Jag lyssnade idag på avsnitt 242 ang barnsparande.
Jag fick lite panik när de sa att om man sparat på ett barns konto får man ej röra pengarna( om jag fattat detta rätt)
Mitt fall ser ut enligt följande:
Vi har ett konto till sonen på Swedbank där släktingar sparat o så även vi.
När vi fick vår dotter sa vi att de kan fortsätta spara till hans konto så delar vi pengarna lika sedan!
Har vi nu gjort något brottsligt?!?
Varje månad har jag tagit ut pengar från sonens konto och satt in på ett ISK som jag står som ägare till men döpt till barnspar.
Ses detta som en stöld från sonens konto eftersom pengarna var placerade där från början?
Har jag inte rätt att dela dessa pengarna på bägge barnen?
Fick fullständig panik när jag hörde detta.
Jag har även sparat pengarna ihop med våra pengar under en period innan jag separerade till två konton.
Känns nu som man är dödsdömd och har gått på alla tabbar som finns?
Någon som kan lugna mig och förklara för mig hur jag kan ställa allt till rätta?
Jag vill inte att när han fyller 18 är jag skyldig pengar som gått in på hans konto från begynnelsen ( det kommer bli endel) samt att dottern står där och inte har rätt till en krona…
Släktingarna måste antagit att ”hans” konto i själva verket var i ditt namn, annars är det lite konstigt att ingen reagerade på det.
Som vårdnadshavare har du rätt att till viss del använda barnets pengar så länge det kommer barnet till gagn, så det kanske kan vara en utväg beroende på hur lång tid du har på dig och vilka summor det rör sig om. Pengarna som egentligen var menade till dottern borde inte vara några problem att flytta så länge det är uppenbart att de var avsedda för henne, typ att överföringen skedde kring hennes födelsedag med meddelandet ”grattis på födelsedagen”, ”grattis Lisa” eller liknande. Att någon sätter in pengar på ”fel” konto innebär inte per automatik att pengarna tillhör kontoinnehavaren.
Min mamma har månadssparat 600kr till barnen. Hon frågade mig om de skulle sättas på något annat konto och eftersom jag inte visste om detta jag vet nu så sa jag att sätt in det på hans konto för jag sparar till dem gemensamt där. Och även att jag tar ut o sparar i ett isk efter varje insättning.
Inget av detta är skumt eller någon jag gjort för att dra nytta av barnens pengar. Jag ville göra rätt från början o spara gemensamt till det då jag hört detta i podden.
Om det gällt födelsedagspengar har de Swishat mig och jag satt in pengar.
Summan är 30 000kr
Barnen är 4 år och 2 år.
Alltså ingen panik vid åldern men jag vill inte anklagas för stöld i framtiden när jag investerat deras pengar på ett gemensamt isk som stått i mitt namn.
Anledningen är att jag lyssnade på podden och insåg att en 18 åring inte kanske är mogen för att få ”alla” pengarna på en o samma gång. Det var enbart för att skydda pengarna.
Jag själv hade inte kunnat ha koll vid 18 års ålder
Jag hade också tagit hjälp av en jurist eller någon som vet exakt vad detta innebär. Tur att du uppmärksammade det nu när beloppet är relativt litet och barnen är väldigt unga.
Det du i alla fall kan göra nu är att i fortsättningen spara pengar på ett ISK i ditt namn (eller två kapitalförsäkringar i ditt namn med barnen som förmånstagare på varsin kapitalförsäkring).
Jag läste ditt första inlägg igen nu, hade läst lite slarvigt.
Här finns lite att läsa:
” Sammanblandning
Det är föräldrarnas skyldighet att se till att pengar och värdepapper, som tillhör barnet, förvaras på sådant sätt att de inte sammanblandas med förälderns egna eller annans tillgångar.
Det är därför inte tillåtet för en förälder att ta ut pengar från barnets bankkonto eller inlösa fondandelar för att sedan göra en insättning på förälderns konto.”
Jag ringde till Swedbank och förklarade läget. I och med att jag och hans andra förälder står som disponibla alltså att vi har full rätt att ta ut o sätta in så spelar detta ingen roll.
Jag frågade även om det är ok att jag har satt ISK i mitt namn samt att jag har sparat till dom gemensamt på detta ISK och detta är ok. Trots att pengarna kommer från HANS konto.
Däremot sa han att skulle jag ha levt upp pengarna o slösat på annat så hade det inte varit okej. Det skall vara för barnens bästa.
Jag ser absolut NOLL fördel med att spara i barnens namn. Sånt här. Kunna bestämma när de får pengarna. Det finns väl ingen gåvoskatt ändå?
Någon som kan nämna en enda fördel?
Det skulle väl vara om mor/farföräldrar vill spara till barnbarnen och känner att föräldrarna inte är 100% tillförlitliga. Men sånt borde kanske kunna lösas med testamentering?
Du får absolut inte ta ut pengarna från deras nominerade konto (där släktingar satt in pengar och du har gett pengar till dem) för att sätta in på ett ISK i ditt namn. Och mycket absolut inte för att eventuellt undanhålla från barnen om de inte är mogna vid 18.
Gör rätt nu:
Öppna två separata konton i ditt namn eller deras namn (ISK eller annat) där du säger till släktingar att sätta in.
Du ska separera för att dina barn inte är lika gamla. Det är inte rimligt att din förstfödda får samma på sitt konto som den andra när hon är 16.
Du lägger i deras namn för att du inte ska behöva krångla med skatt. Du lägger i ditt namn för att kunna kontrollera är de får pengarna.
Själv så har jag lagt upp det så här:
Släktingars donationer in på ett konto i Xs namn som hen kan göra vad hon vill med.
Jag sparar inte särskilt för mitt barn utan jag kommer att bidra med det jag tycker ingen är värd när hen är 18/20/annan ålder. Just för att hen kanske är en slösaktig person.
Du kommer naturligtvis inte att åtalas för att flyttade en 4-årongs pengar. Du kan vara lugn.
Jag har pratat med Swedbank igår senast. Jag berättade om mitt misstag och frågade hur jag kan ställa allt tillrätta.
Jag sa att jag ville öppna en kapitalförsäkring till dem i mitt namn och sätta in deras personnummer så de får pengarna när de är tillräckligt gamla för att ej slösa upp pengarna på en gång vid 18 års ålder.
Han svarar med att han tycker att jag ska sätta in dom på ett ISK i mitt namn och döpa kontot till deras namn. Pga att det är dyrare med KF och att när det handlar om några hundralappar per månadsspar så var det ej värt med en KF.
Den ENDA anledningen till att jag vill ha koll på deras pengar är för att jag inte vill att de ska slösa upp dom direkt. Därav denna försiktighet.
Och det du säger om att det blir orättvist att spara till dom tillsammans det förstår jag inte. Har lyssnat på podden där Jan berättar att just detta sätt är det mest rättvisa.
Ja, Swedbank tar betalt för kf men det gör tex inte Avanza. Har du dem på ditt isk-konto bör du vara medveten om att du kommer betala skatt på “deras” pengar.
Onödigt komplicerat, som vanligt i livet k.i.s.s., vi började med konto i första sonens namn men insåg vårt misstag efter två år, fick inga frågor när vi då tog ut de pengarna.
Därefter och till andra sonen så har vi helt sonika sparat på vårt konto. När de blev 16 fick de avanza konto och ett belopp för att de skulle få lära sig ränta-på-ränta och fonder, de pengarna har de fått placera som de själva önskat samtidigt som vi tipsat och uppmuntrat dom att själva fylla på där.
Sen har vi betalat deras körkort och de kommer att få lämplig klumpsumma när de tänker flytta och vi ser till att de får rättvis summa.
Enkelt, Rättvist, Ingen oro om börssvägningar och belopp, tidpunkt bestämmer vi.
Startat ett ISK i mitt namn som jag döpt till ”Barnens sparkonto” där vi sätter in och köper fonder varje månad.
Tanken är såhär:
när äldsta barnet är ~20år (3års skillnad) så kommer vi sälja av 50% och ge äldsta barnet. Sen låter vi resterande 50% stå kvar och (förhoppningsvis) växa mer och sen när yngsta barnet är ~20år säljs allt av och yngsta får samma belopp som äldsta fick, sen får de dela lika på resterande belopp som det hunnit växa under de tre åren sen första barnet fick.
eller så när första barnet är ~20år kommer vi sälja allt, och äldsta barnet får 50% medan resterande 50% sätts in på ett sparkonto med ränta för att säkra upp att inget händer sista tre åren. Sen sen gäller samma som ovan, yngsta barnet får samma summa som äldsta sen delar de på resterande.
Så äldsta barnet får förhoppningsvis lite mindre än första vid 20års dagen men när hen blir 23 så får hen en lite mindre summa till så det blir lika.