processen men ser dystert ut än så länge. Vår kommun verkar väldigt negativ.
Jag har fullmakt både åt mamma och pappa, att företräda dem i alla deras angelägenheter. Har funderat på det här med framtidsfullmakt också men är inte så insatt, är det något annat eller borde det inte behövas om man redan har generella fullmakter?
Då behöver du nog inte en framtidsfullmakt.
Autogiro på samtliga återkommande räkningar är något jag rekommenderar när föräldrar börjar få svårt att hålla ordning.
Jag har en bekant som flyttade sina föräldrar från en kommun i södra Sverige till ett äldreboende i kranskommun till Stockholm.
Det fungerade till slut efter mycket tjat på mottagande kommun.
Detta låter som det sämsta alternativet. Tar du hela risken bör du också ta hela den eventuells värdeökningen.
Fast jag slipper ju också ta risken av hela den eventuella värdeminskningen?
Får ju försöka låna upp pengarna på min bostad och ta en extra procent eller två i ränta av föräldrarna för att jag tar risken.
Ja hade varit toppen men tror tyvärr att kommunen tycker att de är för friska. Situationen är dock helt ohållbar.
Jag är inte säker men får man köpa en lägenhet för att sen hyra ut den i andra hand på obestämd tid.
Vem menar du tar den risken då när det ärr bara du som betalar?
Nä, det får man ju så klart kolla upp innan, tror olika BRF:er kan ha olika regler. Att låta närstående disponera lägenheten (som ens barn eller föräldrar) är ju inte detsamma som att hyra ut till utomstående.
Mina föräldrar kan gå in med kanske 30% av beloppet och har goda möjligheter att amortera ner skulden i hyffsat snabb tempo. Plus att de har andra, visserligen illikvida, tillgångar som man hade kunnat realisera i framtiden. Därmed borde inte risken vara jättestor om inte marknaden totalt kollapsar?
Det är ganska vanligt att föräldrar är medlåntagare till sina barns första bolån.
Detta skulle kanske vara en variant för er (fast tvärtom) ?
Ja, det föreslog vi också men min bankkontakt sa att deras policy var att ingen av låntagarna har några betalningsanmärkningar. Man kanske skulle prata med en annan bank?
Att ringa en bank och be om lån med betalningsanmärkningar kommer inte få ett positivt resultat tyvärr.
Från en banks perspektiv är de de absolut sämsta kunderna man kan tänka sig. Att vara gammal kan räcka för att få avslag, och att då ha massa betalningsanmärkningar på det håller inte.
Tror det är bäst ifall de tar in på något äldreboende alternativt äldrevård hemma, fungerar bra för mina äldre i släkten. Äldrevården kommer förbi 3 ggr om dagen och hjälper till med toalettbesök, snackar lite och hjälper med mat.
Det kan förstås falla mer än 30% men du är kanske beredd att ta den risken? Gäller dock att du har bra avtal så det inte finnas utrymme för arvstvist vilket tyvärr inte är ovanligt.
Jag vet inga belopp här men normalt gör amortering inte mycket för lånets storlek på något års sikt och priserna kan rasa innan dess också.
Känns också tveksamt att dina föräldrar ska ta alla sina pengar och inte få något kvar att leva lite gott för och dessutom behöva amortera.
Jo men det kommer inte funka om de bor kvar på annan ort. Plus att de blir socialt isolerade där nu när de inte längre orkar resa och hälsa på barn och barnbarn.
Avtal är viktigt, det var lite det jag var ute efter.
Visst kan det rasa snabbt men är inte så orolig. De har som sagt mycket bra pensioner och kan amortera snabbt utan problem
De får gärna leva gott, ingen risk för det. .
Pga viss erfarenhet.
En lätt vimsig förälder kan ganska snabbt övergå till släkting from HELL.
Sett det på nära håll .
Helt omöjlig som säger Nej till exakt allt som alla framför och tror att alla är illvilliga och elaka och behöver en rejäl utskällning ofta!. Känner inte längre igen någon anhörig annat än korta stunder. Mycket
som sägs är ren gallimatias.
Kan ingå avtal/abbonemang och köpa konstiga saker via telefon.
Hen slutade betala sin andel av allt och dog med tiden efter många år med en stor orörd summa pension på bankkontot.
Sista året enbart pga "nej till precis allt " utsågs en god man mot hens vilja.
Tur att partnern med viss möda i flertal år klarade av alla gemensamma utgifter på sin pension.
Svårt att se att det finns en fungerande lösning på ert problem. På sikt blir det svårt att ha föräldrarna på långt avstånd. Men om ni ska agera bör ni tre syskon göra det gemensamt, annars uppenbar risk för osämja. Om du ensam går in och tar ansvaret kan det bli avundsjuka om bostaden stiger i värde även om du tar risken för värdeminskning. Om det på sikt blir problem med skötsel av bostaden kan det bli ditt eget ansvar.
Om du ska äga så kommer föreningen troligen att kräva att föräldrarna är ägare till en viss andel, men det kan krångla till det om du även ska ta lån. Framtidsfullmakt har diskuterats här, men tyvärr har det visat sig att de kan ha sämre möjligheter till att agera än vad man inledningsvis bedömde för några år sedan.
Sammanfattningsvis finns det nog ingen bra lösning.
- Hyreslägenhet vore bra, men finns inte tillgängligt enligt vad du beskriver
- Föräldrarna bor kvar , på sikt knepigt
- Köp av bostadsrätt där bara en av tre syskon är inblandad. Ett upplägg med stor risk för framtida konflikter.
Alternativ 4, kanske inte möjlig. Ni tre syskon gör en bedömning av hur långt ni kan komma med den insats som är möjlig för er alla tre, även om det inte är så mycket. Sedan lägger föräldrarna till de pengar som de har. Det kanske blir en mindre och enklare bostad, men ni har gått in lika och har sedan samma ansvar för det som händer.
Jo det fungerar jättebra för mina äldre släktingar som är på annan ort. Varför skulle det inte fungera för dina föräldrar? Det sociala kommer ju med att äldrevården besöker dem, då sitter de och snackar lite och så också när de kommer förbi.
Haha, du ger dig inte. Alltså situationen är ju riktigt illa och detta är något som förvärrats under många år. Annars hade jag ju inte varit så desperat att få dem hit. De är för friska (på pappret iaf) för äldreboende och hemtjänst funkar inte, det har de idag.
Gällande det sociala så vill de ju så klart träffa sina barnbarn också.
Jag kan nog övertala syskonen att gå med på att gå in med pengar men kommer det fungera? Vem av oss äger lägenheten, alla 5?
Går kanske att få tag på en dyr hyresrätt men kommer hyresvärden acceptera dem? De kan inte komma på någon visning och kommunikationen måste i princip gå via oss, annars strular de till det. Plus betalnignsanmärknignarna som sagt. Hyresrätt är ju ett lockande alternativ och de har inga problem att betala hyran även om den är dyr.