Har jag gjort helt fel med barnens pengar!?

Vi har i princip exakt samma strategi :slight_smile: :+1:

2 gillningar

Hur blir det tex om jag dör och frugan får access till allt?

Kan man testamentera bort sin fru till förmån för barnen?

Ingen aning tyvärr.

Men om man är rädd för att frugan ska stjäla barnens pengar, skulle jag säga att man har problem redan innan man dött. :slight_smile:

Personligen är jag ganska övertygad om att man vill göra allt så tydligt som möjligt vid sin bortgång för att minimera risken för konflikter efter sin död.

Familjer har blivit ovänner för väldigt små grejer har man både hört och läst om.

Ponera att jag vill att mitt arv jag fick ska gå till mina barn och inte till min efterlevande fru, löser man det genom äktenskapsförord typ?

Jag vet inte, men om man befinner sig i den situationen skulle jag säga:

1. Skilsmässa
  2. Testementering eller äktenskapsförord

Äktenskapsförord kan skrivas efter att äktenskap påbörjats med.

Men jag gissar här. :slight_smile:

Enklast är att skriva testamente. Dör du blir det bodelning och det som tillfaller ditt dödsbo kan du testamentera fritt, de enda som har skydd mot att du testamenterar bort allt är barnen via laglotten.

Om jag skulle spara större summor till barnen skulle jag vilja att de får tillgång till dem TIDIGAST när de är 25 år.
Dels för att t ex 18-åringar inte är färdigutvecklade, saknar erfarenhet och är impulsiva.
Dels för att pengarna gör större nytta när det t ex är dags för en mer seriös “bostadskarriär”.

1 gillning

Men ta det lugnt

1. du gör det för barnens bästa
  2. det torde vara i det närmaste omöjligt att bevisa något annat, -jag tog ut pengarna för jag köpte hockeyutrustning till sonen! är inte det för sonens bästa?
  3. gör det rimligt framåt, antagligen separata konton med den mängd pengar de har nu och sedan framåt spara åt barnen i ditt eget namn, på separat konto

Fördel med att spara i eget namn:
Välj hur mkt de får vid vilken ålder
Ingen behöver lägga sig i när det går över x antal pbb, vilket annars är fallet
Behöver inte fundera så mkt över vad någon tråkig byråkrat tycker om vad du ger barnen

1 gillning

Det finns väl den fördelen att om du försätts i konkurs, då kan de inte ta de pengar eftersom de tillhör barnet?
Åt andra sidan, att barnet vid 18 eller 21 års ålder får tillgång till såna summor kan i många fall sluta mindre bra. Om jag tänker på hur jag var när jag vid 18 års ålder fick dessa pengar, mina föräldrar måste ha varit så besvikna på att allt gick åt lyxkonsumption.