Hur ska man tänka kring fördelning mellan fyra barn som är förmånstagare till en kapitalförsäkring? Barnen är i dagsläget 9, 11, 13 och 16 år gamla. Om de får pengarna när de är fullvuxna allihop så kvittar det och man kan köra på 25% per förmånstagare. Men om man faller bort inom ett år känns det orättvist att någon som är 9 år gammal får samma kapital som en 16-åring då 9-åringen har mycket längre tid att låta pengarna växa fram tills 30-årsdagen eller när man kan tänkas behöva dem på allvar.
Jag tänkte om något mattegeni kunde komma på någon formel där man förutsätter 7% avkastning per år och sedan uppdaterar förmånstagarförordnandet en gång per år för att reflektera detta så att slutsumman blir ungefär samma vid 30 års ålder för alla
Om ni har någon annan eller bättre lösning får ni gärna dela med er.
En möjligt enklare variant är att när någon väl får pengar så räknar man det som förskott på arv, så väl i slutändan blir det lika för alla. Det kan ju t.ex. vara så att den äldsta får något extra (före de andra) för att flytta hemifrån eller körkort - det är vanligt att skriva ner det som förskott på arv också.
Roligt problem, Här har du ettExcel ark: det borde vara ganska klart vilka värden du kan ändra på och vilka värden du ska läsa av.
Fungerar bara för 4 barn som alla är under den planerade uttags åldern. Men man kan fixa i arket så den hanterar olika antal barn och åldrar om det finns en önskan.
Det är svårt eller omöjligt att få absolut rättvisa i detta. För mig skulle det skava om jag gav olika summor. Som barn skulle jag uppleva det som djupt orättvist om jag inte fick samma summa som mina syskon.
Är vi inte mycket värda? Jag kan inte hjälpa när jag är född.
Samma summa till alla tycker jag är det bästa man kan göra. Försök se det ur barnens synvinkel. Den som får minst blir nog inte imponerad av hänvisning till ett Excel-ark skulle jag tro.
Inflation… 100kr till barn 1 är inte samma som 100kr till barn 4. Hur hanterar man det? Men sätter jag mig i barn-perspektivet har du nog rätt i att även unga vuxna ser det nog som mest rättvist om båda får 100kr även om det i realiteten inte är lika mycket (värda) pengar.
Alla vill ju göra så bra och rättvist som möjligt. Men jag tror att man vinner på att göra det så enkelt och rakt som möjligt. Framtiden blir inte som man tror och har man inte det enkelt kan det bli en belastning. Kanske.
Samma med t ex testamente. Att villkora det tror jag inte heller på. Generellt sett. Likaså större gåvor och förmånliga köp. Vad som ter sig rationellt idag är det kanske inte imorgon.
Jag investerar på ett kapitalsparkonto till 4 barn, tanken är att när den äldsta får pengarna (inte bestämt än om det blir 18, 20 eller vid behov men troligtvis när han är 20) Tanken är iallafall att barn nr 1 får 25% av kontot, barn nummer 2,3 & 4 får samma summa och när sista barnet fått sin del så får alla 4 dela på resten av pengarna. Den delen som alla får dela på blir väl på så sätt inflationsjusterad iallafall?
Jag kommer fortsätta månadsspara tills barn nummer 4 fått sin del utbetald.
I händelsen av min bortgång så har jag inte gjort någonting för att justera hur mycket varje barn får utan dom får 1/4 del av totala summan, då får alla samma summa.
Vad händer med en kapitalförsäkring om försäkringstagaren avlider?
Svar:
Avanza hämtar automatiskt in information från Skatteverket att personen i fråga avlidit och i samband med det så spärras Kapitalförsäkringen och innehavet säljs av. När innehavet är sålt skickas dödsfallsintyg ut tillsammans med begäran om kompletterande handlingar. När dessa handlingar kommit oss tillhanda och vi har kunnat fastställa vem/vilka som är förmånstagare så betalas beloppet ut som ett engångsbelopp.
Att dom har olika lång tid att investera tänker jag att det får vara upp till varje barn att bestämma vad dom ska göra med pengarna. Jag kan bara försöka lära dom och inspirera till att fortsätta spara så mycket jag kan. Jag själv började inte investera förräns jag var 35 och det beror bara på okunskap och bristande intresse för ekonomi. Jag fick inte heller någon summa pengar när jag blev vuxen av mina föräldrar.
Ge samma summa, livet är orättvist. Fokusera på det centrala- nämligen att du avsatt pengar åt alla dina barn. Sen bör det väl knappast vara astronomiska summor som skiljer?
Jag antar du öven kommer lära dina barn om sparande, - vilket är guld värt.