Jag och mina två syskon har fått ett erbjudande av våra föräldrar att ta över deras fritidshus mot att vi löser ut dem från kvarvarande lån. Stugan är värd ca 3 miljoner och lånet är idag på ca 1,5 miljoner. Vi tre syskon skulle därför behöva ta ett lån på ca en halv miljon var. Jag ringde banken och frågade om de skulle bevilja ett sådant lån men de sa direkt nej pga kopplat till komplicerade juridiska frågor. Har någon nån erfarenhet av detta? Finns det banker som godtar detta? Finns det andra upplägg som går att få igenom?
har inget tips och det var ju en “billig” stuga.
men det är klart att det blir juridiskt komplicerat då man inte kan klyva en stuga i 3 delar om någon av er sykon vill sälja, eller hamnar på obestånd och inte kan betala lånet.
sen tycker jag definitionen “erbjudande” låter lite konstigt, era föräldrar vill ni ska betala deras lån på 1.5 miljoner till en stuga ni säkert redan idag får vistas i ???
Det är väl inte så ovanligt att man äger ett fritidshus tillsammans med sina syskon. Preciserade banktjänstemannen närmare vad det var som var “juridiskt komplicerat”?
Har du funderat på hur det skulle vara att samäga stugan med dina syskon?
Är ni 100% överens om de basala bitarna såsom
- vilka familjer ska få använda stugan och hur och när
- vem ska betala och exekvera underhåll/renoveringar?
- vad händer om någon familj använder stugan mindre eller mer, eller vill sälja?
- vad händer om något syskon skiljer sig/dör? Finns det komplicerade arvsförhållanden med t ex särkullbarnet hos dina syskon?
Jag kan på rak arm säga att jag gärna hade ägt en stuga med min bror. Men inte med hans fru.
Varför inte göra en vanlig försäljning till våren och dela eventuellt upp eventuellt överskott?
Ser ni inte en risk med att äga stugan tillsammans tre syskon? Personligen skulle jag se det som upplagt för konflikter.
Ja det är väl ett erbjudande eftersom vi kommer ta över som ägare och därför får 1,5 miljoner och troligen mer om den stiger i värde. Vi får såklart vistas där nu med gratis med respektive och barn men blir ju skillnad när vi är ägare och kan ta dit vänner osv samt göra om osv om vi skulle vilja det. Självklart kommer det kräva en rigid och skriftlig överenskommelse innan om hur vi tre syskon ska samsas och ta beslut osv. Men nu undrade jag just om lån ![]()
Det som var juridisk komplicerat förklarades inte riktigt men det gällde just i lägen när man inte är gifte eller sambos och bor i fastigheten permanent om jag förstod det rätt.
Vi har funderat över en mängd olika scenarion och jobbat på ett dokument kring en överenskommelse om allt vi kan komma på som kan uppstå men självklart kommer man inte kunna förutse allt! Dock är det ju ingen poäng att fortsätta om vi ändå inte kommer kunna ta ett lån eftersom vi inte har 1,5 miljoner att lägga på detta just nu…
En vanlig försäljning till en utomstående? Vi vill behålla huset i familjen, det är förutom sitt värde ett stort affektionsvärde för samtliga i familjen ![]()
Har ni/föräldrarna kikat med nuvarande bank om ni kan ta över de befintliga lånen i samband med att ni får stugan som ett förskott på arv som enskild egendom?
Har era föräldrar en bra bankkontakt så borde det vara smidigast då ni slipper ev lagfart om ni skulle köpa det av dem för lånevärdet.
Ofta är banken som äger pantbreven måna om att ägaren/na skall orka med underhållet av fastigheten.
Sen är den andra följdfrågan om du/ni har bostadslån på ert primära boende och har låneutrymme på dessa? Tror att nya lån med komplicerade ägandeförhållanden i säkerheten är svåra. Så här borde det vara lättare att få loss pengarna.
Sista optionen är att ni via skuldebrev till era föräldrar förbinder er till att bära kostnaderna för delas lån i parritet med ert procentuella ägande. Upplagt för konflikter då vissa kanske vill amortera agressivt och detta kan göra fördelningen komplicerad mellan er barn.
Prata med andra banker.
Det kan t o m räcka att prata med annan person på samma bank för att få helt andra svar om vad som går.
Förutsatt att din ekonomi tillåter lånet så klart.
Vi har inte hunnit titta på att ta över deras lån, vet inte hur sånt fungerar men får titta på det. Nu är mina syskon inne på det du skrev sist om att våra föräldrar behåller lånet men att vi betalar i deras ställe. Jag tänker mig också att det kan bli problematiskt precis som du skriver men de menar att om vi för protokoll så kan någon välja att amortera bort sin den och någon annan endast betala ränta. Men blir det så enkelt? Känner mig tvekis… vad är nackdelen mot att ha ett ”eget” lån?
Ja ska göra det! Ekonomin tillåter lån ![]()
Såvida era föräldrars lån inte är bundet till en låg ränta finns det ingen anledning att ta över något lån. Lös och ta nya lån.
Att föräldrarna behåller lånen och ni sköter betalningarna känns väldigt bökigt. Om inte annat så hamnar ju kontrolluppgiften beträffande ränteavdraget på dem.
Ett gemensamt lån där man för inbördes protokoll om olika amorteringar känns fullständigt absurt. Säg att en av er gör en extraamortering på 200 000 kr. Då får ni ju sitta och fördela om era ränteandelar varje kvartal.
Dessutom, skulle en av er inte betala struntar banken högaktningsfullt i ert interna protokoll och kräver er alla ändå.
Ja jag håller med, känns inte bra i magen med såna upplägg! Får försöka få dem att förstå det. Tror det ställer till det för oss alla att vi gärna vill ha kvar stället i familjen. Våra föräldrar har köpt ett nytt ställe utomlands så de har inte riktigt ekonomin att behålla detta men ser gärna att det finns kvar.
Har föräldrarna tänkt på att detta kanske skapar en hel del problem för er barn?
Sälj stugan på öppna marknaden. Äg inget med andra. Det kommer bli problem förr eller senare
Där finns faktiskt ju dom som har sunda relationer både till sina nära och kära och till sin ekonomi .
Tror mer de tänker att de ger bort ett förtida arv och att vi ska vara tacksamma för det. Sen tror jag också de vill att vi ska vara sams och kanske att de vill de så mycket att de blir lite naiva och bortser från eventuella problem. Som de ser ut just nu är vi dock sams så jag vill inte heller vara den som bara ser problemen och ställer mig på tvären ![]()
Ja, förhoppningsvis går det bra. Ni skall givetvis kontakta andra banker. Och glöm inte bort: Inga hemmasnickrade lösningar!