Barnspar med olika värderingar…

Har ett avanzakonto jag skapade åt min dotter i hennes namn, där jag sparat åt henne i typ 5 år. Alla födelsedagspengar och julklappspengar har också hamnat där.

Tyvärr har jag och min sambo (barnets mamma) olika värderingar och det gör mig orolig att allt sparande ska vara förgäves.

Detta har lett till att jag slutat spara på det kontot och istället sparar åt henne i ett Lysakonto som står i mitt namn men är dedikerat för hennes pengar.

Nu har hon cirka 230k på avanzakontot och 60k på ett vanlig bankkonto plus 20k på Lysakontot.

Problemet är att jag har sagt att jag bara är OK med att pengarna går till investeringar som t.ex boende, företag, aktier osv.

Medans min sambo tycker att hon kan ta av dessa pengar för körkort/bil när hon blir 18 (nu 10)

Min åsikt är att bil är fullständigt uteslutet ifall det inte är ett absolut måste för ett bra jobb. En bil kommer åldras och tappa värde snabbt och på ett par år har det jag sparat åt henne försvunnit.

Jag kommer från en fattig familj med ensamstående arbetslös mamma, fick ta körkortet på avbetalning, lånade för en bil som kostade 18 000 osv. Osv…

Sambon kommer från raka motsatsen, men har dåligt ekonomiskt sinne själv och lever paycheck to paycheck mer eller mindre.

Vi delar på gemensamma kostnader men sen har vi våra egna pengar, det är bara jag som spar till dottern.

Nu kommer då frågan…

Först o främst - dottern har 60k på ett 0räntekonto sen förra året (dumt jag vet…) och jag tycker det ska investeras men samtidigt vill jag egentligen inte fortsätta bygga på hennes Avanzakonto utan skulle helst vilja ta allt jag sparat åt henne som nu står i hennes namn, och lägga in det på Lysanontot som står i mitt namn (men som är för henne givetvis) är det dumt att göra så? Moraliskt, juridiskt, skattemässigt?

Välkommen till forumet!

Mitt tips till dig, gift er inte :yum: Med tanke på att ni har så olika värderingar om pengar.

Om ni inte är gifta så kommer barnen ärva allt från dig. Sen kan du sköta sparandet till barnen precis som du vill. Du kan även baka in det i ditt eget sparande. Du behöver inte öronmärka pengarna till barnen.

Jag hade separat sparande till barnen (på mitt namn) förr. Men insåg sen att det bara är omständligt. Nu har jag barnens pengar blandat med mina på ett ISK konto. När barnen blir stora så köper jag det jag vill hjälpa dem med. Kommer inte ge dem en klumpsumma.

5 gillningar

Körkort är väl jättebra investering? Många arbeten kräver körkort och det kan dessutom vara skönt för er föräldrar att slippa skjutsa barnet till olika aktiviteter. Jag tog själv körkort tidigt, lade mycket pengar på trafikskolan då min lärare ständigt pushade på att jag skulle ta mer lektioner än vad som krävdes för att klara uppkörning. Samtidigt är jag idag väldigt skicklig på fickparkeringar och landsvägskörning tack vare allt övande.

Kanske ni kan mötas på mitten? Ta körkort och köp en billigare bil. Hade själv önskat att jag ägde en bil redan som 18-åring, det hade definitivt gjort mig mer händig då jag fått ta mer ansvar.

Ska tillägga också att jag på mitt första heltidsjobb krävdes det körkort. Trots att det var längesedan jag arbetade på detta jobb är det något som är ett plus i mitt cv. Vi hade folk som i övrigt var kvalificerade för jobbet som fick det på dispans på villkor att de omedelbart skrev in sig i trafikskola.

Körkort kan aldrig vara bortkastat. Funderar själv på att ta BE-behörighet om något år, vilket definitivt kan vara ett plus i cv:t.

4 gillningar

Det som är sparat i dotterns namn har ni väl ni båda föräldrar rent krasst ingenting att göra med den dagen dottern fyller 18 år.

Hon gör vad hon vill med pengarna då :slightly_smiling_face:

9 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jobbig sits, men rent generellt om detta ovan:
Hellre 60k på Avanza än på sparkonto, helt oavsett i vems namn det står.
Det som sedan står i hennes namn ska du hålla fingrarna ifrån. Det kan bli juridiskt besvärligt om du petar där.
Spara framåt på Lysa i ditt namn om det känns bättre, men framförallt behöver ni prata om era värderingar om det här alls ska bli bra. Kanske är det bättre att inte spara mer på Avanza med så olika syn. När dottern är stor nog och får sina pengar gör hon förhoppningsvis bra val med din guidning. Om inte bränner hon dem och då får väl hennes mamma chippa in slantar om så behövs för att laga den där bilen, eller vad det nu än gäller.

(Det finns barn som går ut i livet utan en fallskärm från mammapappabanken. Det funkar det också.)

8 gillningar

Bra jobbat med sparandet! :slight_smile: Själv tycker jag körkort är en vettig grej både för jobb och fritid.

Med din syn på hur pengarna ska användas är det bättre att spara i eget konto på ditt namn (då får du bestämma).

Har du hört/läst avsnittet nedan:

Sen får inte sparbeloppet i barnets namn bli för stort utan att kommunens överförmyndare skall kopplas in: Överförmyndarkontroll | Konsumenternas

1 gillning

Det kanske är svårt att se nu men du kan ju påverka barnet till ett vettigt ekonomiskt tänk. Hon kan ju själv i viss mån välja att jobba extra för att få ihop till körkortet och därmed spara sina sparpengar.

2 gillningar

Du kan nog ta det lugnt med körkortsfunderingarna för vi har ingen aning om hur värden ser ut om 8 år. Då kan det vara att ingen i den generationen ska ha körkort för varför ska de när det finns självkörande bilar. Det är bara “gamlingar” som skaffar körkort.

Själv så har jag barnens sparande i mitt eget namn snarare för man vet inte vad de blir för människor eller vilka de umgås när de väl är 18. Oavsett hur mycket man försöker och hoppas så är det mycket du inte kan kontrollera. Räcker med att de blir ihop med en mindre vettig person och hela deras sparande kan försvinna på en dag.

3 gillningar

Du sparar alltså med dina egna pengar till ditt barn? Då bestämmer du över de pengarna.

Har ni ett gemensamt sparande, får ni ta ett gemensamt beslut.

Har din sambo ett eget barnsparande? Ja då bestämmer hon över de pengarna.

Både du och din sambo får såklart ha åsikter om hur sparpengar skall användas. Åsikter har inte vetorätt i användningen av dem, men det är sunt med diskussion.

Imho, körkort är rimligt att använda sparpengarna till. Bil är rimligt om det är ett måste med bil - vilket det sällan är. Och isåfall inte på en ny bil utan en typ 18 000bil som du hade.

Men även så lär ditt barn ha jobbat ihop lite pengar själv när det börjar bli körkortsdags och/eller bildags och du har förhoppningsvis lärt barnet att använda pengarna på ett sätt som enligt er är rätt sätt tills dess.

Det vi och mor/farföräldrar sparade till våra barn användes till både körkort och kontantinsatser till bostadsrätt.
Nu har barnen både egen bostad och körkort (men inte bilar).

1 gillning

Många brukar tycka att körkort är bra att lägga pengar på. Bara för att man får körkort betyder det inte att man måste ha en bil. Kan tillägga att jag alltid fick hjälpa till mycket hemma utan ersättning (när de flesta andra fick betalt för att göra sysslor). Jag fick t.ex sommarjobb pga att jag hade körkort när jag var 18 år. Ett decennium senare hade jag bil.

1 gillning

Jag och min sambo har löst det såhär. Vi har tre olika sparanden.

• Ett som står i dotterns namn som hon kommer att få tillgång till när hon är 18. Dessa pengar har vi ingen kontroll över, och om hon vill fortsätta spara, ta körkort, köpa bil eller backpacka i Indien är upp till henne. Jag tror det finns ett enormt värde i den självständigheten som sträcker sig mycket längre än summan på det kontot.

• Ett i mitt namn och ett i min sambos namn där vi spar till att dottern ska kanske ha en del av en kontantinsats eller liknande, dessa pengar kontrollerar vi och vi bestämmer själva när och till vad de ska gå.

(Det första sparandet är väsentligt lägre än de två andra)

4 gillningar

Jag hade kört in alla hennes pengar på Avanza och sedan fortsatt sparandet i eget namn.

Vad gäller körkort etc. så tror jag att det i den åldern är bättre att de helt enkelt får körkortet än att vänja dem vid att nalla av sparandet.

1 gillning

Jag kommer betala mina barns körkort och ev bidra delvis eller helt till lämplig första bil om/när behovet finns (begagnad, men praktisk). 18-åringar kan inte alltid hantera stora belopp pengar ansvarsfullt och det är inte alltid i deras bästa intresse att ge för mycket ekonomiskt stöd. Bollar själv denna frågan nu om hur mycket vi tänker placera i isk i barnens namn. Tänker omkring 25-40 k var som får sitta tills de är vuxna. Ev lite mer till den äldre än den yngre då där är mer tid för pengarna att växa.

Det är mer än jag eller min fru fick till start i vuxenlivet, men inte mer än att de måste reda ut sig själva :slight_smile:

1 gillning

Spara födelsedagspengar på konto i barnets namn, resten i ditt eget namn. Så kör jag. Mitt resonemang är att jag ändå ska finnas där för mina barn hela deras liv, kanske kommer jag behöva hjälpa dem ekonomiskt någon gång, kanske inte.

De flesta kan ju försörja sig själva när de går ut gymnasiet och då tänker jag att det är bra att få försöka klara sig själv så gott det går!

Förhoppningsvis kan jag bjuda med barnens familjer i framtiden på lite utlandsresor osv och sätta guldkant på livet.

Barnspar = Kapitalförsäkring tecknad på dig med barnet som förmånstagare. Tror alla andra upplägg är sämre

@anon19088942
Nej gifta oss kommer vi aldrig göra. Är rätt less på den här relationen men vi har ju dottern så det finns fördelar med att hålla ihop också :slight_smile:

@Aktiemannen
Körkort absolut, jag har inget emot att pengarna går till körkort. Men min sambo tycker att pengarna kan användas till bil, för då slipper vi skjutsa. Jag skjutsar hellre / att hon åker kollektivt fram tills hon behöver en bil för jobb eller kan cashflowa bilen med sin egen lön.

@Halsingland
Jag vet, det är lite därför jag insett att vårat sätt att spara varit helt fel baserat på anledningen att jag sparar åt henne. Jag sparar inte åt att hon ska få lyxa till det när hon fyller 18 så att säga :slight_smile:

@angaudlinn
Absolut, jag sparar endast i Lysakontot framöver. Jag tycker redan att hennes Avanzakonto är alldeles för stort baserat på att hon får göra vad hon vill med pengarna när hon fyller 18. Självklart försöker jag redan nu förklara för henne värdet av investeringar, men i slutändan så vet jag ju inte hur mogen hon kommer vara vid 18. Framförallt med en mamma som har en väldigt omogen syn på ekonomi.

@Mikael.T
Tack, ska lyssna på det avsnittet idag på promenaden :slight_smile:

@simino
Exakt så tycker jag med. Det absolut bästa vore att hon jobbar ihop sina egna pengar till körkort. Men jag är inte helt emot att använda sparandet till det heller :slight_smile:

@Jackalope
Det är bara 8 år kvar, på den tiden kommer det säkert finnas självkörande bilar, men det kommer säkerligen inte vara tillgängligt för vanliga dödliga tänker jag… :slight_smile:

@Sally
Yes, jag sparar mina egna pengar till dottern, sambon har aldrig sparat åt henne mer än en klumpsumma som dottern fick en del av ett arv. Det rörde sig om 50 000, dessa pengar skulle jag givetvis aldrig ens fundera på att röra :slight_smile:

Problemet som jag ser det är att nu står pengarna på ett konto i dotterns namn, om jag vill ta dom pengarna till ett konto som står i mitt namn, men där avsikten är att spara åt henne. Sätter jag mig i en juridisk problematik då?

@SNS
Exakt så som jag vill att pengarna ska användas. :slight_smile:

@QueenofNight
Absolut är det bra, inte emot det som sagt :slight_smile:

@Riggat
Lite så som jag känner att vi borde ha det, nu har jag ju tyvärr gjort fel från början och byggt upp ett konto som står i hennes namn till det absolut största kontot.

@Scifi
Menar du att jag ska sälja av hennes innehav för att köpa motsvarande på ett konto som står i mitt namn? Misstänker att jag ställer till med juridiska problem då. :frowning:

@Benjamin_Nilsson
Jag har bara ett barn så jag överkompenserar säkert för min egna ganska taffliga start på vuxenlivet. Får väl se om det blir kontraproduktivt eller inte… :slight_smile:

@InvestorX
Det är så jag önskar vi gjort från början, presenter på hennes eget konto, mitt sparande på mitt konto, men ett separat konto avsett för henne.

Det hade varit najs att kunna ställa upp på det viset istället. Just nu har jag lite tunnelseende med att hon måste snabbt in på bostadsmarknaden när hon flyttar hemmifrån.

@Pensionsintresserad
Har läst det många gånger nu, har inte läst på vad skillnaden är mellan KF och AF konto, ska kika på det!

Anser du att ISK är dumt för barnspar alltså?

Sorry för rörigt inlägg! Försökte citera flera men det verkar inte gå i det här forumet :slight_smile:

2 gillningar

Jag var i en liknande sits tidigare. Vi höll ihop för familjens skull. Men vi var bittra och gled isär mer och mer. Idag är vi skilda och helt ärligt är det det bästa för alla. Jag mår mycket bättre och hela upplägget med att ha barnen varannan vecka är väldigt skönt. Jag får tid att reflektera vad jag vill i livet och hur jag kan göra det bättre för barnen. Och framförallt slipper jag tjafsa med en annan vuxen vid varje beslut eller motgång.

Det var en jobbig övergång för barnen. Men nu mår de bra. De har två föräldrar som är betydligt lyckligare och lugnare.

Skilja sig med barn är väldigt tabubelagt. Men det finns många fördelar med att bryta en toxisk relation. Det är inte så farligt som man tror. :+1:

Jag önskar er lycka till och hoppas ni hittar en väg som är hållbar och bra för er och ert barn :pray:

Jag förstår att det kunde misstolkas men jag menade att jag hade investerat hennes pengar på ISK i hennes namn. Just för att slippa eventuella juridiska frågetecken. Jag hade dock fortsatt sparandet i eget namn för att ha bättre kontroll.

Spara ALDRIG pengar i barnens namn.

1. Det är inte alla barn som bör gå kontroll över sparpengarna när de fyller 18 år.
  2. Får man ihop en fin slant kan pengarna komma att bliöverförmyndarspärrade vilket innebär att det krävs ansökan om uttag till överförmyndaren. Då ska syftet med uttaget anges och det krävs kvitto på att pengarna har gått till det angivna snyftet. Otroligt byråkratisk process som rimmar illa med sparandets syfte i många fall (men såklart ett bra skydd för barn med mycket pengar och opålitligs föräldrar).

Angående ”det ska vara barnens pengar” så är utgångspunkten i Sverige fri föräldraförvaltning så banken har inte med att gör hur föräldrarna använder pengar på barnens konto (förutsatt de inte är spärrade)