Barnsparande 2023

Jag sparar 1500/ mån till två barn. Huvudsakligen bred globalfond, men även enstaka enskilda aktier. Sparar också för att de ska ha råd att köpa bostad Sthlm. Vill spara tillräckligt mycket för att bli en morot och att de kan spara ihop en del själva med.

Det är för att de utgår från det felaktiga antagandet att alla människor kommer att kämpa vid behov och att det är bra för dem.

Visst finns det de som triggas av brist och lär sig mycket av att ta sig ur ett dåligt ekonomiskt läge, men det finns många fler som bara ger upp och blir modfällda. Alla som har barn i tonåren vet att det finns enstaka barn i bekantskapskretsen som säljer jultidningar och tar jobb så fort de kan. Men den absoluta majoriteten gör inte det. De bara deppar över att de inte har pengar till att följa med kompisar på resor osv.

Risken är alltså tämligen stor att barnen bara får problem med att skaffa boende och flyttar in på nåt halvbra ställe hos nån kompis/partner. Eller att de väljer en kortare/enklare utbildning för att kunna tjäna pengar till bostad fortare. Tycker alltså INTE att man ska lägga upp sparandet utifrån tanken att alla triggas i positiv riktning av pengabrist.

5 gillningar

Också 80-talist. Osäker på vad mina föräldrar sparade i månad till mig men fick ca 150-200 000 vid vuxen ålder. Vi spar som sagt hela barnbidraget plus 350 kr (2650kr bidrag och 350 eget) för 2 barn och målet är väl att försöka att de ska ha ca 1 miljon var att kunna investera i en bostad vid vuxen ålder.

Menar man att det är negativt att spara en större summa pengar för ens barn? Vill man inte alltid ge ens barn en “edge”? Sen handlar det absolut om att lära barnen om pengars värde och att man behöver arbeta för pengar också, inte meningen att de ska glida in på en räkmacka hela tiden men är ju svårt att komma in på bostadsmarknaden här utan någon form av hjälp eller?

Vi har som sagt föregående år inte kunnat spara alla månader men kanske 9 av 12 iallafall då en har varit föräldraledig så den aktuella summan kanske inte riktigt uppgår till 3000 för 2 barn utan kanske närmare 2500.

Jag har också i tanken att man vill få in pengar i början så att de kan jobba i ett längre perspektiv och kanske snarare sänka det vi spar om några år när vi fått in en summa som kan jobba i de olika fonderna? Men kanske är naivt att tänka så? Vill också tacka för alla som delar med sig och intressant läsning och tips!

2 gillningar

Vi sparar barnbidraget på 1250 kr!/mån. Har man möjlighet att spara till sina barn så kan man göra det. Svårt att tro att det skulle vara ren björntjänst till barnet bara för att du sparar till ditt barn. Det hela handlar nog mer om att ge barnet pengarna när barnet är moget att hantera pengarna och gör “rätt” saker för pengarna. T.ex. köper sin första bostad, ta körkort eller gör något annat “vettigt” för pengarna.

Varken mina föräldrar eller mor-/farföräldrar sparade något till mig. Så sparande var tyvärr 0 kr när jag fyllde 18.

Sambon däremot fick en slant. Vet inte exakt månadsbelopp, men totalt handlade det nog om runt 130 000- 230 000 i totalt kapital. Kommer inte ihåg exakt belopp.

Kan inte påstå att varken hon eller jag har lidit.

Förmodligen inte. Men det var andra tider då. En etta kostade förmodligen inte tre miljoner.

Vi sparar hela barnbidraget i eget namn, men avsett att hjälpa barnen i framtiden.

1 gillning

Det gör de iofs på väldigt få ställen i det här landet. Det är en regel som inte ens gäller större delen av Stockholm.

Troligen finns ingen forskning, men det vore kul att höra om det fanns. Så, min gissning är empiriska studier. Jag vill vara noga med att jag inte fnyser åt någon som vill sitt barn det allra bästa, men som en som jobbar med tonåringar sedan ett kvarts sekel tillbaka så kan jag säga att mängden med dålig koll på pengar och naiv syn på livets viktiga val oftare är de som har pengar än tvärtom.

Att en 20-åring har en slant till körkort och/eller till insatsen kan ju vara ett grymt fint tillskott. Men att de ska in och göra “bostadskärriär” (hoppas det ordet dör ut under de kommande åren) och ner på amorteringsfritt innan de är 25 tror jag är kontraproduktivt. Jag tillhör de som tror att livsglädje smäller högre än ekonomiskt välstånd.

Och, för att låta som en surgubbe: Jag hyrde bostad tills jag var 29. Då gick jag och min dåvarande fru med det vi skrapat ihop och fick topplåna ihop till insatsen. Min äldste, nu 20 år, söker bostadsrätt, tittar på tvåor och har en sund inställning till pengar. Men jag såg aldrig det som rimligt för egen del att köpa lägenhet 1994, trots att alla älskar att berätta hur billiga bostäderna var då (men kolla gärna på räntorna!).

Hursom, det blev lite spretigt. Så, ta inte åt er, utan tänk bara till lite kring sparandet. :slight_smile:

3 gillningar

Jag och min sambo sparar till vårt barn på olika sätt pga olika intresse och bakgrund. Båda är födda under 80-talet.

Jag gör det klassiska sättet dvs 1500kr/mån på ett konto i mitt namn. 70%är globala indexfonder och 30% är aktier.

Det är jag är ungen som alltid sommajobbade, sålde jultidningar, var med i unga Aktiespararna och fick ca 80Kkr i fonder/aktier vid 18år. Och hänger på RT :slightly_smiling_face:

Sambon sparar till sonen genom samla på udda hockykort och vin. Han fick inget av sina föräldrar när han var 18år. Han har också sommarjobbat som ung.

Vi tänker att dessa pengar ska finansiera körkort, del av bostad mm men vi kommer önska en motprestation i eget sparande.

1 gillning

Allt i lek(h/r)inken alltså! :sweat_smile:

2 gillningar

:joy::+1:Helt korrekt! @angaudlinn

1 gillning

Hockeykort och vin blir man alltid glad av :joy::heart:

Din strategi låter sund dock och tycker personligen det är väl tillräckligt med 1500/mån.

2 gillningar

Jag sparar 500kr/månad till 4 barn med extra tillskott när dom får födelsedagspengar eller liknande (dom får behålla pengarna dom får men jag sätter in lika mycket upp till 500kr av mina pengar) på en KF som står i mitt namn men med barnen som förmånstagare.
Målet är 100’000kr på det kontot när den äldsta fyller 18/20 år så jag kommer att behöva öka månadssparandet något framöver.

Tanken är att den äldsta då får 1/4 av pengarna som är där och månadssparandet fortsätter tills övriga 3 barn har fått samma summa som den första. När det yngsta barnet fått sin del så får alla 4 dela på resten av pengarna som är kvar på kontot.

Jag tror också mer på att inkludera, informera och försöka lära barnen om ekonomi så fort dom visar intresse för det. Under min uppväxt pratade vi aldrig ekonomi och när jag nämnde börsen här för någon vecka sen till min far så fick jag intrycket av att vi fortfarande inte pratar ekonomi i min släkt. Det försöker jag undvika i våran familj genom att vara väldigt transparent med min privata ekonomi, barnens sparande samt min och sambons gemensamma ekonomi.

Samtidigt ,om jag tänker på min egen start i livet, så hade det hjälpt mig att kunnat fått lite hjälp med extra tillskott till körkort/bil eller boende. Jag fick ingen klumpsumma av mina föräldrar men hjälp att köpa en (väldigt) billig lägenhet av min morfar när jag flyttade hemifrån, tyvärr fanns inte varken ekonomin eller rätt ekonomiskt tänk på den tiden så lägenheten förblev till största del orenoverad.

Jag har tidigare sparat i en KF per barn men efter att ha lyssnat och läst här på RT Podden och RT forumet så har jag nyligen slagit ihop alla kontona till 1 konto med 2 fonder: 15.81% Avanza Auto 5 och 37.45% LF Global Index, 46,74% i likvid för tillfället innan jag funderat ut hur jag ska fördela dom (tips någon?).

2 gillningar

Morgan Housel kom nyligen med ett podcastavsnitt som tog upp detta. Avsnittet heter Your money and your family. Hans slutsats var att det finns inte EN korrekt metod som alltid ger bra resultat, det är så mycket som beror på intresse, förmågor, drivkrafter, situation, självständighet, mm.

2 gillningar

Hur transparenta är ni med beloppet som har sparats åt barnen? Vi berättar för våra barn att vi månadssparar åt dem och varför osv. Men barn är ju också väldigt nyfikna på hur mycket pengar vi har i familjen, vad vi tjänar osv. Hur resonerar ni där? Berättar ni vad ni tjänar och hur mycket pengar som finns sparade? Har själv barn i 10-årsåldern.
Jag brukar säga att vi har det väldigt bra, mer än snittet och att många familjer har det ekonomiskt tufft så att de ska få lite perspektiv. För dem är det normalt att alla kompisar åker på sportlovsresor och har sommarställen osv. Man vill ju berätta om den egna ekonomiska situationen men vill ju inte heller att det ska börja snackas och jämföras bland kompisar.

2 gillningar

Sparar 600kr/mån i en kapitalförsäkring hos Avanza till dottern. Avanza global 70%, sverige plus allabolag 25%,avanza em 5%.

Kommer inte ihåg varför vi körde 25% sverige nu. :joy: Men det har lönat sig det senaste året.

Edit: Jo minsta insättning var 100kr men då kan jag köra 17%
:grimacing:

Men jag skulle akta mig för att spara för mycket. Barnen är här och nu, upplev världen, lägg pengar på fritidsaktiviteter etc istället. Det har större värde! Eller varför inte gå ner i arbetstid istället för att spara en tusing extra.

1 gillning

Sparar 800kr per månad åt barnet, nu 9 år ungefär, separat ISK i mitt namn.

LF Global står för ca 60% övriga 10% var isch.

AMF Räntefond mix
LF tillväxt
SEB Sverige indexnära
Handelsbanken global småbolag index
LF Global index

Vi pratar mycket sparande, att vi sparar till barnet, till oss själva etc och att det är viktigt. Vi har inte berättat hur mkt pengar det finns.

2 gillningar

Jag har visat barnen “deras” konton på Avanza med hela summan på. Brukar även visa hur det ser ut på min Swedbank app då dom också har swedbank så känner dom igen hur det ser ut.

Däremot har jag inte lagt något värde i hur mycket pengar vi har gentemot andra familjer utan bara sagt att vissa familjer har mer eller mindre pengar och att beror på bla vad man jobbar med (inkomst) och vilka utgifter andra kan ha som inte vi har t.ex :blush:

Barn kommer att jämföra sig med andra barn, antingen verbalt med andra barn eller tyst för sig själva. På den punkten så diskuterar vi om deras funderingar dom har och förklarar att alla inte har samma förutsättningar :blush:

2 gillningar

Jag sparade några hundralappar i månaden åt barnen i deras namn när de var under 18. De sparade själva födelsedagspengar etc.
De har alltid fått lov att använda dessa sparpengar till större inköp som dator, resa med kompisar etc. Från att de fyllde 15 fick de sina studiebidrag / barnbidrag och var själva ansvariga för klädinköp och annat löpande, däremot har jag betalt avgift för fritidsintressen (bollsport, ridning) och mobilabbonnemang.
Tror att de har känt sig fullt nöjda med uppgörelsen och de har aldrig bett mig om pengar varken när de var barn, tonåringar eller studenter, däremot har de ju inte råd att köpa något boende nu som unga vuxna.
Det har tvingat dem att studera på orter där det är lättare att hitta hyreslägenheter, ganska många mil hemifrån. Båda har arbete vid sidan av sina studier, vilket förmodligen kommer att förlänga studietiden något.
Kanske hade jag gjort annorlunda om jag haft möjligheten, men det fanns inte mer pengar då.

Mvh Kroken

1 gillning

Fråga, jag och dottern har denna fråga uppe. Hon vill gärna ha hela barnbidraget, och att jag betalar vinterskor, vinterjacka samt sport. Kläderna har jag inga problem att ställa upp med, men sporten, i det här fallet ridning… det kostar mer än 10 000 per termin, och jag tycker att jag i så fall kan betala hälften och hon hälften, men då blir det inte så mycket kvar av hennes barnbidrag :joy:
Sonens aktivitet är väldigt mycket billigare, runt 1500 per termin.
Hur resonerade du när du ändå betalade ridningen? Fler barn? Jag fattar att det aldrig blir lika och det blir det inte i det här fallet heller, hon går på ridläger på sommaren också, så där är ytterligare 18000…

1 gillning

I vårt fall var det bollsport för den ena och ridning för den andra, så inte alls rättvist, men jag såg det som var sin aktivitet och struntande i summan, huvudsaken var att de rörde på sig resonerade jag.
Men det var inte alls de summorna - tror att jag betalade 4600 kr per termin för 5 år sedan. Ganska stor skillnad mot dina 10k… men då är det mer än en gång i veckan antar jag?
Ja, ridläger är en annan sak som man inte vill att de ska missa, det är ju enormt utvecklande, men det låter dyrt!
Om det hade varit mitt barn hade jag absolut tyckt att hon/han skulle vara med och betala, om 50% är för mycket, kanske 30% eller 20?
Det finns många ridläger, måste det vara ett för 18k?
Mvh Kroken

2 gillningar

Ah… det är 1,5 ggr per vecka, och tävlingsgrupp en gg/månad. Det är två ridläger, ett 8 dagars och ett 5 dagars :crazy_face:
Vi får se hur vi lägger upp förhandlingarna helt enkelt! Stort tack för inspel!

2 gillningar