Hur fördela mellan fyra barn?

Jag investerar på ett kapitalsparkonto till 4 barn, tanken är att när den äldsta får pengarna (inte bestämt än om det blir 18, 20 eller vid behov men troligtvis när han är 20) Tanken är iallafall att barn nr 1 får 25% av kontot, barn nummer 2,3 & 4 får samma summa och när sista barnet fått sin del så får alla 4 dela på resten av pengarna. Den delen som alla får dela på blir väl på så sätt inflationsjusterad iallafall? :slightly_smiling_face:
Jag kommer fortsätta månadsspara tills barn nummer 4 fått sin del utbetald.

I händelsen av min bortgång så har jag inte gjort någonting för att justera hur mycket varje barn får utan dom får 1/4 del av totala summan, då får alla samma summa.

Vad händer med en kapitalförsäkring om försäkringstagaren avlider?

Svar:

Avanza hämtar automatiskt in information från Skatteverket att personen i fråga avlidit och i samband med det så spärras Kapitalförsäkringen och innehavet säljs av. När innehavet är sålt skickas dödsfallsintyg ut tillsammans med begäran om kompletterande handlingar. När dessa handlingar kommit oss tillhanda och vi har kunnat fastställa vem/vilka som är förmånstagare så betalas beloppet ut som ett engångsbelopp.

Att dom har olika lång tid att investera tänker jag att det får vara upp till varje barn att bestämma vad dom ska göra med pengarna. Jag kan bara försöka lära dom och inspirera till att fortsätta spara så mycket jag kan. Jag själv började inte investera förräns jag var 35 och det beror bara på okunskap och bristande intresse för ekonomi. Jag fick inte heller någon summa pengar när jag blev vuxen av mina föräldrar.

1 gillning