Jag har samlat 70k för ett barn och 20k for mitt andra barn. Hur är bäst att spara och investera de så de blir mera.
Jag vill inte ha pengarna låst för långt tid. Om jag behöver de imorgon till exempel jag vill ha fri uttag. Också jag vill ge tillbaka till varje barn respektive vinster från investeringen.
Jag har läst det är bättre att spara och investera pengarna för båda barn istället per barn. Men kanske det är inte möjligt för min situation?
Vill du ha fria uttag och inte riskera summan på kontot är det tyvärr bara sparkonto som gäller.
Är du redo att skippa fria uttag kan du få högre ränta, men då låser du pengarna över en viss tid.
Är du reda att ta lite högre risk så är ett ISK i ditt namn där du investerar i en bred och global indexfond det bästa rådet när det gäller barnsparande. Över snitt och sett till historiska data kan du förvänta dig 7-8% ökning på årsbasis.
Jag vill tipsa om de olika bospar som finns där man utöver rena pengar också samlar poäng. Exempelvis HSB där man får förtur både till hyresrätter och bostadsrätter baserat på insättningar. Årsavgiften är väl det som “ställer till det”, men jag sparar där till mina barn främst om det visar sig att nån behöver en hyresrätt i framtiden vilket inte lär bli lättare. ISK finns sen nåt år. Medlemskap och poäng går att flytta mellan olika regionala HSB men kolla vad som gäller och välj den förening som i såna fall passar bäst. Pengar placeras hos Danske Bank och går att ta ut som man vill men det påverkar antal poäng om det inte finns ett övervärde.
I sann “public service-anda” finns det fler aktörer än HSB som har motsvarande system.
Har hört detta tipset ett antal gånger och jag köper logiken. Men känner inte att jag fått svar på “men hur ska barnen få ta del av pengarna på ett rättvist sätt då?”
De flesta av oss har ju inte tvillingar utan barnen blir 18 år (eller vilken gräns man nu vill dra) vid olika tillfällen. Och oavsett hur man väljer att låta sina barn ta del av barnsparandet kommer de inte vara i samma livssituation vid samma tidpunkt. Så även om jag inte vill betala ut pengarna på 18-årsdagen utan istället skjuta till vid bostadsköp t.ex. så kommer de ju köpa bostad vid olika tillfällen.
Jag t.ex. har två barn med två års mellanrum. Ett tänk kanske är att när första barnet fyller 18 så splittar vi kontot i två och placerar om yngsta barnets halva i ränta?
Förstår som sagt absolut tänket att man inte vill separera barnsparanden (just för att det kan bli väldigt väldigt orättvist) men brukar inte se argumentet gå längre än att man ska ha ett gemensamt konto för alla barnen.
Nu har inte vi någon sladdis men känns som att det skulle vara ytterligare ett huvudbry i kalkylen (har själv en lillebror som är 8 år yngre)
Om man vill vara väldigt noga och rättvis så ja, om du med ränta menar bankränta på sparkonto. Är det inte mer än två år mellan dem tycker jag detta låter vettigt.
Vi har också två barn, 3 års skillnad. Jag tycker det blir svårt med att ha båda barnens pengar i samma konto, framförallt när man ska ta ut pengarna.
Jag har gjort såhär. Barnen har varsitt konto, sen har jag jämnat ut det. Så de har samma innehav i sina konton, så samma utveckling och summa.
När de blir vuxna så har de sina egna konton som jag kan ta ut pengar ifrån när de vill köpa något ”vettigt”.
Självklart, om det äldre barnet väljer att köpa lägenhet år 2038 och yngre barnet år 2042, så kommer det påverka utvecklingen lite. För att minska skillnaden så kan man öka andelen räntefonder/sparkonto i bådas konto när uttag närmar sig. Så att svävningarna på börsen inte påverkar så mycket.
Blir enklare så. Då har de varsitt konto och jag slipper hålla koll på hur mycket jag tagit ut till ena barnet osv.
Sen om det skiljer lite på kontona. Så är det en bra lärdom för barnen. Livet är inte rättvist även om tanken är rättvis.
De ska vara glada och tacksamma att de har föräldrar som ansträngt sig och sparat till dem. Det är långt ifrån alla barn som har det.
Man kan göra sitt bästa så att det blir jämlikt, så att man undviker Jans exempel med sin bror.
Min ambition med barnsparandet är att skapa en pengamaskin till barnen som de ska få ta över när de är mogna. Som de kan fortsätta bygga på som vuxna. Tänk er vilket jäkla försprång om de sparat i den portföljen sen de föddes.
Månadsspara 1000 kr i 65 år landar på 23 miljoner kronor Med 8% årlig avkastning.
Så tanken är inte att köpa massa saker med dessa pengar. Jag kommer nog hjälpa dem med kontantinsats osv. Men de måste jobba för att få den hjälpen. När de sen är mogna och självständiga så ska de få ta över sina konton.
Förhoppningsvis lär de sig om investeringar och att bygga sin rikedom.
Tack alla, mycket bra idéer och intressanta tankar. Jag håller med om att livet inte är rättvist så det bästa jag kan göra är att hjälpa barnen så mycket som möjligt men samtidigt inkludera dem i sparandeprocessen. det kommer att bli en bra läxa för dem.