K46. 9 tips för att spara rätt och lätt till barn

Sparande med och till barnen är något som har legat mig nära om hjärtat sedan 2011 då vår första föddes.

Längs vägen har vi samlat på oss en del guldkorn och insikter som inte var helt tydliga från början - som t.ex. att man bör spara, men spara lagom.

Att en stor summa pengar på 18-årsdagen lika gärna kan stjälpa som hjälpa.

Hur intresset går i vågor och vårt jobb som föräldrar är att hela tiden lägga ut små frön och man får se vilka som tar sig. Att det sällan handlar om när barnen är redo utan rätt ofta när vi vuxna känner oss redo.

Hur varje gång barnen önskar något är ett lärotillfälle. Hur man också som vuxen missar många sådana lärotillfällen - och att det är helt okej.

Så jag ser det mycket som en work-in-progress och dessa är de viktigaste insikterna längs vägen hittills. :blush:

Komplettera gärna om jag har missat något. Självklart går det bra att även ställa frågor.

Lycka till med sparandet!

Jan

PS. Kortavsnittet om veckopeng kommer på Patreon närmsta veckorna.

Titta, läs eller lyssna på hela avsnittet

Precis som vanligt så kan du titta på avsnittet via Youtube nedan:

Du kan även lyssna på det som kortpodd 46 där poddar finns (t.ex. Spotify eller Apple Podcaster)

Du kan även läsa en AI-skapad transkribering av avsnittet i inlägget nedan. Det innebär att den kan innehålla fel och är inte ordagrann.

Relaterade länkar

4 gillningar

Transkribering av intervjun

Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.

Visa hela transkriberingen

Jan: Välkommen till RikaTillsammans och detta kortavsnitt som handlar om de bästa tipsen för att spara till barnen eller till barnbarnen. Så det blir lite tips, det blir lite råd, det blir framförallt några misstag att undvika och lite så här ointuitiva saker som de flesta av oss inte har tänkt på.

Jan: Framförallt inte vi själva som började spara till liksom våra barn när de första föddes 2011. Men innan vi kör igång så vill jag bara säga ett stort tack till våra premiummedlemmar på Patreon som gör avsnitt som det här möjligt. För att det är genom att de sponsrar som vi kan göra de här avsnitten utan reklam utan spons och prata om det som faktiskt gör skillnad utan att behöva ta hänsyn till någon bank eller någon annan stor partner.

Jan: Så att om du gillar avsnitt som de här eller de andra som du kanske har lyssnat på om bästa fonderna 2025 eller bästa räntefonderna eller liknande så bli gärna medlem stötta oss och du kommer dessutom då att få extra material inbjudningar till event live inbjudningar och massa annat roligt länk till vår Patreon community finns i beskrivningen

Viktigare att spara med än till barn

Jan: Med det sagt så tänker jag att vi kör igång idag de bästa tipsen med att spara till barnen och det första som jag brukar säga är lite ointuitivt är att det är Det är inte superviktigt att spara till barnen Mina föräldrar kom då från ett gammalt östland, flyttade till Sverige 1980 och hade ingen möjlighet att spara till mig.

Jan: Så jag fick ingen storsumma när jag fyllde 18 och det har gått ekonomiskt hyfsat bra i alla fall. Så det är ingen naturlag att man måste spara till barnen och jag brukar säga också så här många gånger, spara hellre till dig själv först. Innan du sparar till barnen lite som en flygvärdinnan sätt först på masken på dig själv innan du sätter på den på andra, så det är liksom nummer ett, och sen nummer två i valet mellan att spara till barnen och spara med barnen så är det faktiskt mycket viktigare att spara tillsammans med barnen, att ge dem en ekonomisk kunskap en medvetenhet ett självförtroende för att Om man tittar på att ge dem en summa när de fyller 18 versus hur mycket pengar de kommer tjäna från 18-årsdagen fram tills de är 68 på de 50 åren.

Jan: Så är den summan man kan ge dem på 18-årsdagen ganska liten och trivial. Så att genom att ge dem kunskap den här klassikern, lär barnen att fiska istället för att ge dem fisk gäller i allmänhet Allra högsta grad även när det gäller ekonomi. Och jag har till exempel ett annat sånt här kortavsnitt som handlar om veckopeng som jag också verkligen rekommenderar att titta på.

Samma principer gäller för ett klokt sparande till barn

Jan: Så med det sagt så kan vi gå till nästa tips. Och det är ju så här att det är exakt samma princip För ett klokt smart sparande till barnen som gäller för ett klokt sparande för pension eller sparande till dig själv eller vilket sparande som helst. Om man tror på forskningen, vilket mitt eget sparande började gå mycket bättre när jag började lyssna på forskningen än innan jag gjorde mina egna försök så ser jag ju forskningen så här.

Jan: Att spara regelbundet, långsiktigt automatiskt alltså ett månadssparande i en bred, billig global, passiv aktieindexfond. Det vill säga att man ska äga alla bolagen i hela världen, i alla branscher och alla storlekar. Det vill säga äga hela höst I stället för att leta efter nålarna för att om du äger hela hösttacken då får du garanterat med alla nålarna.

Jan: Och sen så ser forskningen så här balansera risken baserat på sparhorisont med till exempel ett bankkonto med insättningsgaranti eller med räntefonder. Och sen säger den så här Sitt still i båten, var passiv lat, oengagerad, ointresserad, oinloggad. Sitt still i båten oavsett vad som händer på marknaden.

Jan: Bara fortsätt köp och då kommer du med stor sannolikhet få en bättre resultat Avkastning än majoriteten av alla andra sparare. Sen behöver man naturligtvis ta hänsyn till risk och att det inte finns några garantier och att allt sparande innebär en risk och att värdet kommer att variera etc. Men eftersom jag inte kommer att prata så mycket om konkreta indexfonder här så rekommenderar det andra kortavsnittet som heter Bästa fonderna 2025.

Jan: Så kan du titta Där mer konkret. Men min poäng här är att det är exakt samma sparande som man gör till sig själv och som man gör till barnen så att det finns liksom inte, ja då ska jag välja andra fonder. Och vi själva sparar till våra barn i en fondrobot som då till exempel Lysa eller Opti så att det funkar ju alldeles utmärkt att om du själv har en fondrobot att du gör ett eget konto som heter sparande till barnen och ett sparande kanske till syskonbarnen eller sparande till barnbarnen i den ena familjen etc.

Jan: Så att det kan man göra precis hur som helst. Så att det är liksom inget annorlunda för att man sparar till barnen. Så det var nummer två.

Spara, men spara lagom

Jan: Nummer tre, spara till barnen men spara lagom. Och detta är verkligen en misstag som jag själv har gjort. Jag gick ut hårt. När vår äldsta föddes 2011 skrev jag en artikel som hette så här.

Jan: Vårt barn ska bli miljonär när hon fyller 18 och vi var på god väg mot den här miljonen och sen så träffade jag i communityn och en barnpsykolog och flera experter hade läst den och så var de så här, ja Jan det är ju väldigt ambitiöst det är ju väldigt ädelt och så här men har du tänkt på att det lika gärna kan skälpa som det kan hjälpa.

Jan: Jag bara, nej vad tänker ni? Så de bara så här, ja jo, du vet så här barn, de gillar ju att klara saker själva, de gillar ju att kunna säga så här, jag gjorde det själv eller jag kan själv. Alltså nu är ju din dotter nyfödd typ, men du kommer upptäcka när de växer upp. Att det är där man kan själv är ganska viktigt.

Jan: Jag hade svårt att argumentera mot och drar man den principen till sin spets så brukar jag säga så här, om det till exempel ska hjälpa många, många sparar ju idag för att hjälpa med kontantinsatsen att även om man älskar sina barn så vill man ju inte att de ska bo hemma tills de är typ 45 år Men istället för att ge bort hela kontantinsatsen, ge max bort två tredjedelar om du ens har kapacitet till det.

Jan: Ge inte bort hela, låt dem anstränga sig själva låt dem få lära sig, skaffa de här kunskaperna längs vägen med uppskjuten belöning, med att anstränga sig, med att behöva prioritera att man inte kan få allt, men även stoltheten när man är såhär du vet:, "shit. Jag sparat ihop 50 000 kronor för att jag sparat ihop alla mina löner det senaste året."

Jan: Så att ge spara till dem men spara lagom om du nu väljer att spara till dem. Ta inte ifrån dem den här stoltheten i att förklara det själva.

Spara till barnen i ditt eget namn

Jan: Jag tror vi är inne på nummer fyra nu och det handlar om att spara till barnen i ditt eget namn för att det ger dig en stolthet, större valfrihet. Och särskilt nu 2025 när vi fick den här nya lägre- eller man tog bort ISK-skatten på ISK-konton upp till 150 000- så var det många som sa att de skulle bulvanspara.

Jan: Jag öppnar ISK till mina barn för då kan vi spara vars 150 000 till- och få skattefritt. Och sa att ja, du sparar kanske 1 400 kronor per år- om du kan maxa upp till de här 150 000 per barn- Men där är en liten baksida och det heter så här, när du väl har gett pengar till dina barn så är det per lag barnets pengar och då kan du inte föra över pengarna tillbaka till ditt eget konto och det där skulle jag säga är mer allvarligt än de 1400 kronorna eller 1500 kronorna du sparar på skatten så jag tror att man behöver vara väldigt medveten om vad är baksidan med det här och att när man har gett pengarna till barnen en gång så är det barnets pengar så att man kan inte bara använda dem till den egna familjen eller egna grejer utan då ska det vara för barnets bästa och det är dessutom så här, många inte vet men om summorna börjar bli stora jag tror det är åtta prisbasbelopp typ 400 000 så måste man anmäla det till kommunens överförmyndare och en massa sådana här andra saker.

Jan: Så att jag är en större proponent för att man sparar i sitt eget namn så att man kan ha full koll på pengarna, man har större valfrihet och sen kan man välja att ge pengarna till barnen och fylla 18. För det också en sån grej att när barnen fyller 18 då har de ju fri förfogande rätt. Alltså då kan de använda alla de här pengarna du har sparat i 18 år för en resa till Kos eller liknande och det behöver inte vara fel jag vill inte döma men det kanske inte det man själv hade tänkt skulle hända med de här pengarna så hellre i ditt eget namn så att man kan styra dem och som överkurs detta går att styra till och med i vissa delar i testamentet med särskild förvaltning och liknande men vi har ett separat avsnitt om det där.

Jan: Om vi ska titta mer konkret, jag brukar säga egentligen den bästa lösningen är kapitalförsäkring i sitt eget namn med barnen som förmånstagare Det är typ den bästa lösningen för att om man går bort då går pengarna direkt till barnen. Medan om du har ett ISK i ditt eget namn och du går bort och går pengarna till din barn enligt andra arvsregler och inte direkt till barnen och då kan man behöva skriva det separat i en överenskommelse med sin sambo eller liknande så att kapitalförsäkring med barnen som försäkring förmånstagare är det bästa näst bästa är ISK i sitt eget namn och sen att man är överens med sin partner eller de som ärver en att det är barnets pengar Jag tror att det var allt jag skulle säga om det.

Spara till barnen i en gemensam pott

Jan: Sen kommer vi till nästa, nu har jag tappat räkningen var vi är någonstans men jag tror att du kan räkna fram det. Och det är att spara till barnen i en gemensam pott. Och många gör misstaget att man sparar till barnen i separata pott att man har, ena barnet har ett sparande andra barnet har ett annat sparande eller om man är som farmor eller farfar att olika barnbarnen har olika pottar.

Jan: Jag fattar tanken, problemet med detta är att barnen är ju födda i olika årtal, det vill säga deras pengar kommer att investeras i olika perioder. Och vad som kan hända då om jag ska ta mig själv som exempel och min bror. Jag är född 1981, så har mina föräldrar teoretiskt… De hade inte råd och det var annan börs.

Jan: Men hade de sparat 1000 kronor i månaden, alltså barnbidraget, fram till 18 års ålder 1999 så hade jag haft typ 2,1 eller 2,6 miljoner. Om de hade sparat till min bror som är född 1985, som då var 18, 2003 och den som kan sin börshistoria vet att 2003, det var precis efter it-bubblan, den som jag fångade och fick på toppen, då hade hans sparande på 1000 kronor i månaden varit värt en miljon mindre Inte för att man har sparat mindre pengar utan för att börsåren var annorlunda.

Jan: Därför är en mer rättvis modell är att spara till alla barnen i en och samma pott och sen så fördelar man den potten vid något tillfälle på alla barnen så att det blir rättvist. Hur gör man det? Vi har också andra avsnitt om det men i korthet så kan man säga att man sparar till en pott när första barnet fyller 18 så kan det få 25% och sen är det 75% kvar i potten När andra barnet fyller 18 så får de samma summa. Kanske vissa vill till och med inflationskorrigera det. Det gör man som man vill.

Jan: Och sen så att det i alla fall blir rättvist då har alla båda fått varsin lika stor del och sen tar man den andra resterande potten och så delar man den lika så det handlar inte om att avkastningen blir bättre utan det är ett rent rättvise perspektiv och jag fattar att detta är komplicerat för barnen kan vara olika gamla, där kan finnas sladdisar etc men bara tänk på att eftersom börsåren är olika så kan skillnaden i avkastning bli väldigt stor.

Veckopeng kräver träning

Jan: Bra, nu så här avslutningsvis, det finns inte mer att säga om att spara till barnen, this is it alltså på riktigt, detta är allt man behöver veta och då skulle jag säga att det andra handlar ju om att lägga fokus på att faktiskt ge dem inte bara pengarna utan kunskapen och jag tror att alla är införstådda med att fotboll kräver träning, alltså barnen har träningar flera gånger i veckan, matcher på helgerna turneringar liksom några gånger per år Men det finns inget sådant naturligt ställe för veckopeng eller för privatekonomi och pengar.

Jan: Därför tänker jag på att tyvärr så är det vi vuxna som behöver stå för barnens utbildning. Det finns jättemånga sätt hur man kan leka kring veckopeng. Jag har ett annat kortavsnitt som finns som är direkt åtta tips för hur du kan tänka kring veckopeng (patreon-exklusivt) Men att verkligen fokusera på att lära barnen om pengar.

Jan: Och när de också lär sig, låt dem misslyckas tidigt. Det vill säga när beloppen är små att de får köpa skitgrejer plastgrejer, jag inte hur många gånger jag bara varit såhär i leksaksaffären så jag bara okej denna plastbiten kostar 150 spänn okej fu*k it det får vara, det är liksom vi får göra det bästa av det försöka ge bort någon lärdom, på samma sätt om de väljer när de sen ska börja lära sig månadens aktie som är en sån här grej som jag älskar som vi gjorde med vårt barn från hon var åtta år gammal låt dem få välja konstiga aktier att de ville ha till exempel Volvo-aktien för då hade vi en Volvo och jag gick inte ens in på att Volvo inte är Volvo-aktien inte gör Volvo-bilar längre utan jag var såhär absolut vi köper Volvo-aktien för att det pedagogiska syftet med att äga en aktie är att en aktie är något som är naturligt i deras vardag, var mycket viktigare än just att hur går aktien.

Jan: Så att där är liksom lite sådana här grejer kring att ge dem ett självförtroende, låt dem få prova på låt dem få göra misstag, för det mycket bättre att de gör någon misstag med några tusenlappar än att de gör det med hundratusentals kronor med sin tjänstepension när de är i 40-årsåldern och plötsligt får upp ett intresse för aktiesparande saker jag på riktigt har satt upp.

Prata ekonomi med dina barn tidigt

Jan: Och här är också såhär för då var någon såhär, vänta Jan sa du månadens aktier när hon var åtta jag bara yes och det är liksom en fråga såhär när kan man börja med barnen och där är min upplevelse väldigt tydligt det handlar om inte om när barnen är redo, utan det handlar om när vi vuxna är redo.

Jan: Om vi tar vår sexåring idag, hon spelar så här spel på Ipaden och där är stenar och där är träd och där är någon djurpark och där ska planteras och där ska skickas folk runt så att de går till glasskiosken etc. Hon managerar en ekonomi som är långt mycket mer komplex än en ganska trivial veckodag eller månadens aktie.

Jan: Så jag tror att många gånger handlar det om att bara försöka, ha roligt, låt barnen få vara med. De överraskar väldigt ofta, de fattar betydligt mer än vad vi tror. Så att liksom häng, lek med barnet var på samma sida. Och jag tror att den här ekonomiska utbildningen är bland det viktigaste vi kan ge bort.

Spela i samma lag som barnen

Jan: Och ett sista tips här just när det handlar om att spara till barnen är ju också att spela i samma lag och detta är en konst som jag hade med en kompis häromdagen som också har typ en fyraåring och då är man liksom i den åldern där man är på Lekia och så vill man ha allt och jag kände mig som en här sjukt trist förälder som hela tiden sa nej nej nej till och med en gång ljög ja och sa: “vi har inte råd eller vi har inte pengar med oss” och då sa jag, åh gud jag har sagt till mina barn att de inte ska ljuga, och nu ljuger jag för dem.

Så då var det här att tricket, varje gång ett barn vill ha något så är det ett lärotillfälle och man behöver inte säga nej ibland kan man säga såhär: “gud vad spännande att du vill ha denna saken jag vill också att du ska få den, låt oss göra en plan” och sen kan man säga såhär men låt oss vi kommer tillbaka om några dagar och köper den, men vi behöver göra hur du ska hjälpa till hur vi ska ta pengar från ditt sparande hur vi ska ta pengar, liksom vi föräldrar kommer bidra och liknande så man gör ekonomi till någonting roligt, att man är på samma lag och att man också kan berätta om det här sparandet att man har ett sparande till dem men att man också har ett sparande tillsammans med dem.

Jan: Detta var det jag tänkte på som sparande till barnen även fick du lite bonus där sparande, tillsammans med barnen, för jag tycker att det är så himla viktigt. Vill du ha lite mer av det så har vi ett kort avsnitt om veckopeng också (På Patreon närmsta veckorna), som jag tycker är superspännande. Och sen är det ju som vanligt, bara ställ frågor, skriv en kommentar, häng med och så kommer du få mycket mer sånt här under året.

Jan: Och glöm inte bort att om du gillade detta avsnittet vill ha mer av sådant häng på vår Patreon-community, där finns länk i beskrivningen. Stort tack! Lycka till och så ses vi där ute.

1 gillning

För att undvika att det blir en “olycklig smäll” vid 18 år, tycker jag att man bör slussa över ansvaret för sparandet, i vårt fall aktier, steg för steg med början runt 13 år. Mängden pengar växer då med ålder och ansvarsförmågan på ett bra sätt. Börja med lite mindre belopp och öka sedan med åldern varje år. På 18-årsdagen kanske de då får säg sista halvan eller tredjedelen.

Och innan 13-årsåldern skall man självklart diskutera pengar etc med barnen, så de skolas in sakta men säkert.

Och angående @janbolmeson räkneexempel med barnbidraget:

“Men hade de sparat 1000 kronor i månaden, alltså barnbidraget, fram till 18 års ålder 1999 så hade jag haft typ 2,1 eller 2,6 miljoner. Om de hade sparat till min bror som är född 1985, som då var 18, 2003 och den som kan sin börshistoria vet att 2003, det var precis efter it-bubblan, den som jag fångade och fick på toppen, då hade hans sparande på 1000 kronor i månaden varit värt en miljon mindre Inte för att man har sparat mindre pengar utan för att börsåren var annorlunda.”

Barnbidraget var inte 1000 kr 1981, vilket jag antar du räknat med? Då var barnbidraget betydligt lägre och 1000 kr värt betydligt mer än idag.

Och nej det är inte lätt att få det att bli rättvist mellan barnen, men det är viktigt att tänka på detta från början! Vi stod inför valet att antingen “ta” pengar från det äldsta barnet, eller skjuta in en hel del pengar till barn nummer två från våra egna pengar i en engångsbetalning. Vi valde det senare och efter detta hanteras deras pengar i en pott, än så länge. desto större åldersskillnad, ju dyrare kan detta bli!

1 gillning

Bra punktlista! Jag har själv gjort ”misstaget” att spara i olika KF barn för varje barn på Avanza. Började samtidigt för båda barnen men det äldre var 6 år äldre så är ju ”orättvist” givet att summan är ungefär lika stor. Undrade om man kan slå ihop två KF-konton till ett i efterhand?

Jag har en liten annan syn på detta om hur mycket barnen ska få när del ämnar hemmet.
Den värld (inkl Sverige) är en helt annan än den vi växte upp i.
1M 1998 när jag var 18, och 1M 2035 när mitt första barn tar studenten är inte ens i närheten lika mycket värt.

Jag hoppas kunna ge mina barn en nyckel till att fortsätta leva iaf i samma områden som när de växte upp, och inte behöva flytta tilll det som idag är klassat som särskilt utsatta områden av polisen (de områden där kanske många unga har råd att köpa eget boende utan hjälp).

Jag kommer göra allt jag kan för att också mina barnbarn kan gå i bra skolor osv, vilket kommer göra att de måste bo i de dyrare områdena.

Så kanske man ser på procentsatsen man hjälper till med, inte det absoluta pengavärdet.

1 gillning

Jag håller med dig helt!

Linjen med “barnen får klara sig själva, det gjorde jag” eller “det skadar inte att ha det lite tufft ett tag” eller “bra om de får spara ihop minst 1/3 själv” tror jag håller ungefär tills den tidpunkt då barnet ringer sin (någorlunda förmögne) förälder en sen kväll och berättar hur det var att bli förföljd från tunnelbanan till sin lägenhet av XYZ, eller något liknande scenarie.

Då tror jag många föräldrar tar fram plånboken, oavsett hur de argumenterat tidigare. Det kallas biologi.

1 gillning

Det går inte att slå ihop.

Jag hade också två KF konto, men slutade spara i det ena och sparar enbart i det andra. Tanken från början var att det skulle vara till vardera barn, men har nu bara döpt om de till Barnkonto 1 och Barnkonto 2.

Man kan även tömma det ena KF kontot och köpa aktier/fonder i det andra om man verkligen inte vill ha två konton.

1 gillning

Vi följer inte alla råd, men nästan. Vi sparar i separata ISK för barnen som inte är skrivna i barnens namn. Jag och min fru har gemensam ekonomi och är överens om att det är barnens pengar, vi litar på varandra och ISK känns då bra.

Vi tänker att barnen får pengarna när de behöver till insats till boende eller när de är 25 år gamla och har fullt utvecklat konsekvenstänk enligt forskningen :wink:

Visst kan det bli orättvist med olika konton, men vi har ganska nära mellan barnen och märker vi att det går väldigt fel kan vi alltid slå ihop/omfördela kontona. Däremot kan det också vara en lärdom att livet inte alltid är fullt rättvist. De kan också uppmuntra barnen att planera när det är lämpligt att köpa boende. Vi får se om vi ändrar oss, men detta är tanken idag.

Så ni “tog” från det ena barnet och gav till det andra? Jag antar man enkelt kan göra så om man sparar i sitt eget namn.

Jag förstår hur ni tänker. Men på det sättet kan ni inte fasa in barnen i ett livslångt ansvarsfullt sparande.

Dels är 25 år allt för sent - även om du kan ha rätt vad gäller konsekvenstänkandet och forskning kring det. Kommer barnen även hållas under strikt uppsyn i övrigt? T.ex. 25 år är 10 år efter att de lagligt kan bli föräldrar… Det om något kan påverka ekonomin. Kanske bäst att hjälpa till i partnerval etc? Eller har ni förtroende för barnen där?

Vidare, om ni kan tänka er att göra överföringar mellan barnen för att jämna ut “i slutändan”, då blir det ännu svårare att fasa in barnen att ta ansvar och “mental äga” sitt sparande - bry sig om att lära sig t.ex. val av värdepapper etc fram tills 25-årsdagen - om ni ändå kommer jämna ut alla skillnader då, dvs i princip ta från ett barn och ge till det andra.

Bra avsnitt! Krångligt detta med att spara till barn.

Jag undrar om det ändå inte lätt blir orättvist vid en kraftig nedgång mellan barnen även med ditt exempel Jan. Om de direkt använder pengarna kanske inte problemet finns men ett mer önskvärt utfall är väl att de fortsätter att spara pengarna i en indexfond.

Och om det då kommer en kraftig nedgång mellan att barnen får sina pengar blir det väl tyvärr så att barn 1 vid tidpunkten när barn 2 får sina pengar har kvar en betydligt mindre summa? Så problemet som man försökte lösa finns väl då ändå kvar? Åtminstone till viss del. Ska man då med kvarvarande summa kompensera barn 1?

Bra avsnitt! Jag efterlyser en diskussion kring hur stor summa som kan vara lämpligt att spara till barnen. Jag är såklart medveten om att folk nog har olika syn på detta men ett sätt att indexera rättvist om man har flera barn är ju helt enkelt att bestämma sig för x antal multiplar av exv prisbasbelopp eller inkomstbasbelopp?

Hur tänker ni?

Den här diskussionen har så många parametrar så den blir svår att resonera kring i en forumtråd, men låt oss försöka :slight_smile:

Jag skulle personligen börja med utgångspunkt i;

1. Har vi (familjen/hushållet) koll på hushållets balans & resultaträkning? Är utgifterna lägre än intäkterna?
  2. Har vi (familjen/hushållet) en buffert för oförutsedda utgifter?
  3. Har vi (familjen/hushållet) utrymme att spara pengar för framtida behov?
  4. … Här nånstans börjar det bli aktuellt att dedikera en del av överskottet till “sparande till barnen”.

Sen får summan som uppstått nångång i framtiden nyttjas/ges där/när det ger största möjliga nytta alternativt fördelas vid en förutbestämd tidpunkt oavsett belopp. I bägge dessa fall är “hur stor summa” mindre viktig.

Om beloppen börjar bli “för stora” så går det ju också enkelt att mentalt bokföra/omfördela så att beloppet matchar vad föräldrarna anser är en rimlig summa.

Jag tycker också om Jans förslag att spara med barnen så mitt resonemang ovanför handlar snarare om ett sparande föräldrarna har/gör för att finansiellt kunna stötta barnen i livet om/när så behövs… inte egentligen ett sparande som barnet är inblandat i eller behöver ha kännedom om.