Har ett avanzakonto jag skapade åt min dotter i hennes namn, där jag sparat åt henne i typ 5 år. Alla födelsedagspengar och julklappspengar har också hamnat där.
Tyvärr har jag och min sambo (barnets mamma) olika värderingar och det gör mig orolig att allt sparande ska vara förgäves.
Detta har lett till att jag slutat spara på det kontot och istället sparar åt henne i ett Lysakonto som står i mitt namn men är dedikerat för hennes pengar.
Nu har hon cirka 230k på avanzakontot och 60k på ett vanlig bankkonto plus 20k på Lysakontot.
Problemet är att jag har sagt att jag bara är OK med att pengarna går till investeringar som t.ex boende, företag, aktier osv.
Medans min sambo tycker att hon kan ta av dessa pengar för körkort/bil när hon blir 18 (nu 10)
Min åsikt är att bil är fullständigt uteslutet ifall det inte är ett absolut måste för ett bra jobb. En bil kommer åldras och tappa värde snabbt och på ett par år har det jag sparat åt henne försvunnit.
Jag kommer från en fattig familj med ensamstående arbetslös mamma, fick ta körkortet på avbetalning, lånade för en bil som kostade 18 000 osv. Osv…
Sambon kommer från raka motsatsen, men har dåligt ekonomiskt sinne själv och lever paycheck to paycheck mer eller mindre.
Vi delar på gemensamma kostnader men sen har vi våra egna pengar, det är bara jag som spar till dottern.
Nu kommer då frågan…
Först o främst - dottern har 60k på ett 0räntekonto sen förra året (dumt jag vet…) och jag tycker det ska investeras men samtidigt vill jag egentligen inte fortsätta bygga på hennes Avanzakonto utan skulle helst vilja ta allt jag sparat åt henne som nu står i hennes namn, och lägga in det på Lysanontot som står i mitt namn (men som är för henne givetvis) är det dumt att göra så? Moraliskt, juridiskt, skattemässigt?