Hej! Jag kom igång relativt sent med att spara till mina barn. Jag är ensam om att spara till dom men siktar på ca 600-700 kr per månad per barn. Ett realistiskt mål för mig är att dom “får” 100.000-120 000. Detta ska då gå till något vettigt såklart, studier, körkort osv. Pengarna står på mitt isk i Lysa.
Har ingen aning när exakt dom kommer behöva men jag misstänker runt 18-19 år, vilket är om 4-5 år för den ena. Med den troliga horisonten, ska jag fortsätta ha allt i 100/0 på lysa eller börja blanda upp det med räntor?
Du kan väl hålla på pengarna tills de behöver det till vettiga saker?
Angående räntefördelning så kan du ju säkra upp en del av pengarna ja, men om du samtidigt håller på pengarna till olika saker, kan ju en större del ligga kvar i aktiefonder.
Räntor har dock andra bättre koll på
Jag hade nog minskat fördelningen lite grann men inte så mycket ifall du har en pott som ska räcka till alla barnen, kanske till 20/80 eller 30/70. Det känns rätt
Om du bara hade haft ett barn så hade jag nog minskat till kanske 50/50 nu när det närmar sig.
Alla mina kompisar som fick pengar runt 18-20 brände upp det på massa skit.
Ge barnen absolut inte stora summor. I så fall kan du hellre betala körkort osv med de pengarna, så fort de får pengarna kommer de försvinna för deras hjärnor behöver många fler år innan de fungerar som de ska.
Runt 30-35 när de har fullt fungerade hjärnor kan du eventuellt ge dem pengar, men varför? Är det inte bättre att du köper de viktiga sakerna som de vill ha istället. Ifall de vill ha hjälp med insats till lägenhet så kan du matcha med 100% av deras insats så de får en Ok belåningsgrad eller så, mycket smartare tycker jag än att bara sätta över flera hundra tusen till ett barn.
Tack för feedbacken! Ska då kanske omfördela lite, känns ju sådär om det blir ett ras i nära anslutning till att pengarna behövs. Nåväl jag fick inte ett öre och det gick ju ändå, men det är väl ffa den här bostadsmarknaden jag bävar för. Bara för att förtydliga, nej jag kommer absolut inte sätta över hela summan😅 utan jag kommer såklart att styra vart det ska gå till. Håller helt med att dom själva måste jobba ihop en del tex vid lägenhetsköp. Men prio är ett körkort och då som sagt ett boende och eller studier.
Vi sparar till barnen i mitt eget namn, så får vi se vad de pengarna behövs till.
Sen har alla ett eget ISK där andra kan sätta in pengar som gåvor och som jag då förvaltar efter förmåga. Det blir också pengarna över åren.
Strategin är att bara köpa aktier och låta de ligga länge, så får man se vad de är värda när man vill använda pengarna. Så ingen nedtrappning i risk är planerad.
Låter helt klart vettigt, jag skulle inte gett mitt 18 själv 100k. Hoppas dock jag kan lära dom enkla grunderna i sparande det är värt mycket också tänker jag
Tacksamhet är nyckelordet.
Dvs, man ska försöka lära sina barn tacksamhet. Att saker och ting inte är gratis.varken ur ett monetärt perspektiv eller ur ett känslomässigt / socialt perspektiv.
Lite för djupt för en fredagkväll kanske.
Ang spara pengar till barn. En sak kan vara utbildning ifall de vill studera utomlands. Det kan lätt bli fråga om mycket pengar då…
Angående att ungdommar inte kan hantera pengar målas bara ena sidan upp i den här tråden. Allt beror på personen själv och vad man lärt barnet.
I eget fall sparade mina föräldrar ihop halva min kontantinsats. Med vetskapen att dom gjorde det så jobbade jag heltid 1-1,5 år och bodde kvar hrmma och kunde spara undan en stor del själv. Ganska snabbt kunde jag köpa en lägenhet.
Att jag fick den hjälpen och den moroten är jag evigt tacksam för idag. Att jag fick hjälp att komma ut tidigt på bostadsmarknaden har gett mig stor del av min ekonomiska trygghet jag har idag. Detta gäller sthlm området kanske ska tilläggastilläggas och jag var 19-20 år ungefär.
Ett tips är att lära dom vara ihärdiga med att hitta andra sätt att finansiera. Lyckades själv finansiera dyra utlandsstudier med enbart stipendier, men det var otroligt tidskrävande med alla ansökningar, för mig var det enda sättet så var väldigt motiverad.
Tycker det där med sparande till barn är klurigt, hade själv ingen ekonomisk hjälp hemifrån utan jobbade bla ihop drygt 500 tkr till kontantinsats på egen hand. Kommer troligen kunna hjälpa mina barn mer men vill samtidigt ge dem mindsetet att man måste vara sin egen lyckas smed och vara kreativ för att hitta lösningar.
Att tänka på kanske är att kl 00:00 på barnets 18-årsdag klipps banden till föräldrarna/vårdnadshavarna på samtliga bankkonton. Vet inte om man via banken kan ändra detta innan på något sätt men har man lite funderingar på att ge barnen tillgång till större summor pengar kan man om inte annat fundera på att spara via KF.
Rättat mitt inlägg, vi sparar i mitt eget namn.
Jag fick en större summa pengar på 18årsdagen.
Gick raka vägen till en av de lokala handlarna och plockade ut en ny snöskoter. Lånade även en del pengar för att få ihop köpet.
Hade väldigt roligt med den skotern under de 8 åren jag ägde den. Tidsfönstret för att köpa ny skoter och dra iväg med polarna varje helg har liksom passerat. Nu när vi alla är 30+ så det skulle inte gå idag när de flesta har barn, hus, hund, fullt upp, pensionssparande, amortering, etc.
Gjorde jag rätt eller fel?
Det behöver kanske inte vara dåligt att få pengar som ung och bränna rubbet, det ordnar sig ändå även om man bränner några hundra tusen i unga dagar, finns gott om tid att arbeta ihop pengar i livet.
Herr Bolmesson har ju avsnitt om tidsfönster och felet i att vi egentligen behöver mest pengar som unga och ivriga, inte när vi är äldre och börjar få ont lite här och där.
Så länge barnen får med sig en ekonomisk uppfostran hemifrån eller verktygen för att uppfostra sig själva ekonomiskt så är det helt ok att bränna 18-års pengarna på något som faktiskt är roligt med vännerna i stället för att köpa husgeråd eller något annat dödstrist så som en kontantinsats till ett ägt boende.
Kanske kan ge hälften av pengarna runt 18årsdagem för lek och den andra hälften till något långsiktigt och tråkigt ansvarsfullt?
Hade fått en panikattack om mina barn brände alla sina eller mina sparpengar på något som gick ner i värde, som en snöskoter, istället för en jättefin bostad.
Vi är alla olika dock! Mina framtida barn kanske struntar helt i att investera och bryr sig inte om att leva ett tryggt liv.
Men jag kommer aldrig ge mina barn några pengar direkt, utan jag kan i så fall köpa körkort och matcha en insats till en lägenhet till 100% eller 200%, men någon överföring direkt in på deras konto blir det aldrig.
En annan sak jag rekommenderar är att betala jättemycket för en tjänst, ifall de vill resa kan de ju fixa trädgården, häcken och städa hela huset, då får de till exempel 20 000 kr för det, tar en helg. Tycker mer om sånt. Då förstår de att man måste jobba för pengar tror jag.
De där 100k du brände hade varit värt många miljoner idag eventuellt, om du köpt en indexfond. Viktigt att förstå att långsiktig lycka aldrig kan uppnås genom konsumtion, utan genom djupa relationer och träning, enligt all forskning på området.
Tycker många är negativa att inte en 18åring kan klara att förvalta pengar.
När jag var 18år klarade jag både att förvalta och att spara.
Och vad det gäller min son hade jag ett mål…“han” skulle ha 1 milj sparat när han fyllde 18 och han skulle få sköta det själv efter den dagen.
Jag såg det som min uppgift att uppfostra han till att klara av det.
Idag är han strax 19år.
Jag klarade målet tills han 18årsdag.
Och han fick en egen Avanza depå när han fyllde 18.
Från dess tills idag har han inte tagit ut en enda krona från kontot utan bara satt in mer sparande.
Han har haft bra avkastning sista månaderna så han ligger en bra bit över vad starten var.
Och jag märker nog snarare att det sitter väldigt hårt åt för han att ta ut av de där pengarna och använda dom.
Säg åt honom att ta ut hälften och göra något roligt. Han kommer ha tillräckligt många år på sig att kolla saldot på sina konton sedan i alla fall.
Varför panikattack över att unga människor gör roliga saker tillsammans med andra unga människor?
Det är inte roligt i längden att sitta med bankdosan och kolla på kapitalet som växer år efter år.
Varenda liten krona man spenderar på annat än indexfonder idag eller igår hade kunnat växa och bli värt miljoner bättre att börja bygga dessa djupa relationer genom att spendera pengarna tillsammans med andra.
Du menar att ditt inspel är en seriös rekomendation till alla föräldrar inklusive dom som har barn som kanske har problem med spelande, alkohol, narkotika, kriminalitet, etc?
Om du tog dig tid att läsa det jag skrivit i tråden skulle du säkert läsa stycket om att barn behöver få med sig en sund ekonomisk uppfostran hemifrån eller verktyg för att skaffa det själv. Troligen skulle du inte försöka lägga just de där orden i munnen på mig efter att du läst allt.
Men om föräldrarna har försökt men inte lyckats med en sund ekonomisk uppfostran? Det händer ju faktiskt det oxå. Du har vad jag sett inte beskrivit detta scenario förutom att det alltid gäller att" unga människor gör roliga saker tillsammans med andra unga människor" och att det alltid skulle vara lösningen på TS fråga. Men det kanske jag ju ha missat?