Förhållningssätt till förälders ekonomiska beslut

Hej!

Jag skriver det här i lika delar terapeutiskt och rådgivande syfte och ska försöka formulera det så begripligt som möjligt. 2019 gick min mor bort och jag och mina syskon ärvde cirka 300k var placerade i aktier. Till historien hör att jag i samband med pandemins utbrott, som sammanföll med en allmänt turbulent livssituation, dumt nog valde att sälja av hela innehavet och dröjde tyvärr länge med att återplacera pengarna. Under tiden hann jag spendera en mindre andel på nödvändigt och onödvändiga ont samtidigt som 80 000:- gick åt till en misslyckad investering i ett start-up jag vid tiden arbetade på. Förmildrande är att (här icke namngivna) välkända investmentbolag gick på samma nit. Nåväl! I fjol bestämde jag mig en gång för alla att lägga enskilda aktieinvesteringar bakom mig och bara ägna mig åt placeringar i mindre riskfyllda fonder. Sedan dess har jag upplevt både stabil positiv avkastning samt ett bättre ekonomiskt mående. Bättre sent än aldrig?

Jag är i dag 35 år, hyr min bostad och har 142 000:- investerat, till största del i indexfonder, 24 000:- i ett nystartat pensionssparande (Lysa) samt nyligen spenderat min “buffert” om 60 000:- på inköp av bil. Jag är medveten om att en buffert kanske inte ska gå till kontantköp av bil, men nu är det så, och det är väl samtidigt en av anledningarna till att jag skriver det här inlägget.

Nu till själva kärnan till mitt inlägg: När min mor gick bort blev min idag 70-åriga far ensam kvar med deras gemensamma (så gott som) obelånade villa med ett uppskattat värde på 4,5 mkr. Cirka ett år efter min mors bortgång träffade min far en ny kvinna varpå han flyttade in i hennes villa. Sedan dess, vilket till dags dato innebär cirka 5 år, har mitt barndomshem, beläget tämligen nära en större stad, hyrts ut av min far, till en blygsam summa om cirka 5000-6000 kr/månad. Ett tag ingick även elkostnaden i hyran, vilket innebar att min far till och med gick back på uthyrningen. Och denna uthyrning är också själva anledningen till att jag skriver. Jag är otroligt frustrerad över att det egentligen överflödiga huset hyrs ut istället för att säljas, där en försäljning i “värsta” fall hade inneburit en betydligt mer trivsam pension för min far, och i bästa fall ett otroligt värdefullt ekonomiskt tillskott för mig och mina syskon, där både jag och min ena syster befinner oss lite i ett ekonomiskt ingenmansland och bara en liten andel av en eventuell försäljningssumma hade gjort en stor skillnad för oss båda, både i dag och sett till vår ekonomiska framtid. Jag tänker att det är sällan man har 4,5 mkr (minus mäklarkostnader och skatt) som bara står och genererar +/- 0 år efter år. Till historien hör att min far inte är särskilt driftig av sig. Handlingsförlamad vore en underdrift. Att hyra ut huset istället för att kontakta en mäklare och rodda med försäljning blir därför att föredra för honom.

Men detta upptar otroligt mycket av min tankekraft och påverkar mig tyvärr mer än vad jag önskar. Jag ältar det dagligen och har svårt att släppa det och acceptera det för vad det är, att det inte är någonting jag kan påverka. Jag är fullt medveten om att mina egna ekonomiska beslut har försatt mig i en situation där jag blir avhängig min fars lika dåliga beslut, och det är också därför jag nämnde detta i styckena ovan. Jag önskar också att jag hade tagit bättre beslut och att de 300k:- jag ärvde i dag hade vuxit till kanske det dubbla, men nu är det tyvärr inte så, och därför har jag svårt att sluta tänka på vad det inneburit om min far valde att sälja huset och dela med sig av en del av försäljningssumman med sina barn för att ge mig och mina syskon lite skjuts på vägen. Jag och mina syskon har förstås föreslagit en försäljning av huset, men responsen har alltid varit i stil med “ja jo, det skulle man kanske göra, men…[insert godtycklig bortförklaring]”.

Hur hade ni hanterat detta? Jag försöker påminna mig om att man är sin egen lyckas smed, och att jag gör bäst i att acceptera faktum, att ett eventuellt tillskott i min egen ekonomi inte är något jag kan begära eller förvänta mig. Men samtidigt har jag som ni förstår svårt att acceptera att jag har en far som inte “vill” (läs: har förmågan till att) dela med sig. Jag kämpar på varje dag med min medianlön, är singel och hyr min bostad och känner att ett mindre tillskott hade gjort en sån skillnad, och för mig blir det därför obegripligt att man i det läget inte vill förgylla antingen sin egen eller sina barns tillvaro medan man fortfarande är i livet.

/Simon

3 gillningar

Jag hade nog blivit oerhört frustrerad. Tagit upp det en gång och sen jobbat på att acceptera att andra människor fattar sina egna beslut. Allt annat leder i min erfarenhet till olycka.

Sen borde personen som hyr för 6k skämmas ögonen ur sig för att de utnyttjar en viljesvag gammal människa.

Har du förklarat för far vad marknadsvärdet är och frågat varför han skänker mellanskillnaden till en främling? Vad svarade han? Att ha diskussionen en gång är varken konstigt eller respektlöst, tvärtom. Med det sagt så är din far inte skyldig dig några pengar. Han kanske känner att han gör en god gärning.

7 gillningar

Jisses, du är 35 år. Dags att skaffa dina egna pengar och sluta sukta efter andras.

32 gillningar

Detta låter besvärligt. Rent sakligt har det ju faktiskt inte hänt något fel. Din pappa vill ha kvar sitt hus, kanske som en trygghet/reserv om något skulle hända i förhållandet, eller kanske för att han mentalt inte orkar sälja och är nöjd som det är. Att du skulle hoppas att han sålde och gav en del av vinsten som förtida arv till er syskon, är faktiskt inte så normalt och inget du har automatisk rätt till, de flesta får ju faktiskt inte ut något arv förrän vid föräldrarnas bortgång. Huset är HANS tillgång, inte din. Kanske kan du glädja dig åt att din pappa har det bra?

Din ekonomi är heller inte så dålig som du tror. 160 tkr i kapital är mer än vad många svenskar har. Du har tak över huvudet och mat på bordet och har kunnat köpa en bil.

Försök att andas och backa. Du har en bra startposition för att fortsätta bygga upp en god ekonomisk trygghet för dig själv.

Alla gör ekonomiska felbeslut nån gång i livet, försök att inte överälta tidigare misstag.

Kanske kan du prata med en kurator av nåt slag som kan hjälpa dig att släppa taget och gå vidare. Det vore ju tråkigt om detta skulle påverka din relation till din pappa negativt.

Ta hand om dig!

18 gillningar

Han är medveten om marknadsvärdet. Jag håller med om det du skriver, och är väl nånstans egentligen medveten om att det enda rätta är att acceptera faktum och inte ödsla energi på det.

2 gillningar

Är i en liknande sits med förälder som har stora tillgångar som inte används. Min mamma gick bort för många år sen och hela arvet från dyr villa i stockholm som såldes ligger nu och äts upp av inflationen / ligger i alldeles för dyra fonder.

Lite frustrerande, men i slutändan inget jag kan göra något åt och inget jag ägnar någon tankekraft åt.

Man är som du säger sin egen lyckas smed.

Ens föräldrar ska ju också må bra. Om din pappa mår bra av att ha kvar huset är det också värt något.

7 gillningar

Tack för ett fint och sakligt svar. Situationen är mer komplex än som går att formulera i ett kort foruminlägg, men utifrån det jag formulerat och delat så uppskattar jag ditt svar och känner mig stärkt av det du skriver angående min nuvarande ekonomiska situation. Tack!

1 gillning

Skulle svara på ditt inlägg, men det @JennyL skriver matchar så väl vad jag tycker att ett inlägg till blir överflödigt.

Jag tycker också att du ska fokusera på din ekonomi och hur du kan påverka den, beskriv gärna hur din ekonomi ser ut så kan vi göra en analys på den och hur du kan bättra på din egen sits (även om du idag har en bra situation jämfört med många). Hur ligger du till i lön och har du några skulder? Vilka fonder har du?

3 gillningar

Bruttolön: 36 080:-
Hyra: 6742:- (i det ingår bredband och el)
Lån: Endast studielån, cirka 1600 :-/mån
Matkostnad: 4000:-
Sparande: 500 kr pension, 2240:- indexfonder per månad. Länsförsäkringar Global Index och Nordea Global Index Select A Acc (har denna nyligen bytt namn, känner inte igen namnet)

Givet (den förvisso ganska modesta) inkomsten är jag lite frustrerad över att jag inte lyckas spara mer än 10% av nettolön. När alla fasta kostnader är betalda har jag cirka 10-12k kvar på lönekontot, och trots ett ganska enkelt leverne är pengarna slut vid slutet av månaden. En fulltank där, ett frisörbesök där, en middag på stan och något enstaka klädinköp och vips så har pengarna gått åt. Är det resultatet av många bäckar små-principen kanske?

En idé kanske

Erbjud din far att du tar över uthyrningen av huset mot att du får en viss andel av hyresintäkten (tex 30%) så att din far ger dig ett incitament att maximera nyttan för er båda.

Det borde också vara helt rimligt med ersättning för ditt arbete vis-à-vis dina syskon

Det är ju fullständigt onödigt att han i princip förlorar pengar på uthyrning (inräknat slitage). Det skulle kanske också ge honom peace of mind att inte våndas med uthyrning

Samtidigt delar han indirekt med sig av hans relativa rikedom i en fas där du behöver mer intjäning men mot att du utför arbete.

Kanske ett rimligt upplägg för att komma vidare?

PS min fru har ett liknande eller kanske tom värre frustrerande situation med sina föräldrar. Så du är inte ensam. Själv är jag lyckligt förskonad dock :sweat_smile:

1 gillning

Så ca 28 500 kr efter skatt, drygt 16 tkr efter ovan kostnader.

På det kostnader för bil.

Jag skulle verkligen granska dessa kostnader. Betalar du för premiumkläder/frisör? Äter du ute på slentrian (som lunch eller bara för att), har du dyra abonnemang eller flera streamingtjänster, gymkort som inte används osv.?

Att det går en del till tankning, ok, men det finns oftast en hel del annat att skära ner på. Särskilt som singel i hyresrätt utan barn :grimacing:

3 gillningar

Mer detaljerat:

Fack + A-kassa: 405 kr
Gymkort (som nyttjas): 329 kr
Mobil: 349 kr
Div försäkringar: 705 kr
Frisör: 600 kr var 6-8 vecka
Kläder: Osäker, men kanske 1000-2000 kr
Sparande årlig resa med kompisgäng: 350 kr
Inga streamingtjänster förutom Spotify: 129 kr
Äter aldrig lunch ute. Middag/dryck på stan kanske 2 kvällar i månaden.

Med andra ord: Många bäckar små är sannolikt gällande i mitt fall.

Spontant skulle jag fokusera på posterna kläder och ”kvällar på staden”. Inga galna utgifter men om du nu vill få till ett högre sparande är det väl det som går att spara in på, åtminstone under en period

3 gillningar

Jag köper det, och jag har tänkt i samma banor när jag försökt reda i min ekonomi. Men samtidigt, och med risk för att den här tråden antar annat terapeutiskt syfte, så är jag ganska ensam som det är, och att inte följa med på någon form av kostnadsdriven aktivitet, i det här fallet middag/utgång skulle decimera mitt redan så ganska sparsmakade sociala liv ytterligare. Men jag hör vad ni säger, jag ska ta det en vända till. Allt behöver ju heller inte vara svart eller vitt, kanske kan man med enkla medel se till att de sociala, i dag ganska så kostsamma aktiviteterna blir billigare.

Sannolikt har du alla kläder du behöver för överskådlig framtid. Inför köpstopp på kläder tills vidare.

Din frisör är jättedyr och idén om att klippning behövs var 6-8 vecka är något som frisörer gärna säljer in för att det gynnar dem, det gynnar definitivt inte ditt sparande. Försök hitta ett sätt att klippa dig gratis (vän/släkting som tycker det är kul, egen trimmer…). Annars, byt till en frisör som kostar 300 kr och gå dit var 3:e till 4:e månad istället så har du kapat den utgiften med 75 %.

Se över försäkringarna. 700 kr i månaden för en singel i hyresrätt låter dyrt. Du ska ha en enkel hemförsäkring och - om bilen behålls - förstås en bilförsäkring. Inte en massa annat.

Apropå det, varför har du en bil? Måste du verkligen ha det? Bilar slukar pengar. Singel i hyresrätt behöver i normalfallet inte bil.

Mobilkostnaden är också för hög. Skaffa ett abonnemang hos de billiga som Vimla, Hallon etc. Håll nere surfmängden och behåll samma telefon så länge det bara går. Byt inte pga lite sprucken skärm och liknande.

Försök utnyttja gymmet ännu mer. Det kan bli en social plats också. Häng mycket där och prata lite med folk. Basta.

Rannsaka om du verkligen vill prioritera att vara med i facket. Fackavgifter är höga och om man spårar pengarna går de främst till att avlöna anställda på kansliet. Där kan det hända att de gör vettiga saker, eller inte. Ta aktiv ställning till det hela, så att det inte rinner iväg fem tusen om året oreflekterat.

Ovanstående stycke gäller även Svenska kyrkan, om du är medlem där.

5 gillningar

Håller inte med om detta.

Nu har jag iofs blivit tunnhårig och min sambo klipper mig hemma, men att ta hand om sitt utseende och ha en välvårdad frisyr är en social investering.

8 gillningar

Jag får känslan av att du griper efter ekonomiska halmstrån. Du har kört in i ett tankespår som inte är rimligt, dvs att du skulle kunna ha rätt till en större summa pengar om bara din far kunde ta sig samman och fatta bättre ekonomiska beslut. Försök att släppa denna tanke! Även om han sålde och placerade pengarna väl så är det fortfarande inte dina pengar. Han är bara 70 och han har en ny relation. Jag ser ingen anledning till att han ska skicka pengarna vidare till nästa generation redan.

Försök i stället fokusera på vad som ligger inom din kontroll: vad kan du själv göra för att förbättra din ekonomi? Byta jobb? Hyra ut något? Ta ett extrajobb?

14 gillningar

Kan du öka din lön? Vad är din plan för karriären?

Hade också lackat ur på min far i den där sitsen, förlust varje månad plus att boendet blir slitet.. erbjud att hjälpa till med försäljning kanske?

Fantastiskt. Ett hus som förmodligen kommer gå upp i värde med ca 3% om året. Värdeökningen är då ca 130000 kr per år på ett hus värt 4,5 miljoner. Mycket pengar som din far “sparar” åt dig och dina syskon i framtida arv.

2 gillningar

Ett eventuellt framtida arv kan aldrig vara en del av ens ekonomiska planering. Det är inte pengar man har idag, och det finns ingen garanti för vare sig att huset säljs, när det sker eller att pengarna därefter går till er barn.

Din pappa äger huset och har rätt att fatta beslut som du själv tycker är dåliga. Om han säljer kan han dessutom göra precis vad han vill med pengarna. Han kan behålla dem, investera dem, leva upp dem, ge bort dem eller spendera stora delar på sitt nya liv och sin nya relation. Det är hans pengar.

Jag förstår att det är frustrerande när ett eventuellt tillskott skulle göra stor skillnad för dig. Men kanske blir det också extra laddat eftersom du redan mentalt räknar med pengar som faktiskt inte är dina. Jag hade försökt se ett eventuellt arv som en bonus och inte som en del av min framtida ekonomi. Lägg fokus på att bygga den ekonomi du vill ha utan att vara beroende av vad din pappa väljer att göra med sina tillgångar. Skulle han bli dement eller liknande är det kanske dags att kliva in, men det är något annat är du beskriver just nu.

8 gillningar