Tips för mig som är 27 år och nått 3 milj

Hur lyckades du med detta?

1 gillning

Gratulerar till en fantastisk ekonomisk situation! :smiley:

1 gillning

27 år gammal och sparat ihop över 3 mille utan att vara höginkomsttagare är fan respekt :dizzy_face:

12 gillningar

Ett tips på att kunna ge tillbaka till föräldrar kan vara att bjuda med dem på en resa. Enklast så gör man detta när man skaffat barn och förklarar att detta inte på något sätt är en gåva.

“Vi tänkte ut och resa till solen en vecka. Vi skulle gärna ha med en barnvakt så att vi kan gå ut och äta på kvällen någon gång. Skulle ni kunna följa med och hjälpa oss med det?”

Vi har tagit med föräldrar på både min frus och min sida (olika resor). Det har alltid varit uppskattat. Föräldrarna har kunnat spendera kvalitetstid med barn och barnbarn, följt med på utflykter och druckit paraplydrinkar. Och nån gång så har man fått gå ut och och äta med sin fru för att infria “löftet” med barnvakt. :slightly_smiling_face:

9 gillningar

Hej Jimmy,

Tack så mycket! 1250 kr låter rimligt :grinning:

Snyggt jobbat! Tolkar det som att du bor med din bror? Mitt tips framåt är att du skaffar eget boende. En klok investering när du ska dejta :wink:

3 gillningar

Tack för dina tankar,

Jag skulle säga som mina föräldrar. Jag förväntar mig inget tillbaka och vill heller inte ha något tillbaka. Jag ser mina kollegor som har barn och förstår att barn är det finaste som finns, även om det innebär mycket VAB, upp- och nedgångar med uppfostran :grinning: . Jag hoppas bara att mina framtida barn är glada och hälsosamma, hittar ett jobb som passar dem och kanske skaffar barnbarn :rofl:

Förstår din poäng, läst en artikel på SEB där barn med bättre levnadsstandard kostar 2,3 miljoner :grinning:

Tack Nudeln, jag får fokusera på dejting :laughing:

Tack för att du tog dig tid att svara! :grinning:

Mina föräldrar är 66 år och 71 år gamla och bor i ett hus. En bra idé har jag haft sedan jag började att spara, mina föräldrars hus behövde byta tak efter 20 år och där stod jag och min äldre bror för kostnaden. Det var väldigt uppskattat från föräldrarna.

Att träffa partner i Sverige eller utomlands spelar inte någon roll. Som du nämner så ökar attraktiviteten om man har ett eget boende.

1 gillning

Ingen fel idé, får fundera på en framgångsrik affärsverksamhet. :+1:

Jag hade en miljon spara till mig själv och föräldrar när de behöver hjälp, en miljon till kontantinsats lägenhet och senare radhus/villa när fru å barn kommer, en miljon till fru, barns uppväxt å kanske ge dem senare, fru, barn och semestrar kostar plenty, bil måste du ha, båt el sommarstuga, alla pengar snart finito.
Snyggt jobbat med 3 millar, jag har inte ens en halv mille, 60 år gammal.

2 gillningar

Båda mina föräldrar har lite över 1 miljon sparat på sina konton. Jag håller med dig, vi har sagt till dem att de inte behöver spara något arv till oss. Men det ligger nog djupt i deras kultur eller kanske i hur de blev uppfostrade och vill att vi ska ha det “bättre”. Föräldrarna kom inte till Sverige med mycket pengar och de har arbetat hårt under många år här. Jag minns när jag var liten och hjälpte till med att packa ordrar och diska i köket. Vi hade ett litet kontor där jag fick vara göra läxor och sova när jag var sjuk som barn. Det blir ganska svårt att övertyga dem om att inte ge oss ett arv. Vi säger alltid till dem att de ska unna sig något dyrare och inte ta våra gammal saker som mobil, dator och allt möjlighet. :grinning:

2 gillningar

Haha ja man kan ju självklart välja att köpa nyaste Bugaboo vagnen etc. Tro mig, det behöver inte kosta 2.3 miljoner.

Om vi kollar LF som gått ner på detalj var alla 2.3 miljoner går till Så mycket kostar det att ha barn - Se generella beräkningar

• Årlig post för “Kostnad för större bostad” som kostar 14k varje år, från 0 år till 18 år. Tro mig, en nyfödd bebis behöver inte eget rum :smiley:
  • De har en årlig post för “Resor” som kostar 12k varje år, från 3 år. Våra resor kostade inte mer när vårt barn var 3 år
  • Årlig post för “Hygien, försäkring, möbler till barn, mobil” på 21k redan från 0 år. Hygien och försäkring kostar väldigt lite. Spjälsäng hittar man billigt på Blocket eller FB Marketplace som alla andra. Och när jag skaffade bebis hade jag redan en mobil :smiley:
  • "Vi har räknade med ett års föräldraledighet och att en förälder jobbat deltid (75 procent) till och med barnet fyller 8 år." the fuck? Vi tog föräldraledighet till förskolan började, sen har vi båda jobbat 100%. Aldrig nånsin varit ett problem :smiley:

Jag kan göra listan hur lång som helst. Jag hoppas du förstår poängen. Känns lite lyxfällan när jag läser hur man specat att ett barn kostar 2.3 miljoner. Det går att göra det MYCKET billigare. Säger det från egen erfarenhet.

Och kalkylen tar inte ens hänsyn till barnbidrag. Kasta in hela barnbidraget i en indexfond så kommer hela kalkylen bli en halv miljoner billigare till 18-årsdagen Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta

1 gillning

Det enkla svaret är att jag lever under mina kostnader. Jag har alltid haft ett intresse av att spara pengar vilket kommer från min uppfostran. Mina föräldrar har alltid sagt att pengar underlättar och hjälper med mycket i livet. Självklart är hälsan viktigast. Försöker gå till gymmet 4-5 gånger i veckan. Jag har sparat sedan jag var under 18 år. Men jag började investera på börsen när jag var 19 år gammal och efter universitetet. Trots att jag började med en bruttolön på 26 000 kr har jag alltid haft en strikt budget. Unna mig lite mer har sjävklart ökat. Pengarna har automatiskt överförts på lönedagen till Avanza. Även om jag har fått löneökningar och vinstutdelningar har jag inte börjat leva lyxigare, utan har sparat ännu mer på börsen.

Låter som jag är en snål, men jag lyckats resa minst en gånger varje år. Ett stort intresse att se hur världen ser ut och uppleva olika perspektiv. :grinning:

3 gillningar

Du borde kika på värmesystem och om det går att göra något där.

Vitvaror är också bra att se över. Det är ofta bra att byta ut dem innan de pajar helt och hållet. Då kan man hypotetiskt skänka bort dem, de fungerar ju fortfarande även om ”ålderskrämpor” börjat märkas.

Det är bra med saker som leder till lägre kostnader.

En annan grej är om de skulle kunna börja med någon aktivitet, alltså extrajobb, för att få lite intäkter. Är man bra på att sy kan man göra pengar den vägen. Min egen pappa tog taxikort när han gick i pension. Han sysslade med det i några år sedan.

1 gillning

Hej !
Jag vill dela av mig av mina misslyckande, i fall att något kan vara till nytta för dig.

För att börja med: att Du nådde 3 miljoner vid 28 är värt all beundran !!! Stort grattis !!!

På 90-talet köpte jag,renoverade och sålde 2-3 fastigheter och lyckades spara en summa. Det blev min kontantisants vid köpet av en bostad n’r jag skulle flytta ihop med min tjej och jag hade en överenskommelse med henne om att hon skulle ta hänsyn till min kontantinsats vid en eventuell separation. Men när det blev dags att separera “glömde” hon alla muntliga överenskommelser, och genom bodelning tog hon med sig hälften (om inte mer) av alla vinster jag hade gjort genom hårt arbete. Man känner inte en kvinna förrän man är mitt i en skilsmässa.

Så det första som jag skulle göra om jag var du är att vara extremt försiktigt vid val av partner och ha ett samboavtal innan du flyttar ihop med en tjej.

Några få lyckliga har hittat kvinnor som också kör FIRE eller lever på ett hållbart levnadssätt. Jag tycker att det är svårt att hitta en sådan tjej, så var försiktigt med tjejer som t.ex. kommer att börja pressa dig att först “byta tapet”, sedan renovera köket, renovera badrummet, osv,osv. Det finns ett uttryck “Det är lätt att vara generös med någon annans pengar” och vissa vänner till min bror har blivit ihop med kvinnor som är väldigt duktiga på att spendera, usla på att spara, och duktiga på att pressa sina män att spendera.

Vad det gäller dina barn så tror jag att den största present Du kan ge dem är en finansiell utbildning, att de lär sig vikten att leva under tillgångarna, att förstå hur svårt det är att tjäna pengar och hur lätt att spendera dem. Du har skapat din förmogenhet genom stora uppöffringar. Det finns massor av fall där tonåringar ärvde ett par miljoner och festade bort pengarna.

Sedan kan du spara i samma konto till dig och dina barn…du behöver inte ha ett separat barnkonto. Du kan ge en gåva till dina barn från ditt sparkonto när de är mogna för det.

Min kontakt på banken också varnade mig om barnsparkonto som barnen får tillgång till vid 18 års ålder. Kommer de att vara mogna att hantera summan? eller är det risk för att de festar bort hela pengar?

Det är några tankar jag ville dela med Dig.

4 gillningar

Vi sparar allt i en hög, den dag barnen behöver något har vi flexibiliteten, vi öronmärker inget.

Bästa sättet att ge tillbaka till mina föräldrar känner jag främst är att ta mig tid att vara med dem här och nu när de fortfarande har hälsan fysiskt och mentalt, samt att den dag de blir för sjuka/svaga för att ta hand om sig själva så lägger jag tid och pengar på att hjälpa dem i vardagen så de kan bo kvar så länge som möjligt i sin villa på landet (det är viktigt för dem) och sedan betalar jag om möjligt för bättre boende den dag de inte längre kan bo kvar. Jag har också lovat att hjälpa dem styra sin ekonomi den dag de inte klarar det. Jag har två syskon och hoppas att det inte ska bli konflikter kring detta den dag det är aktuellt.

1 gillning

mansskatten kommer i många former, här kan vi läsa en av dom.

4 gillningar

Jag håller med om att synen på ansvar för äldre ser annorlunda ut i Sverige jämfört med i asiatiska länder. Där är det huvudsakligen barnens ansvar att ta hand om sina föräldrar. Många anställer antingen en maid/hemhjälp eller betalar för äldreboende ur egen ficka.

Som många har nämnt för mig, det finaste för mina föräldrar är att jag utvecklas personligen att jag skaffar en flickvän, gifter mig och låter föräldrarna uppleva denna resa att se sitt barn växa.

1 gillning