säkert om (V)PK får några minister postar efter valet 2026
Tanken är att skriva ett samboavtal om framtida partner inte går in med samma kontantinsats. Jag får läsa på lite grann. Som du säger vet man aldrig vad ens barn gör med pengarna när de fyller 18 år. Jag hoppas att jag kan uppfostra mina barn så som mina föräldrar har gjort med mig. Vet inte hur mitt lev kommer att se ut om fem till tio år. Hoppas lärdomar som jag har fått med mig kan ge barnen en bra framtiden och inte de första är att köpa nyaste, bästa och största. Hoppas du har hittat din rätta person. ![]()
Fint att du hjälper dina föräldrar att bo kvar så länge som möjligt. Jag håller med dig, det viktigaste är att jag är närvarande i deras liv och hjälper till så att de kan bo kvar så länge som möjligt, vare sig det är med tid eller pengar jag behöver bidra med. Även om jag inte önskar att den dagen kommer, då de blir så sjuka och svaga att de inte kan hantera sin egna ekonomi ställer jag gärna upp. Hoppas dina föräldrar fortästter vara frisk, starka och fortsätter se din familj växa. ![]()
Som förälder säger jag att inget lär förvöntas tillbaka mer än det du gör dvs sköter ditt liv och ekonomi ansvarigt.
Som son till liknande föräldrar som hellre ger bort än tar emot så är det kanske okej att det är så. Dvs de vill få ge och inte ta emot för det skulle sänka dem mer än det gör att inte ta emot pengar.
Dealen är att du inte är skyldiga dina föräldrar ett smack men att du däremot är skyldig dina framtida barn bästa möjliga uppväxt och förutsättningar inför sina liv. Det är liksom “pay it forward” som gäller. Jag vill ifrågasätta det här med att man ska känna nån form av tacksamhetsskuld mot ens föräldrar för att de tog hand om en och uppfostrade en. Det är deras förbannade skyldighet och plikt. Inget man ska behöva betala tillbaka. Det var de som skapade dig och inte du som begärt att bli skapad.
Imponerade bra sparande. Vad sägs om att sätta upp ett pensionssparande till dem?
Hur gamla är dina föräldrar?
Om du minskar ditt sparande med några tusen som du istället sätter in till dem.
Jag hade nog minskat risken på sparandet med. Kanske hade bytt ut högrisksaktier och köra mer stabila.
Det mina föräldrar behöver är ju hjälp med diverse saker, inte pengar. Allt från tekniska ting medelst dator som äldre kanske inte kan, till praktiska saker dom inte längre orkar av olika anledningar.
Jag har alltid fått hjälp av dom, och nu är det min tur att ge tillbaka och det är dom tacksamma för.
Jag håller helt med dig om “pay it forward”-principen. Att ge våra framtida barn den bästa möjliga uppväxten och förutsättningarna är absolut en skyldighet och ett ansvar som förälder. Jag hoppas verkligen att jag kan göra ett bra jobb med det.
Anledningen till att jag personligen känner en stark tacksamhet har nog mer att göra med empati för mina föräldrar. De är trots allt några av de viktigaste personerna i mitt liv och de har alltid önskat att jag ska lyckas och få det bättre än de själva. Detta är något som alla föräldrar önskar sina barn. Hoppas åtminstående det. ![]()
Denna tacksamhet handlar inte om pengar. Mina föräldrar har aldrig bett om något och precis som de flesta föräldrar här skulle nog de aldrig ta emot pengar från sina barn. Om de är finansiellt stabila. Som många här har upplyst mig om ligger det verkliga värdet i att jag finnas där för dem. Att hjälpa till med praktiska saker som underhåll på huset, byta ut saker som håller på att gå sönder eller bara hjälpa till med tekniken osv.
Har någon hjälpt mig, varför inte hjälpa tillbaka när man har möjlighet? Självklart utan att förvänta sig något tillbaka. För mig kan “Pay it forward” och “Pay it back”. De utesluter inte varandra utan går hand i hand i min värld. Önskar dig fortsätt trevlig vecka.
De är 66 och 71 år gamla. Deras pensioner är inte de bästa, men inte heller de sämsta. Jag har funderat på att lägga upp ett pensionssparande åt dem. Efter mitt inlägg har jag fått många kommentarer och ska nu fundera vidare. Fokus kommer vara dejtinglivet och spendera kvalitetstid med föräldrarna.
Portföljen är fokuserad på teknik och försvarsindustrin, håller jag med dig om att det nog är dags att börja reducera risken.
Jättebra jobbat. Du kan lätta på gasen
om du lämnar dessa pengarna i globala index kommer de vara en väldigt bra pengamaskin även om du lugnar ner insättningarna. Hoppas du klarar andra delar av livet lika fantastiskt som du gjort detta <3
Det låter som att du har en mycket god ekonomisk hushållning och att din ekonomiska situation är god. Om vi bortser från att du saknar ett ägt boende. Många köper sin första lägenhet efter universitetet. Det saknar du.
Jag skulle också vara försiktig med formuleringar som att skaffa tjej och att skaffa barn. Människor är inget du köper på ICA. En relation med en annan människa kräver också förmågan att samarbeta och dela på saker. Du behöver fundera på hur en eventuell flickvän passar in i ditt liv, och inte minst: vad kan du erbjuda henne (hint: inte pengar)? Vad det gäller barn så behöver du en partner som vill ha barn med dig och ni måste rent biologiskt kunna få barn. Det finns risk för att du eller din eventuella partner inte kan få barn.
Om jag vore du skulle jag köpa en egen bostad och lägga tid på att träffa andra.
Tycker han har gjort helt rätt. I hans fall hade jag forsatt att spara 10 800 kr/månad.
Kommer han upp i 8 siffriga kan man sedan leva på räntan resten av livet.
Ja att spara pengar regelbundet är absolut rätt om du frågar mig. Men att spara enkomt till barn utöver hans idag redan fina sparande är meningslöst enligt mig.
Mest nyfiken på hur du dejtar. Använder själv inte appar och tycker det är rätt hopplöst att nå ut på andra arenor ![]()
Jag är mer nyfiken på vad i hela fridens du har investerat i, som genererat +28% för i år? ![]()
![]()
![]()
Tack, Harvest! Jag har haft en relation tidigare och det är inte alltid lätt och inte som att köpa på ICA
. Oftast träffar man sin partner oväntat. Min förra partner träffade jag till exempel när jag hjälpte henne att hitta till en butik. Jag har också en vän som nyligen har förlovat sig. Där han träffade sin partner efter att ha råkat skrapa hennes parkerad bil och då lämnade en lapp med sitt telefonnummer.
Det är viktigt att vara medveten om att en framtida partner kanske inte kan eller vill ha barn. Fokus ligger på att hitta rätt partner och frågan om barn får man som sagt fundera på tillsammans. Tanken med sparande till barn var bara att ha en bra förutsättning om det skulle bli aktuellt. Jag kan alltid fortsätta spara, men kanske inte behöver ha ett specifikt barnsparande förrän jag och en framtida partner känner att det börjar bli aktuellt med barn.
Jag har tyvärr inga tips, jag också behöver idéer från andra. Jag tror mer på det traditionella sättet, även om man har hört och sett vissa som har lyckats använda appar. Baserat på vänner och erfarenhet händer det oftast när man inte förväntar sig det. Jag tänker att man ska vara öppen för att hjälpa till och testa nya saker som sport och så vidare. Att köra hårt på barer och fester vet jag inte om det funkar och att festa är inte min grej. Kanske en rikatillsammans-matchmaking träff haha
Hoppas du hittar din partner också! ![]()
SAAB, Fortinet, Cloudflare, Palantir, Apple, Investor, Google, Crowdstrike och Microsoft utgör cirka 90% av portföljen, men är inte listade i storleksordning.
Globalfonder med låg avgift passar de flesta långsiktiga sparanden. Jag rekommenderar ingen att följa min portfölj och lyssna hellre på Jan B få slår index (om jag minns rätt handlar det om 20%). Jag får återkomma i framtiden och se om fortsätter lyckas slå index varje år. Lycka till med sparandet. ![]()
Du har rätt. Jag är från Sydamerika och där tänker man mycket mer att hjälpa föräldrar och så. Det är ingenting fel med det såklart, för att det inte finns en lika bra welfare State där.
Vad jag gör är att ge mina föräldrar upplevelser, såsom att resa, äta bra, vara med och prata, osv. Det är nog den bästa du kan ge tillbaka till dem, tycker jag.
Det är väl du som ska ge oss tips och inte tvärt om?
Mvh