Vi väntar vårat första barn inom kort och kommer börja investera långsiktigt till barnet. Förmodligen kommer vi skaffa ett till barn om kanske 2-4 år. Vi kommer investera till båda i samma “pott”.
Säg att vi tänkt investera 500 kr/månaden per barn, innebär det att vi borde börja investera 500 kr/mån även för barn nr 2 när vi börjar investera för barn nr 1 (dvs innan barn nr 2 äns är född?) för att det ska bli så rättvist som möjligt?
EDIT: Kommer vi på att vi vill ha ett barn nr 3 om 10 år blir det ju jättesvårt
Jag skulle säga att det är lite ambitiöst, men vill ni så absolut. Vi sparde till vår första (född 2011) och sedan när vår andra föddes (2018) så bara slog vi ihop bådas sparande. Så ja, den äldsta “förlorade” på det, men å andra sidan har vi satt ett tak på ca 250 000 SEK i alla fall. Så jag tänker att det inte spelar så stor roll.
Håller med @janbolmeson . Spara det ni tycker är lämpligt men spara på gemensamt konto. Det kan bli väldigt orättvist annars.
Vi är noga med att barnen (vuxna nu) alltid ska få lika, oavsett ålder och ekonomi i övrigt. Körkort hamnade utanför och bekostades av oss föräldrar, oavsett vad det kostade. Körkortet i sig var själva gåvan.
Skulle något gå utanför ramen råder full transparens. Jag vill inte sticka till någon något extra i smyg. Aldrig.
Alltid när man läser om barnsparande så får alla det att låta så krångligt, tycker jag. Så här barnsparar vi:
Allt in på Lysa på samma konto. När dagen är kommen så hjälper vi till med körtkort och insats till lägenhet, men förväntar oss också att grabben hjälper till.
Glöm allt vad heter KF och andra konstiga upplägg. Enda problemet jag kanske ser med detta är om jag och min fru, innan barnet blir myndigt, skulle gå skilda vägar - men den dagen den sorgen.
Vi har nyss fått en liten. Sparar just nu 100kr i ett eget ISK (i mitt namn) till denna eftersom vi sparar till oss själva också,blir det ju bara mental bokföring att öronmärka det redan nu eller inte. Kommer det en till kommer jag nog starta ett till ISK för skojs skull men kommer se båda konton som bägges egentligen.
Är kontot i ditt namn ingår det i bodelningen om du skulle skilja dig. I en KF ligger det utanför. I en KF i ditt namn med barnet som förmånstagare har du kontroll över pengarna så länge som du lever. Det kan vara en fördel. Dessutom, om du skulle behöva pengarna kan du ta dem eftersom de är dina.
Allt det är sant även för mitt eget Lysa-konto, tänker jag. Som sagt, enda nackdelen jag eventuellt ser med det är vid skilsmässa, men då ska man ha en väldigt gniden partner som vill ta barnets sparande själv…
Då vi fokuserat på att bospara till större boende till familjen blev det inte av att spara på konto till barn 1. När barn 2 kom fick denne i gåva sparande.
Vi löste det genom att lägga in en slant till bägge men att räkna ut vad barn 1 konto skulle ha varit värt om vi investerade samma summa då barn 1 var lika gammalt.
Så just nu har barn 1 mycket större sparande men det kommer nog jämna ut sig skapligt med tiden med att vi för över lika mycket till båda och att de sen tar ut pengarna vid olika tidpunkter
Vi har sparat hela barnbidraget för barn 1, och fortsätter nu spara hela barnbidraget även för barn 2 (3 och 0 år gamla). Vi tänker att det är en gemensam pott för båda barnen.
Sparandet sker i vårt namn, och är tänkt för framtida hjälp med boende och annat som råkar vara nödvändigt om sådär 20-30 år.
Jag tycker det här med att spara “rättvist” är klurigt. Jag sparar barnbidraget för respektive barn i indexfonder i varsitt KF med varje barn som förmånstagare. Så ja äldsta barnet har mer sparat än yngsta. Och den äldsta kommer få pengar från “sitt” KF den dagen det behövs till en insats eller dylikt långt tidigare än de yngre syskonen
Jag tycker att det är viktigt att de får lika mycket. De kan ju inte hjälpa att de blev födda vid olika tidpunkter. Jag skulle uppleva det som djupt orättvist om jag var den som fick minst beroende på när jag föddes.
När det är dags att ta ut pengar är de förhoppningsvis gamla nog att kunna välja om de vill låta pengarna stå kvar, med chans till värdeökning, eller plocka ut.
Det tycker nog de flesta men det är inte så enkelt. Hur gör man om det kanske skiljer 15-20 år mellan barnen? Kan ju skilja en hel del beroende på börscyklerna…
Min far öppnade KF till alla sina 6 barnbarn där pengarna blev tillgängliga vid 20 års ålder och råkade naturligtvis ut för det här. Han hade ingen bättre lösning än att skriva över pengarna på 20-årsdagen och låta ungarna göra vad dom ville med pengarna…
Funkar kanske så länge givaren är någorlunda ung men hur gör man då vid stora åldersskillnader när vederbörande närmar sig sluthållplatsen…? Och hur/vem definierar “utefter vad som behövs, och när” ?
Just detta jag undrar över! Har ni hunnit spara barnbidraget 3 år längre för barn 1 så blir ju det över 30000kr. Blir inte det orättvist mot barn 1 i framtiden när barn 2 kommer vara med och dela på bland annat dom 30000kr som sparades innan barn 2 äns fanns?
Jag tycker inte det. Barnen har ju ingen rätt till några pengar utan de är en gåva. Barn 1 har ju inte “förtjänat” mer pengar än barn 2. Därför föredrar jag lika för alla.
Vårt sparande är en gemensam pott. Pengarna ska användas till att stötta barnen, men det kommer inte vara deras pengar. De kommer alltså inte få pengar per automatik vid viss ålder.
Tänker spontant att de inte heller ska veta och ta för givet att vi sparat till en bli vuxen-buffert.
Hej
Jag har två barn och de har ett gemensamt sparande i mitt namn. Starta det när första landa och när nr2 kom så ökade jag på sparandet och tänker att när någon av dem ska köpa bostad eller va det nu kan va så plockar jag ur hälften och låter resten ligga tills nästa skall hitta på något. Livet är inte rättvist, tycker de att det känns orättvist så kan de få lösa sina egna pengar hahaha.
Angående det här med att vi börja 2-3 år tidigare så tänker jag att jag kan räkna med att nr1 drar 2-3år tidigare så på så vis har nr2 ändå en teoretisk chans att komma ikapp under sin utflyttningstid
Grattis, barn är härligt. Jag har ett konto i varje barns namn. Barnen kommer ju förmodligen flytta vid olika åldrar och ha olika belopp på kontona i framtiden.
Min tanke är då att ge ett förutbestämt belopp när dom flyttar oavsett vad.
Sedan vill jag ge dom en större summa mitt i livet istället, när dom förmodligen behöver pengarna som bäst.
Så tanken med ett konto är ju jättebra och slippa tanken med rättvisan på beloppen på kontona.
Tycker egentligen man inte behöver göra det så komplicerat, håller med tidigare feedback - gör det rättvist i slutändan genom att dela slutbeloppet lika mellan alla barn.
Men jag hade nog lagt upp det så att jag lagt undan 500kr/månad för barn 1. Sedan när barn 2 kommer hade jag lagt till 500kr/månad (tot. 1000kr/månad) i samma pott. Hade alltså inte öppnat något separat sparande, utan bara utökat sparandet från 500kr/månad till 1000kr/månad.
Sedan hade jag delat den potten lika mellan barnen när det är dags.