Mot en skuldfri framtid och ett ekonomiskt välbefinnande

Jag såg i någon annan tråd, Hur organserar du privatekonomi rent praktiskt? att det pratades om hur man lagt upp sina olika konton. Väldigt länge så hade jag “bara” 4 olika konton:
Lönekonto
Buffertkonto
Sparkonto
Pensionskonto

Buffertkontot ekade alltid tomt och på sparkontot hamnade det väl några kronor men dom gick alltid åt inom 1-2 månader. Det enda kontot som jag lyckades att spara lite på var Pensionskontot och det berodde nog mest på att jag inte visste hur jag sålde fondandelarna där :sweat_smile:

Idag har jag några fler konton och jag upplever att det är lättare att ha koll på vad pengarna ska användas till. Dom blir öronmärkta beroende på vilket konto dom hamnar på.

Inkomstkontot är väl nästan självförklarande, det är där alla inkomster kommer in.
Räkningskontot för jag över pengar så att det täcker alla månadsräkningar (+lite extra ränta till lånen)
KvartalsRäkningskontot är till för tex bilskatt eller försäkringar som betalas 1gång per år/1 gång i kvartalet delat med antal månader.
T ex:
Försäkring 1: betalas 1 gång per år= summan delat på 12 för jag över automatiskt varje månad
Bilskatt: eftersom jag kör en dieselbil så betalar jag skatten 3 gånger per år vilket blir då hela Bilskatten delat på 3 och den summan delas på 4 för att få fram vad jag ska föra över automatiskt varje månad. KvartalsRäkningskontot har dessutom lite ränta på ca 1,85%.
Sparkonto(Swedbank) hänger kvar sen mitt förra upplägg och används inte till så mycket egentligen mer än att parkera “överblivna” pengar, övertidsspar m.m. innan dom slussas vidare.
semesterkonto(minibuffertkonto) under semestern så parkerar jag semesterpengarna som jag har tagit ut från Dreams(och som har varit och väntat på Sparkonto(Borgo) efter att semester sparmålet gått i mål) kontot används annars till att parkera lite extra pengar ifall att jag vet att det kommer en dyrare månad framöver.
Aktiekonto, Fondkonto är mitt primära sparande och på Fondkonto är där allt nysparande hamnar för tillfället.
Barnsparkonto där sparar jag en del av barnbidraget för att kunna hjälpa barnen med i framtiden. Såhär tänker jag med det sparandet: Hur fördela mellan fyra barn? - Nr 7 av Arre och Barnsparande 2023 - Nr 32 av Arre

Kiwi trader ett konto som jag endast har för att man fick en del bonus när man öppnade det. Inget nysparande går hit och jag kommer nog att avveckla det kontot i framtiden.

Edit: jag kom på att jag har ju faktiskt ett konto till. Ett sparande på Opti som det går in en 500ring på varje månad :blush:

8 gillningar