Så svårt att sälja av innehav

Hej!

Om det finns, vilket jag misstänker, andra trådar på samma ämnen snälla flytta mig dit.

Jag har inte massor av pengar. Just nu typ noll i inkomst för jag är föräldraledig och tar inte ut några dagar.

Jag har också gjort misstaget att bygga börsen först och typ inte mycket buffert.

Med allt det sagt vilja jag inte ha råd om hur jag borde gjort, eller att jag ska ta föräldradagar osv. Jag vill bara diskutera frågan:

Jag kan inte sälja av nånting för det enda jag tänker på är hur mycket det kunde vara värt om si och så många år. !!!

Hur kommer man över det? Jag har tagit ut pengar för ett basketläger men det gjorde ont i själen och som tur var är allt som innen då ju börsen gått bra, men jag vet ju att det hade varit ännu mer om jag inte tagit ut pengar… men kan “lura mig själv” att uttaget aldrig ägt rum :sweat_smile:

Nu ska vi på semester och skulle behöva frigöra lite kapital till det. Hur ska jag tänka?

Min sambo har inte alls lika svårt att sälja av, men han tjänar betydligt mer, älskar sitt jobb och har kommande arv osv som trygghet. Så för mig svider det lixom mer här och nu och i längden….

Hjälp mig med det psykologiska med att våga använda pengarna lite… Undanber mig allt annat :face_with_crossed_out_eyes::pink_heart: har nog med ångest över livet i stort och val man gjort och gör. Och om det finns nått matematisk saker jag kan stödja mig mot så gillar jag matte även om jag inte är så bra på det :smiling_face:

Jag försöker sälja av saker, hyra ut osv men har inte fått nån bra snurr på det… för att få fram lite cash.

Funderar tom på att lån sambons jobbarkompisar få hyra vårt hus om de får släkt över osv men vet inte hur vi ska göra med nycklarna medan vi är borta (typ en månad). Tänker att man kanske vill bo nånstans för 300 kr natten istället för på hotell…. Men det är ju snåla jag. Vanligt folk kanske hellre bor på hotell….ja ni fattar. Jag letar lösningar…

Om det blir för mycket kommer jag inte svara, men det beror inte på att jag är otrevlig utan för att det då triggar en massa dåligt samvete eller likande. Plus att bebis tar sin beskärda del av min tid :two_hearts:

Så ber om ursäkt i förväg i fall jag inte svarat på allt! :heart:

2 gillningar

Jag skulle börja i änden om varför du säger du har 0 i inkomst. Din sambo jobbar väl, då har ni väl bestämt att det är er inkomst just nu? Varför skulle du behöva sälja av ditt kapital för er resa?

5 gillningar

Tänker samma sak. Om sambon tjänar betydligt bättre så får han steppa in.

1 gillning

Jag förstår känslan, jag sparade så hårt jag kunde under massa år och att röra sparandet blev tabu.
Och är väl fortfarande i ett läge där jag försöker leva på det lilla som kommer in nu när jag jobbar max 50% och har inte rört sparandet än.

Men det leder till absurda saker som om det kommer stora kostnader en månad så får man toksnåla med annat för att klara att inte röra sparandet .
Jag HAR en buffert ( eller två egentligen) men den vill man ju inte heller röra för man vill att buffeten skall vara en viss summa.

Jag har inget svar egentligen men det finns fler som tänker som du

1 gillning

Det låter som att du behöver kontakta en psykolog för att få verktyg att använda när du hamnar i dessa onda tankespiraler. Inte minst när nästa börskrash kommer och du kommer få panik om du inte lärt dig hantera situationen innan. Det är ju inte hälsosamt att sätta allt på börsen, inte ha någon buffert och sen inte kunna hantera att sälja. Hela din approach bygger ju på att du måste sälja när pengarna är slut.

Och det låter som att du behöver sluta jämföra dig med andra.

Och som andra sagt, du och din sambo behöver sätta er ner och tillsammans prata ekonomi

5 gillningar

Det nog väldigt stor sannolikhet att du sparar för mycket snarare än för lite. Kom ihåg att när man är yngre så har man hälsan och möjligheten att göra saker som man kanske inte har möjlighet att göra när man är säg 65+ oavsett mängd pengar. Absolut bra att spara, men skippa inte saker du drömmer om. Jag vet inte vad det är du drömmer om, eller om det är den här resan eller kanske det är något helt annat men jag tycker det är bra att ha en balans och att just våga drömma.

1 gillning

Sparar du i aktiefonder är det som en stor kaka som växer med åren.

Ta några tuggor nu. Det går bra. Kakan kommer fortsätta växa över tid. När du jobbar igen kan du spara mer dessutom.

3 gillningar

Grattis att du redan i unga år har upptäckt magin med att investera på börsen!
Och därefter har du redan lärt dig två saker till:

• att det är klokt att ha en buffert
  • att det är klokt att bara ha de pengar som du kan avvara under lång tid investerade på börsen

Eftersom du fortfarande håller på att lära dig hur du och börsen funkar, så gjorde du inte så, utan det som med facit i hand borde varit buffertpengar investerade du också i börsen. Men turligt nog har börsen gått bra den senaste tiden, så antagligen har de pengarna vuxit betydligt mer än om du haft dem på sparkontot.

Mitt råd:

1. Räkna ut hur stor buffert du behöver ha fram till dess du kommer ha din vanliga inkomst igen.
  2. Sälj det beloppet från dina investeringar, och sätt in det på ditt buffertkonto.
  3. Läs ”kvittot” som du får när försäljningen är genomförd för att se hur stor vinst du har realiserat, och klappa dig själv på axeln.
4 gillningar

Hej alla!

Svarar gemensamt till alla så får man ta åt sig av det som rör det man själv skrev.

Min sambo steppar absolut in, lever ju på hans inkomst. Och han har redan sålt av i omgångar för allt klara våren och semester osv. Så han gör absolut rätt för sig.

Jag gör ju inte det däremot. Så det känns väl som att jag borde också sälja av. Jag har ju sagt att vi har lite olika förutsättningar framåt i livet då han har båda sina föräldrar kvar som båda haft bra jobb, äger dyra lägenheter och sommarboenden som väl framöver kommer realiseras som nått form av arv. Jag har bara min mamma kvar som lever på sparpengar som pappa lämnade efter sig då han nyligen gick bort. Så jag har inget stor framtida arv.

Han köper väl det till viss del men kan ju oxå förstå honom, att det känns surt att han ska betala typ allt… men han gör det ju så inget ont om honom.

Psykolog, ja absolut, vem behöver inte gå dit för att jobba på diverse delar av sig själv. Men har gjort det i omgångar, och behöver en paus från det.

Tack till dig som skrev att du hade liknande tankar, alltid skönt att veta att fler fastnar lite i sparfällan, även på detta forum.

Jag är dessutom inte jätteung, tror jag ska fylla 43 haha, slutade räkna typ efter 40 :grin::grimacing:

Och tack också till dig med konkreta förslaget om att sälja av och spara som buffert för att typ “börja om lite i rätt ände”. Och till dig som prata om kakor. Det lät också klokt.

Jag har ett konto som jag fick av farmor och farfar när jag var liten, det var 10000 då och typ 180000 nu. Kanske borde våga ta lite från det, men kommer behöva skatta då för de är inte ett isk och har dessutom rätt hög avgift (men det är lite emotionellt att ha det kvar :see_no_evil_monkey:).

Svänger det på börsen klara jag nog av det, jag låter ju bara allt sitta där så det gör mig inte så rädd. Däremot att typ plocka ut vinst och gå miste om lite ränta på ränta, där är det jobbigare.

Ähm, ja, jag förstår att jag inte make so much sense men jag är väl lite komplicerad helt enkelt.

Blir bara lite trött på mig själv som kan tänka tanken att sälja 500 från vardera konto, för att det inte ska kännas så mycket när jag vet att det egentligen inte alls spelar roll utan är samma sak som att ta ut allt från samma konto (typ samma innehav på alla konton) :sweat_smile: det blir som att lura sig själv fat konsekvenserna i lång loppet ändå blir de samma.

Men kanske är så jag måste göra, lite här och lite där och göra bufferten först.

Hade 40000 isch i vanliga pengar på sparkonto som jag kallar pension och som eg är mitt försök att inte ha precis allt på börsen. Dessa pengar har jag ju dock tagit av nu för de har varit lättare än att sälja av, men de får ju inte gärna försvinna helt.

Ja… hm. Tack ändå för kloka input.

2 gillningar

Kanske ska tillägga att alla pengarna på börsen är lixom för framtiden, har tre barn och jobbat deltid ochmed rätt låg lön så kommer ju ha en väldigt liten pension. Så det är därför jag sparar. Och för att om möjligt kunna fortsätta jobba deltid och väldigt gärna kunna sluta jobba lite innan pensionen.

Kan ju inte räkna kallt med att jag och sambon kommer vara ett par för evigt heller och bygga hela min ekonomi på hans, måste ju kunna klara mig även om nått händer mellan oss eller så. Min syrra är fast i ett förhållande för att hon inte har råd att lämna och så ville jag helt inte behöva ha det. Sen hoppas jag ju såklart att vi fortsätter ihop :pink_heart:

Jag älskar att bara vara, mår mycket bättre när jag är ledig. Ångrar djupt att jag inte hade koll på fire etc när jag var 18. Då hade livet sett helt annorlunda ut nu, Oj vad annorlunda man hade sparat då :weary_face:

2 gillningar

Och jag kommer definitivt jobba på att minska sparandet och bygga buffert igen när jag är tillbaka i jobb osv! Den läxan är lärd :grin::smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Och damn, jag ska fylla 44… haha, visste att det var nått som inte stämde :joy::see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jag tror det är lite samma tankefel som att inte vilja sälja om aktierna står under inköpspris. Det spelar ingen roll; om du istället hade lagt pengarna i en buffert och därmed haft mindre investerat så hade det också varit pengar som om 30 år hade förökat sig till si och så mycket som du gjort av med. Om du säljer nu så blir det precis lika, så det är inget att grubbla över.

Anledningen till att det är viktigt med en buffert är att inte behöva sälja om du gått med förlust. Det är bara en riskoptimering, bra att tänka på till framtiden. Men om de inte gått ned nu så kan du med gott samvete sälja, då klarade du dig ju i precis det här tillfället.

Sant. Men pengarna på vanligt konto men typ 1,3 i ränta kommer väl egentligen va värda mindre framöver med tanke på inflationen osv? Eller? :thinking:

Så de känns ju lättare att ta av.

Har inte många enskilda aktier, en lite lekhink, och definitivt drabbad av att det är svårt att sälja de som lyser rött :sweat_smile::sob: men oxå lite svårt att sälja de som gått bra, för tänk om de går bättre :sweat_smile::see_no_evil_monkey:

Så har ju lärt mig att aktier enskilt inte är min grej, försöker göra mig av med dem och sätta dem i rika tillsammans hinken som den heter, brett billigt osv :smiling_face: kan ju passa på att ta lite där till buffert när jag väl lyckas övertala mig själv om att sälja för att flytta över till fonder istället.

Hej

Har du tänkt på det om man inte har råd med resan på semester har man alltid möjligheten att stanna hemma? Man får leva efter egna förutsättningar och om man vill inte röra pengar från börsen får man ta det lugnt hemma och ta några billiga upplevelser istället.

Jag undrar hur du sparar på börsen när du inte har någon inkomst just nu?

Mvh. Jakke

Hahah jaaaa!

Det har jag tänkt på! Och jag undrade när jag skulle få den kommentaren! För så är det ju verkligen. Men lite som nån annan skrev så kan man ju också få “unna” sig och ta av sin vinst för att kunna leva lite här och nu. Och i vanliga fall har vi ju två inkomster och behöver inte ta av börsen för att resa.

Så absolut. Det borde vi kanske ha gjort. Mina äldsta barn är 12 och 10 och vi vet inte hur många somrar till som de vill haka på och campa och åka runt med oss, så vi ville ändå passa på medan de vill följa med :smiling_face:

Så det är ju ett typ av “lyxproblem” det finns pengar på börsen, men de var egentligen till för framtiden, och jag har svårt att kunna stå ut med tanke på hur mycket jag förlorar i längden… men jag vinner ju en upplevelse osv.

Vet att de finns de som inte har pengar på börsen heller att ta av. Det är ju inte synd om mig på så sätt.

Och absolut ska man inte leva över sina tillgångar!

Bra input!

1 gillning

Just nu sparar jag i princip inget, har dragit ner alla månadsspar till ca 100 kr per konto förutom ett konto där jag spar 2000 kr. De pengarna kommer helt enkelt från sambons lön just nu​:person_shrugging:

1 gillning

Då finns det bara ett sätt att sälja av lite isk :rofl:? Får man fråga hur mycket behöver du sälja och vad blir det av din hela förmågenhet på börsen? Det är jag intresserad av innan jag kan gå vidare med dig :joy::rofl::partying_face:!?

Det är bara ta de pengar 2 tusen som du får i gåva från din sambo månadsvis. Svårare än så är det inte :call_me_hand::partying_face:. Eller säger du till sambo ge mig 6*2000 och då behöver du inte betala in månadsvis :joy::rofl:

Man kan ju också påminna om att pengar som ska användas i närtid inte ska vara på börsen. Så vill du lura dig själv lite kan du upprepa detta, ta ut och åka på semester. För det var ju inte pengar som skulle vara investerade i alla fall. :smiley: