Förskott arv - hur gör man det rättvist?

Ja oavsett så öppnar det lite för tjafs. Folk i framtiden ifrågasätter uppräkningsmetoden eller ifrågasätter hur pengarna investerades i KF. Kanske samma risker för tjafs när jag tänker efter.

Tyvärr upplevt släktfejder som seglat upp både i samband med arvskiften, förskott på arv, hur tidigare gåvor ska hantera mm Verkar locka fram det sämsta ur människor.

Det enklaste är att ge alla barnen samma summa som gåva.

Om jag ger ett förskott på arv till ett av mina barn och redogör för villkoren förenat med det är diskussionen avslutad. Det är när man lämnar utrymme för olika tolkningar eller om det är uppenbart oskäligt eller om det inte är transparent som det kan bli bråk.

Man kan inte skydda sig mot allt, man kan bara göra så bra som möjligt. Men jag vet att pengar och även någon värdelös pryl med affektionsvärde kan förändra människor totalt. Människan är i vissa avseenden ett djur.

Är det de egna gemensamma barnen som ska få pengar hade jag nog spontant tänkt att jag startar upp en bred indexfond eller liknande “samtidigt” för alla barnen om man vet att det inte blir fler barn. Sen får respektive barn tillgång till sina pengar vid t ex sin 18-års dag eller vad man nu tycker är lämpligt. Ligger de hyfsat när i ålder hade jag också funderat på att ge en fix summa vid t ex 18-års dagen.

Om det är barnbarnen som ska få pengar blir det genast knepigare. Man får då fundera på hur man gör om det blir “långt i ålder” mellan barnbarnen och om det kan dyka upp fler framöver. Vid t ex ny relation med stor åldersskillnad kan det då bli väldigt många år mellan första och sista barnbarnet.

Så ingen lätt fråga att fundera på för att göra det rättvist. Samma sak gäller om det finns ett barnbarn på ena sidan och syskonet har 5 barnbarn. Ska då alla 6 barnbarnen få samma summa eller?

Oavsett en svår fråga och inte lätt att få till rättvist ur alla aspekter. Särskilt inte i en snabbt föränderlig tid som det känns som det är idag.