Jag har tre barn på 11, 8 och 0 år. Till de två äldsta har jag haft ett gemensamt sparande men nu när jag fått ytterligare ett barn funderar jag på hir jag ska göra för att det ska bli så rättvist som möjligt.
När jag bara hade två barn, och eftersom de två äldsta ligger relativt nära varandra i ålder, så var min tanke att den dag den äldsta fyller 18 så kan jag räkna fram hur mycket vardera barn skulle få. Det skulle jag antingen göra genom att anta att pengarna skulle växa med 7% och så skulle de därmed få lika mycket på sina respektive 18-årsdagar, alternativt att de skulle få pengarna samtidigt vid ett senare tillfälle.
Nu när jag fått en sladdis så blir det svårare. Det är 10,5 år mellan den äldsta och yngsta och det kommer därmed vara lång tid mellan när de behöver pengarna. I dagsläget har jag kvar det gemensamma kontot för de två äldsta och ett separat konto för den yngsta men jag funderar på om det är bästa sättet. Är det någon i forumet som har någon smart lösning?
En idé, om pengarna inte redan ligger på konton i barnens namn, är att helt enkelt att lägga undan samma summa (relativt inflationsjusterad) för alla tre. När den äldsta fyller 18 så sätter du det som den summan som alla ska få när de fyller 18 (med justering för inflation).
Råkar det gå ner när barn två är 18 lägger du till lite från eget kapital, och skulle det bli pengar över när den yngsta fyller 18 så kan de dela på överskottet då.
Gör 3 separata konton och sätt av samma månatliga summa till alla barn från 0-20års ålder.
Du kan inte rå över börsens utveckling.
Rättvist är att du sätter av samma summa till alla barn och låter den vara lika länge i marknaden. Marknadens utveckling kan inte ens föräldrar bestämma över.
Att båda skulle få lika mycket pengar vid samma tillfälle trots olika åldrar skulle jag se som orättvist eftersom det äldsta barnet har två års utveckling på börsen som det yngre får rida på. I och med att barnen är så nära i ålder hade jag delat summan på hälften och låtit det äldsta barnet välja om pengarna ska fortsätta vara investerade eller om de ska tas ut och användas (på 18-årsdagen). Och låta det yngre barnets pengar stå kvar investerade tills det uppnår samma ålder.
Det enda läget jag anser att det blir orättvist är om börsen dyker under den perioden när det yngre barnet inte fått bestämma själv och då får betydligt mindre pengar 2 år senare och då hade jag puttat in pengar själv för att väga upp det.
Skulle det vara så att äldsta barnet plockar ut sina pengar och börsen går upp så ser jag det som en läxa i varför men ska spara och investera sina pengar.
Men till din faktiska fråga:
Jag hade sparat sparat samma månatliga summa som tidigare + justering för inflation och gett vid samma ålder som övriga i och med att det är så stor åldersskillnad.
Personligen hade jag väntat med att ge barnet pengar några år då jag anser att man behöver landa lite i vuxenlivet innan man får en stor summa pengar.
För att få det så rättvist som möjligt, gör så här.
Spara till alla barnen i en klump. När första barnet fyller 18, ge det barnet 1/4 av summan, fortsätt månadsspara. När andra barnet ska ha pengar så ge samma summa fast inflationsjusterad. När tredje barnet nått rätt ålder så ge summan inflationsjusterad. Pengarna som blir över delas jämt mellan barnen.
Jag skulle lagt allt i samma pott och delat ungefärligt på tre när det är dags.
Hade inte heller gett barnen en klumpsumma utan använt pengarna till körkort, första boendet och liknande.
Har två barn, men sparar enligt ovan. Kontot står på oss föräldrar och inte i barnens namn. Pengarna är tänkta att hjälpa barnen men inte för att ges i gåva på en godtycklig tidpunkt som 18-årsdagen.
Att spara samma mängd men i olika konton, där börsens utveckling styr slutsumman är mer orättvist i min värld.
Sluta se det som ett barnsparande, se det som ett kapital som ni kan använda för att hjälpa barnen med x, y, z. Sedan när alla är fullvuxna kan ni skifta ut det som är över hyfsat rättvist.