Förskott arv - hur gör man det rättvist?

Hej!
Har en situation jag inte vet hur vi ska tänka. Ett par har tre barn.
Hur gör man så det blir rättvist om barn 1 får ett förskott på arvet idag medan de andra två får sitt senare?
Säg att barn 1 får 200 000 kr.

Säg att barn 2 och 3 får sina arv 10 eller 20 år senare. Ska de 200 000 kr räknas upp för inflation, alternativmöjligheten eller något annat?
Vad blir mest rättvist?

Summan borde räknas upp så att den ger samma köpkraft. Skriv ett avtal och räkna upp summan med inflationen år för år.

2 gillningar

Denna fråga togs upp i senaste avsnittet av Plånboken i P1, ca 46 min in i programmet.

2 gillningar

Tycker du man ska räkna med 2% inflation som ett snitt? Eller räkna med den verkliga inflationen år för år?

Den ska jag lyssna på, tack för tips!

Som förälder vill man vara rättvis och mest rättvist måste vara att pengarna ska ge samma köpkraft. Jag skulle räknat med den verkliga inflationen. Det är dessutom en uppgift som alltid är och kommer att vara lätt tillgänglig.

1 gillning

Två procent är ett mål. Inflationen kan bli både tre och fyra! Just nu är den ju över nio procent. Du måste gå på verkliga siffror.

1 gillning

Ja det låter ju mest rättvist!

Säg att det har gått 10 år med inflation på 3%, 7%, 2% osv enskilda år. Hur räknar man ihop ett snitt för attt veta vilken summa som ska läggas på de ursprungliga 200 000 kr?

Behöver du räkna ut ett snitt? Kan du inte bara räkna upp summan år för år?

• År 1 - 3% inflation: 200 000 kr → 206 000 kr (200 000 *1,03)
  • År 2 - 7% inflation: 206 000 kr → 220 420 kr (206 000 *1,07)
  • År 3 - 2% inflation: 220 420 kr → 224 828,40 kr (220 420 *1,02)
    osv.

Använd konsumentprisindex Konsumentprisindex (1980=100), fastställda tal

Om t.ex 1 kr delades ut 1/1 2010 så motsvarar det idag inflationsjusterat 384.04/299.79 dvs 1.28 kr

1 gillning

Detta är nog enklast. Och referera till detta i det skrivna avtalet. Då vet alla vad som gäller.

Inom en familj kan det vara bra att ha en gemensam plats i molnet där avtal som detta och annat kan förvaras i digital form. Även saker som organdonation och hur man vill ha det när man dör kan vara bra att ha tillgängligt för alla berörda. Det är inte juridiskt bindande men ofta vill alla att det ska bli rätt fast man kan minnas lite olika efter några år. Då är detta ett bra stöd.

1 gillning

Låter smidigt och enkelt i mina öron!

Glöm inte att skriva in vad som händer om kapitalet förvaltas så dåligt att det inflationsjusterat är värt mindre än vad som delades ut. Är den personen då skyldig pengar till de övriga…

1 gillning

För att slippa ev diskussioner om uppräkning, huruvida det var rättvist eller inte, någon gång i framtiden så hade jag nog tittar på en lösning där varje barn får lika mycket nu men där de omyndigas pengar går in i varsin Kapitalförsäkring där de först får tillgång till pengarna när de är 18.

Alla har fått lika mycket samtidigt så det minimerar risken för tjafs, vilket tyvärr inte är ovanligt, åtminstone inte vad jag sett i min närhet.

Sen kan ju problemet vara att den som ger förskottet inte har så mycket pengar tillgängliga, och då får man titta på andra lösningar.

2 gillningar

Nej! Man kan inte blanda in hur personen som har fått förskottet förvaltar sina pengar. Förskottet är överlämnat, sedan är det helt och hållet mottagarens ansvar.

Jag har under årens lopp skänkt bort några kronor till varje barn. Det vore ju fullkomligt absurt om jag skulle begära in en redovisning på beloppen från varje barn och sedan justera på något sätt.

Tvärtom, hur de som delat ut arvet förvaltar pengarna.

3 miljoner finns 1980 och 1 miljon delas ut i förskott. Päronen är livskraftiga och först 2022 görs ett arvsskifte. Pengarna har inte förvaltats väl utan legat i madrassen och använts så det finns 2 miljoner att dela ut, dvs 666k per barn. 1980 skrev man in att förskottet skulle räknas upp mot kpi, så förskottet motsvarar 3.84 miljoner. Nu har man förhoppningsvis skrivit in att man inte ska dra bort detta för då bli det negativt och en skuld uppstår till dödboet, utan att det minsta förskottsarvingen kan få är 0.

Menar bara att om man skriver ett avtal så ska man skriva det som om att djävulen kommer läsa det.

En annan sak man bör få in är vad som händer om det kommer in okända särkullsbarn vid arvskiftet. Har sett på nära håll hur jäkligt det kan bli där diverse förskott (precis allt, även det som upplevts som presenter) nu måste korrigeras även mot särkullsbarnen.

Ja, nu förstår jag hur du menar. Samtidigt är förhoppningsvis risken för något liknande låg i detta fall. 200 000 är ingen extremt hög summa, och är frågeställaren i mogen ålder med god ekonomi så borde det vara lugnt.

Pengarna i en KF ska förvaltas och utfallet där kan ge väldigt olika tilldelning och därmed köpkraft i framtiden. Jag skulle inte välja den varianten.

Att basera det på köpkraft via inflationsuppräkning är det bästa som jag kan komma på. Enkelt att förstå och svårt att argumentera emot. Som förälder får man sen förstås se till att pengarna verkligen finns där när det blir aktuellt. Och, mycket viktigt, att vara transparent och berätta allt för barnen när de är mogna för det. Inget ska komma som en överraskning.

Absolut men man kan ju sätta det i samma tillgångar för båda så har man gjort vad man kan :wink:

Inflationsuppräkning blir lätt ”hårigt” i min mening. Ska det vara KPI, KPIF, eller något annat mått? Ändras måtten över tid? osv. Inget jag hade gett mig in på. Men alla är olika.

Såklart, men den som får sitt förskotterade arv redan nu kan ju inte vara med på den resan.

Man får bestämma sig för ett alternativ som man tror mest på. Som så mycket annat i livet.