Detta är säkert ett ämne som har behandlats men jag undrar hur spar till era barn?
Vi spar i ett Isk i vårt namn för våra 2 barn fördelat på 4 fonder(spiltan 2 st, länsförsäkringar global index ,Handelsbanken hållbar och 3 aktier(investor, industrivärlden och Swedbank)
Försöker spara ca 3000 i månaden för de 2 även om det inte fungerat varje månad föregående år.
Är lysa ett alternativ och hur i så fall har folk lagt upp det?
Välkommen till forumet @Razeox och grattis till en fin ekonomisk situation.
Vi sparar själva både till barn och brorsbarn på Lysa, så det går alldeles utmärkt.
Ni gör redan rätt i att spara i ert namn och till båda barnen gemensamt, så pluspoäng för det.
Som @Pannkaka skriver så hade jag tagit mig en funderare på beloppet. Det är lätt att överspara till barnen och det är lätt att man gör barnen en björntjänst. Det vill säga att det stjälper snarare än hjälper. Fundera på vad det är ni vill hjälpa barnen med, vad deras eget bidrag ska vara och sedan kan ni räkna med ränta-på-ränta-räknaren hur mycket som ni behöver spara.
Jag har själv inga barn men sparar till syskonbarn. Tyckte att avsnittet (#242) som Jan och Caroline gjorde om detta var tänkvärt och väldigt informativt!
Tycker det här är ett otroligt intressant ämne då jag och sambon om allt går rätt kommer börja barnspara själva om drygt en månad.
Vi har tänkt köra Lysa rakt av här med 100 % aktier. Tänkte spara i vårt namn för att kunna styra lite när och till vad pengarna ska användas. Detta då sparhorisonten är 10+ år då första beräknade uttaget kommer ske för att finansiera körkort. Sen får vi se lite över tid om detta ska balanseras om.
Det jag slogs av rörande barnspar i avsnittet som nämndes ovan är perspektivet att spara MED sina barn och inte bara till dom. Det förändrade mitt perspektiv till sparandet och gav bra tips i hur man kan prata och tänka pengar med sina barn.
Den delen ser jag som den absolut viktigaste, att få barnen att förstå hur ekonomi funkar och att de själva kan påverka sin egen framtida ekonomi.
Vi sparar i våra namn (har ett barn), ISK 800kr fördelat på LF global, LF tillväxt, Handelsbanken småbolag global, SEB Sverige indexnära. Skulle ju kunna ha Lysa med. Ibland tänker jag att vi kanske sparar i överkant, det finns utöver det sparande som vi föräldrar har även ett sparande från en mor/farförälder som sammanslaget med vårt gör att summan redan är ganska hög samtidigt som det är kanske 10år kvar tills något form av uttag för ex ett körkort.
Jag hade fundera över summan med, om ni inte fixar att lägga den varje månad, då är det kanske lite för mkt? Vi har tänkt att barnbidraget ska täcka sparande och drift för barnet (drift minus mat och hus, men kläder och aktiviteter). Tror också på att spara med barnen. Vi har inte sagt hur mkt som finns, men att vi sparar och vad vi tänker att sparandet ska gå till. Barnet har veckopeng och bekostar alla leksaker och spel som hen vill köpa, jag hoppas att det borgar för ett ekonomiskt tänk. Hen sparar aktivt till saker som är dyra, sen kommer bakslag när det handlats små dyra grejer och man måste spara längre. Men vi slipper allt tjafs om att vilja ha/köpa, vi hänvisar till veckopengen för sånt.
Jo sant, men tanken är ju att detta ska kunna hjälpa de in på bostadsmarknaden t ex och den här i Stockholm ser ju lite annorlunda ut. Eller folk kanske har olika mål med sitt barnspar men vårt primära har väl vara att det ska kunna hjälpa de med en bostad(inte nödvändigtvis en hel men förhoppningsvis handpenning).
Barnen är små(1 och 3) men tanken är ju såklart att involvera de i deras eget sparande sen också.
Intressanta tankar, annars känns det ju allmänt(när man lyssnar på poddar, läser osv) som man ska försöka lägga undan allt man kan för att barnen ska få det så bra som möjligt i framtiden och i dessa tider så är ju det inte alltid lätt utan att försaka nuet och aktiviteter man ska hitta på idag för att förgylla deras uppväxt, balansgång!
Jag hade valt spara 100% i billigaste global indexfonden. Sedan hur mycket du har råd att spara är upp till var och en.
Själv sparar vi i Isk frugans namn hela barnbidraget till 2 st barn. . Det är ändå vi som bestämmer sedan hur mycket vi ska ge till barnen när de behöver det.
Jag har sagt det förr, så att jag sparar/sparat noll kronor är inget nytt kanske, men jag har en liten fundering som triggades av de höga beloppen hos TS (välkommen hit @Razeox!) och det är helt enkelt:
Sparade era föräldrar motsvarande summor till er? (detta gäller alla i tråden)
Min erfarenhet är att min generation (70-talister) på sin höjd hade mor- och farföräldrar som sparade till oss, men väldigt sällan föräldrarna. Barnbidraget gick helt enkelt till det som det var tänkt för, ökade kostnader med en eller flera småtroll i hushållet.
Hej, jag älskar andra perspektiv så gillar ditt inlägg per automatik här.
Det enkla svaret är egentligen nej. Mina föräldrar sparade inte separat till mig alls. Enbart arv från farföräldrar har tickat in som sparande. Totalt belopp på min 18 årsdag knapp 18tkr och ett betalt körkort (då ca 10tkr). Däremot har de bidragit ekonomiskt under mitt liv med delar av handpenning och lån när jag behövt. För mig är det exakt samma sak jag vill kunna bidra med till mitt/mina kommande barn. Då ser jag det som praktiskt att lägga upp ett långsiktigt sparande separerat till detta - som en egen hink om vi ska tänka 4 hinkar blir 5.
På så sätt sparar vi till detta löpande, får avkastning och kan själva välja när och hur mycket barnen få ta del av. Jag och min sambo har dessutom ett helt annat ekonomiskt läge än min föräldrar när de fick mig. Det blir därför inte riktigt jämförbart.
Jag har däremot fått en god ekonomisk uppfostran. Jag har förstått värdet av pengar, insett att jag behöver jobba för dom och vad det är mina föräldrar givit mig som är långt ifrån självklart. Den utbildningen värderar jag långt högre och detta har genererat långt högre avkastning än de summor de bidragit med. Båda dessa delar kombinerat har gett en enorm påverkan på mitt liv och gjort det bättre. Detta är egentligen mina argument för att ge samma möjligheter eller bättre till en kommande generation
Jättebra att ni sparar till barnen om ni kan och vill det Sen är jag en av de som inte tycker att man ska spara för mycket. Det blir snarare en björntjänst man gör tror jag. Det ja vara nyttigt för barnen att behöva jobba ihop egna pengar till den där kontantinsatsen också.
Personligen siktar vi på att få ihop runt 150-250k till vårat barn när hen är i 18-20 års-åldern. Men hen kommer aldrig få hela beloppet på en gång utan vi kommer portionerna ut när vi anser att behov finns med krav att barnet själv står för en del av kostnaden.
Mina föräldrar hade inte råd spara på samma sätt då det var mindre ekonomiska marginaler på den tiden. Bodde inte ens i Sverige då.
Barnbidraget räcker inte ens till barnomsorg avgiften.
Vi sparar hela barnbidraget i delade Isk men i våra namn då de kommer ändå få pengar vid behov när de blir vuxna.
Annars skulle jag kunna vända på det så här. Barnbidraget går åt barnet idag men vi kompenserar det att vi sparar till de med våra egna pengar istället. Sedan hur mycket de får när de blir vuxna beror på vårt ekonomiska situattion just då . Ännu viktigare av allt hur de sköter sig .
Mental bokföring kanske, men jag föredrar faktiskt det tankesättet. Det verkar nästan ses som norm idag att spara just barnbidrag tills barnet blivit vuxen.
Jag har en fråga. “Forskning visar att…” sägs ofta i detta forum när man pratar om olika sätt att spara och hur man får en billig riskjusterad avkastning.
När det kommer till frågan “gör jag mitt barn en björntjänst om jag avsätter en större summa månatligen” verkar väldigt många komma till slutsatsen “ja du gör ditt barn en björntjänst”.
Men nu undrar jag, finns det någon forkning på det området?
Nope, inte en krona, och inga arv någonsin (tack och lov) och alla pengarna brändes efter varje sommarjobb på roliga saker. Tvärtom var jag skyldig en tusenlapp (kostym till studenten) när jag flyttade hemifrån och drog till korridorsliv och levde som en kung på CSN.
Har svårt för allt översparande som sker för ungar idag, men det är inte min sak att lägga mig i (folk har helt enkelt mer pengar över idag och kan lägga pengar på det och det är ju en positiv utveckling). För egen del skulle jag köra på medsparande, dvs att jag lägger in x ggr det barnet sparar, för jag känner att även om jag tycker det var helt ok att det inte sparades pengar i mitt namn, så skulle jag gärna lärt mig att spara och investera tidigare.
Nej så är det ju! Men det kanske gör mer ont att använda pengarna åt sig själv om de är “öronmärkta” även om de är på ditt ISK. Särskilt om man stressar upp sig av att man inte klarar av sina väldigt högt uppsatta mål.
På samma sätt så kan du ju spara “åt dig själv” och ändå använda samma peng till att köpa en lägenhet åt ditt barn så det går ju åt båda håll
Sparar hela barnbidraget med fondrobot i en kf. Tanken är att det ska användas till bostad, körkort eller liknande större investeringar, men med villkoret att barnet får spara ihop exempelvis hälften själv.
Tycker dock det är viktigt att barn lär sig att spara och hantera pengar själva. Fick själv inga större summor sparpengar när jag var ung.