Skydda sitt arv

Är ny här. Kommer att få ett arv som är större än mina svärföräldrarnas hela förmögenhet. Min svärfar har redan insinuerat att jag borde använda en del till deras släktstuga, där jag och min man också vistas. Tycker inte om tanken. Visst kan jag satsa något litet, men bara så pass mycket jag själv vill. Hur gör jag för att hindra att svärföräldrarna roffar åt sig? Tänker på ett psykologiskt plan.

Jobbigt att svärföräldrarna lägger sig i din privatekonomi.

Mitt råd är att vara tydlig från början med att det är ditt och möjligen din partners beslut, inte deras.

Med släkt är det tufft, för man vill värna relationen, men heller inte bli en bankomat. För mig har tydlighet och ärlighet hjälpt, men allas familjer är olika.

Sen så kanske en liten summa kan vara ok, men frågan är vad som är rimligt.

Vad kostar stugan per år i drift och underhåll?
Vem får pengarna om stugan säljs?
Vem äger den?
Får du del av vinsten om du lägger in pengar nu och sen stugan säljs i framtiden?

4 gillningar

Nej, nej, nej tänker jag. Så ofräsht att svärfar vill ha dina pengar.

Säg nej!

Fråga vad han önskar att du ska betala i hyra per år för att du vistas i stugan med din man?

Betalar övriga släkt av sina pengar till stugan. Är det jämlikt fördelat m m…

8 gillningar

problemet är ju att det inte kommer att bli någon ände på svärföräldrarnas girighet om jag ger pengar till dem. och jag har funderat på om helt borde låta bli att besöka deras stuga för att undvika problem i framtiden.

6 gillningar

Det första du bör göra är att prata med din man om hur ni ser på ärvda pengar. Är det dina pengar eller är det era pengar?

Jag och min fru har följande överenskommelser: Vi lägger oss inte i varandras arvskiften. Blir hon blåst av sina syskon. Tråkigt men hennes problem. Därtill blir en del av respektive arv våra gemensamma och en del personens egna. Om våra föräldrar dör idag ärver jag X och min fru 3 X. Vi är överens om 2 X är våra gemensamma pengar som ska gå till amortering, spar och barnen. 1,5 X får hon spendera hur hon vill och 0,5 X får jag spendera hur jag vill. Förmodligen kommer det bli “lyxrenovering” för hennes slant och en båt och en lägenhet till ett av barnen för min.

Hade det varit att spendera pengar på mina föräldrars hus hade det gått från min pott. Jag hade dock lånat ut pengar till mina föräldrar som avräknas mot mina syskons lott fast utan ränta. Med andra ord hade jag inte lagt in pengar men inte förbjudit min fru. Hade det varit gnäll om hyra hade jag krävt att det gällde alla (även om jag hade kunnat betala lite mer om jag hade det bättre än mina syskon).

1 gillning

Min tanke med att fråga svärfar om vad han ska ha i hyra för att du ska kunna vistas i stugan framöver är att han ska se hur dumt det är att kräva dig på dina pengar.

Ärver du som enskild egendom? Vad har du och din man för gemensamma tankar om ditt arv?

Att inte åka till stugan är absolut ett alternativ.

1 gillning

Varför inte bara vara ärlig och säg att man inte vill lägga några pengar på deras stuga. De ju en tvåvägskommunikation, vill de ha en bra relation så får ju faktiskt de också tänka på vad man säger. De här låter bara girigt i mina öron.

7 gillningar

Ja det låter som ett tveksamt sätt att spendera sin fritid om den typen av svärfar finns med i bilden.

2 gillningar

Bestäm tillsammans med din man varför ni vill vara i släktstugan och vad det får kosta.
Din man kan ha åsikter om ditt arv men svärfar har inget ned det att göra.

Släktrelationer är svårhanterligt.

5 gillningar

Nej kan jag ju säga, men är rädd att bli lurad, utsatt för påtryckningar osv. Min man kan inte alltid säga nej till sina föräldrar. Och den kommande sorgen efter mina föräldrar vet jag inte hur jag reagerar på, då kan det hända att det är svårare att försvara sig mot arvstjuvar.

2 gillningar

Köp en egen stuga :slightly_smiling_face: Tycker alltid det är så sniket när äldre generationer vill ha pengar av de yngre.

1 gillning

Hmmm. Jag tycker detta är ett typiskt fall av det beror på.
Beror förstås på hur Svärfar uttryckte sig och varför mm.

OM ni har bra råd och dom är pensionärer med halvbra inkomster skulle
Jag erbjuda dom säg en fast summa för varje natt ni väljer att bo där. Så att dom rimligen bör tycka att ni bidrar “lagom”
Att ha släktstuga är inte gratis eller arbetsfritt. Varför är det vettigt att just ni bor där gratis.

Men gegga inte till det med diskussioner om att lägga in pengar för reparationer eller annat eller eller fast summa eller ägande etc. Det blir enkelt tjafs.
Sett sånt gå fel flera gånger ofta inom familjen. Ex syskon som ärver sommarställe och har olika åsikter.

2 gillningar

Är det så att stugan är eftersatt och behöver rustas upp, typ nytt tak eller liknande? Eller vad önskar svärfar att dina pengar ska hjälpa till med?

Är dina svärföräldrar äldre och har dåligt med pengar och du och din man ändå kommer att ärva stugan kan du ju överväga att hjälpa till med pengar till nödvändiga renoveringar.

Det svåra blir om du hjälper till ekonomiskt och du och din man går skilda vägar. Kan bli trassligt att reda ut.

Steg ett hade varit att inte berätta något för svärföräldrarna.

1 gillning

Har inte sagt något, men dom vet ju att mina föräldrar äger ett hus osv.

Så enormt smaklöst av dem att prata om hur du ska använda ett kommande arv medan dina föräldrar fortfarande lever. Om du ändå är intresserad av att semestra i närheten av dem kanske du och din man kan hitta en egen stuga att köpa.

1 gillning

Hej, menar du att svärföräldrarna redan pratar om hur de ska använda ett arv från dina levande föräldrar? Jag hade då helt enkelt sagt att du vet inte om det blir något arv för dina föräldrar kanske vill använda pengarna själva.

4 gillningar

Spontant tänker jag att det låter sniket att svärfar att prata om hur du ska göra med ditt framtida arv, till hans fördel. Vänder jag på tanken så kanske han tänker, jag gillar ju det här stället och klart att hon oxå gör det. Finns det nu pengar så kan vi fixa saker som gör det ändå bättre. Så vi alla kan få det fint i stugan.
Är ju svårt för mig som utomstående att veta hur han tänker och hur han är.

Om du ärver pengarna så går de in i er, familjens ekonomi. Då kan ju dina svärföräldrar vara på sin son om pengar till olika saker i stugan. Och visst har ni pengar och nyttjar stugan så är det kanske rimligt att hjälpas åt ekonomiskt. Enklast är ju med hyra, det blir ju minst koppling till själva fastigheten. Eller att man lägger arbetstid på att fixa med stugan, måla om, snickra eller så. Fastighetsägaren står för faktiska kostnader.

Om arvet ärvs som “enskild egendom” och du sen håller de pengarna på separat konto så det är tydligt att de inte blandas ihop med dina “vanliga” pengar så är de bara dina. Då kan inte svärföräldrarna via din man “komma åt dom”. De kan ju tjata håll i huvudet på er, men ändå. Dock är det lämpligt att diskutera igenom det med din man så han förstår varför. Det kan ju spilla över till saker i er relation.

Jag har själv varit med om där jag får hjälp (förskotts arv) med insats till lägenhet och efter separation så försvann halva det arvet. Kändes så där.

1 gillning

Väldigt svår fråga. Det jag kan tänka mig är att ni stärker upp er relation så att ni har en enad front mot svärföräldrarna. Det låter lite omoget av din man att inte vara lojal med sin fru i såna här frågor utan vika sig för sina föräldrar.

Du kan ju också prata med dina föräldrar om det går. Jag har svårt att tänka mig att någon vill att deras ihopsamlade pengar ska gå till svärsonens föräldrar (!). Om dina föräldrar uttrycker önskemål om vad pengarna ska användas till blir det kanske lättare för dig/er att säga nej.

3 gillningar

Dom har inte sagt det direkt, men nog mellan raderna. Jag oroar mig för situationen just efter att mina föräldrar dött (sen när det händer), och hur jag ska klara situationen om dom slår till med sina krav just då.

2 gillningar