Tips för mig som är 27 år och nått 3 milj

Hej!

Jag vill börja med att tacka för alla råd och tips som forumet har gett mig under mina investeringsår.

Jag har lyckats nå ett av mina stora mål 3 000 000 kr igår innan 30 års ålder och fyller 28 i år bruttolön 38 000 kr. Jag skulle nu vilja fråga om råd angående min nuvarande situation. Jag delar kostnader med min äldre bror och har därför ganska låga utgifter. Vi har båda lyckats jobba och spara. Jag sparar för närvarande 20 000 kr varje månad men skulle vilja sänka det till 15 000 kr per månad. Jag börjar bli sugen på att ta ett nytt steg i livet skaffa familj och fokusera på att ge tillbaka. Även om jag inte har någon flickvän. :grinning: Jag skulle vilja börja spara för mina framtida barn och ge tillbaka till mina föräldrar som kom till Sverige i ung ålder och som tidigare har drivit en kinarestaurang. Båda får cirka 13 000 kr varje månad. Jag har försökt att ge dem pengar men har alltid blivit nekad.

Vad är en rimlig summa att spara för framtida barn?

Hur har ni som har föräldrar som tackar nej till pengar kunnat ge tillbaka till dem? Jag känner en viss skuld gentemot dem, så mycket de har offrat sig för mig.

32 gillningar

Noll kronor känns rimligt innan du ens har en flickvän. Spara till barn gör man tillsammans med sin partner, inte själv flera år i förhand.
Det behövs helt enkelt inte imo.

27 gillningar

Du har ju redan pengar, fokusera på att träffa en tjej istället.

29 gillningar

Tycker det verkar sunt!

Varför inte spara som att du får ett barnbidrag? 1250 kr

1 gillning

Hade väl inte varit helt fel att starta den trenden iofs. Jag hade det i åtanke från 16 års ålder. God ekonomi bidrog helt klart till beslutet att skaffa barn.

Men de flesta klarar väl sig med mindre än 100 tkr i buffert om man har barn? Dock fastnar ju många i “generational poverty” eller en slags arvssynd.

Vad förväntar du dig av dina framtida barn efter att du sparat åt dem? Att de ska skänka tillbaka allt direkt? :laughing:

Jag släppte den ekonomiska skuldkänslan genom att sätta den i relation till vad livet jag fått är värt. Man kommer aldrig bli av med skulden om man räknar in allt.

Man skaffar inte barn för att de ska gå runt med evig skuldkänsla. Det roliga är ju att se barnet växa och frodas.

Ett sätt att “betala tillbaka” kan kanske vara att ge dem barnbarn? Det var väl någonstans poängen med att skaffa dig från början?

9 gillningar

… du har ju redan 3 mille? Hur mycket tror du barn kostar per månad?

Man sparar till lägenhet och bil. Inte till barn :smiley: Bevisen blir inte gladare av att ha nyaste Bugaboo vagnen liksom

7 gillningar

Kan tänka mig att din framtida Flickvän, Fru, Sambo, vill vara delaktig i allt sparande angående barn och att man tillsammans sätter upp gemensamma mål.

4 gillningar

Lägg 1m på lägenhet, 300k på bil och fokusera på att skaffa en sambo/fru innan du överväger att skaffa barn… Annars blir det i fel ordning liksom… :sweat_smile:

5 gillningar

Sluta leva för att spara. Tror du ser fram emot ett mer intressant liv om du fokuserar på att träffa en flickvän eller i varje fall dejtar en massa snarare än fokusera på att bygga upp en förmögenhet.
Ha lite kul.

Se 20 år fram, hur vill du att livet ser ut? Är det viktigare att ha barn eller att ha sparat ihop till 15 miljoner eller vad du kan få ihop på den tiden.
Har du ditt drömjobb kanske du ska nöja dig med lönen men annars är 38000 inte så värst bra lön.

3 gillningar

Jag håller med. Det var inte ditt, utan dina föräldrars beslut att skaffa barn - alltså dig. Är själv förälder till tre och jag tror att som förälder vill man inget annat än ge sina barn allt. Nu menar jag inte i form av glass och billig skit från Kina, utan i form av trygghet, en god barndom och kärlek.

Att dina föräldrar arbetat hårt och gjort uppoffringar för att kunna erbjuda detta är väl inget annat än det normala/sunt? Extremen är väl att många föräldrar även skulle ge sitt liv för sina barn, vilket de flesta kanske på något sätt gör (skämt åt sido, men nog förändras livet med barn) :sweat_smile:

Jag tror inte dina föräldrar vill ha någon ekonomisk ersättning för sitt slit, utan de är säkert helt nöjda med att se att det går bra för dig. Om du även lyckas skaffa dem en trevlig svärdotter och barnbarn blir det säkert än gladare :heart:

3 gillningar

Det dina föräldrar vill ha mest är barnbarn, och antagligen att ni är lyckliga psykiskt och ekonomiskt.

Du kan väl säga att de är välkomna att få pengar av dig om de skulle känna minsta lilla behov av det, och sluta med att själv ta upp ämnet sedan. Du får tänka att de är vana vid sina 13tkr och anpassar sig efter det, dvs de är förmodligen inte olyckliga för att de inte tjänar mer.

I Sverige ser det annorlunda ut jämfört med många asiatiska länder. Här är det samhället som främst ansvarar för att ta hand om äldre, så det är inte särskilt vanligt att barnen försörjer sina föräldrar. Du kommer nog inte få så mycket medhåll för den tanken här.

1 gillning

Tycker inte idén är så bedrövlig trots att jag är svensk. Får de 13k i månaden lever de inte så värst fett. Blir ju jobbigt om de inte vill ta emot pengar däremot. Vill inte klaga på hjälpen äldre får från staten (pension) eller kommunen (hemtjänst). Det hade kunnat vara noll och intet. Men man hade ju kunnat föreställa sig något som fungerar bättre.

2 gillningar

Om du ska göra något för dina föräldrar borde det vara något som gör skillnad på riktigt, inte bara en påse pengar. Att de tackar nej till pengar är inte konstigt.

Jag vet inte hur gamla dina föräldrar är eller hur de lever. Om de äger någon form av boende kanske de behöver hjälp med att sätta in en värmepump som sänker boendekostnaden markant eller att byta ut spisen som är urgammal och halvtrasig. Det kan finnas en rad olika sådana här behov. Att du köper justa och ekonomiska grejer som någon kommer och bär hem är fint. De kan berätta för sina vänner att det nya kylskåpet i högsta energiklass var en present från sonen. Det får också pensionen att räcka längre.

Det är inte fel att ha ett bra sparande men de pengar du fått ihop nu bör du i första hand använda till att köpa ett bra boende. Du bör sannolikt vänta med själva köpet tills du har en partner.

Jag vet inte om du räknar med att träffa någon som är etablerad i Sverige eller att bjuda in någon från utlandet. Är det på det senare sättet så är det enklare att köpa boende redan idag. Detta beror på följande:

1. Det är lättare att styra om/när du vill hitta någon utomlands. Det kommer inte att vara lika bökigt som det för många är att hitta rätt i Sverige.
  2. Om din partner flyttar till Sverige är det sannolikt att hen kommer att ha en lägre ekonomisk standard. Det är då helt rimligt att du äger boendet själv.
  3. Det ökar din attraktivitet utomlands om du har ett rejält boende som bara är att flytta in i tillsammans. Det är också något du behöver redovisa för Migrationsverket.
  4. Du kan i väntan på att hitta en partner göra business av ditt nya boende och exempelvis hyra ut rum via Airbnb. Boendet kan alltså bli ytterligare ett sätt att stärka din nuvarande sparstrategi.

Den sista punkten är något jag gärna hade realiserat själv. Du har den mängd pengar som krävs för det. Det hade inte jag.

De andra punkterna är mer indirekta. De återspeglar hur mitt eget liv sett ut. Det var dock inget jag hade planerat för innan.

Med en svensk partner som också har bra jobb och kapital blir det svårare att tänka så här. Hen kan mycket väl vilja bo i något visst område och då skulle du behöva flytta.

1 gillning

Jag hade satsat på att återvända till ditt hemland med kapitalet och satsat på en framgångsrik affärsverksamhet eller liknande!

Det är ju precis så det är tänkt, människor från fattiga länder kommer hit och barnen utbildar sig och återvänder med sin kunskap och hjälper hemlandet att bli lika rikt som Sverige.

3 gillningar

Du sparar inte till dina barn utan för att kunna ge din familj en bra trygg uppväxt.
När du träffat en tjej och det är dax att bilda familj så är det bra att ha pengar till en bostad i ett bra område. Sen kan ni leva ett bra liv tillsammans. Det finns tid att spara pengar till barnen senare. Min åsikt är att man inte ska ge barnen något innan de lärt sig att försörja sig själva. Så du har 30 år på dig att spara. Njut lite istället.

Vi är alla olika. Jag ville spara ihop till barnets livskostnader innan jag skaffade barn också.

Jag tycker inte att det spelar någon roll hur mycket av det du sparar som sedan blir ett sparande för eventuella framtida barn. Spara så mycket du tycker är lagom och bestäm senare vilken summa som är sparande för eventuella barn.

2 gillningar

Vill OP göra det så får han självklart. Jag menar att han inte behöver det.
38k brutto så klarar han alla omkostnader lätt.

Vi bor liksom inte i USA där man skickar bebisen till privat förskola för 30k per månad

1 gillning

Förutom tipsen du redan fått, skulle du kunna förklara för dina föräldrar att du har det väldigt bra ekonomiskt och att du inte kommer behöva ärva dem. De ska känna sig fria att slösa upp allt de äger innan de går bort.
Annars är risken att de försöker spara för att lämna något till dig i framtiden. Med den inkomst de har ska de inte tänka på att spara för framtida arv.

5 gillningar