Spara till mina tre barn i ett eller fyra konton?

Jag har ett lysa-spar till mina tre barn. (ISK) Det öppnades när det första barnet kom och det gick över från att vara barn 1s spar till att vara alla barns spar när barn 2 kom. Grejen är att alla pengar som barn 1 fick i present och julklapp finns på det kontot och tillhör därför alla. Nu när barn 2 fick en födelsedagspresent på ett par hundra öppnade jag ett konto till barn 2. Jag kom på att barn 1s pengar är på “alla”-kontot men att ju äldre de blir desto mer kommer dom ju själva kunna bestämma vad de vill göra med sina presentpengar.

När jag kom på det så öppnade jag ett barn 1 konto också och slängde in lika mycket pengar som barn 2 har på sin konto vilket såklart innebär att barn 2 kommer att få mer pengar när den blir 25 år (SIC) än barn 1 eftersom den kommer ha spara under längre tid.

Ni förstå mitt dilemma, det kommer ju vara ännu “värre” med barn 3 när hon väl får pengar.

Vad bör jag göra här? ska jag bara ta bort de individuella kontona och ha kvar det stora första kontot eller bör jag blunda för vad jag ha gjort och fortsätta spara till det stora kontot som vanligt och sen ha konton utöver det för de individuella barnen och acceptera att jag har gjort fel och att det får blir ojämnt om några decennier.

(Det handlar alltså inte om månadssparet som går på det stora kontot, utan de indivduella födelsedags och julklappspengar som kommer och kanske är olika för olika barn beroende på vad som händer i livet)

Vad tycker ni?

2 gillningar

Barnen är 1 3 5

1 gillning

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha ett gemensamt sparande för alla barn?

Är det inte bättre att göra en rimlig kalkyl och sedan fördela pengarna som i dagsläget finns på det gemensamma kontot till tre separata konton?

1 gillning

Om det är nåt jag har lärt mig med att växa upp med 2 bröder, är att de ska va rättvist.. ner till centen, annars är de krig.

Min rekommendation är att ha ett konto och ge lika mycket pengar åt varenda en vid en bestämt datum, så undviker man konflikter.

Pengarna spelar mindre roll, men får någon av syskonen mera så blir det hus i helvetet. Gör inte det misstaget.. Morsan förut fick räkna varenda eviga godis och dela upp i skålar, lämna det en godis över så fick hon äta det för det gick absolut inte att någon av syskonen fick en mera.

8 gillningar

I mitt huvud är ett syfte med att ge barn pengar att ge dem en chans att lära sig förstå hur det fungerar. Om du själv hanterar deras presenter på ett konto, vad är det du vill uppnå? När ska de ges tillgång tänker du? Utifrån det hade jag sen valt min strategi.

Jag föreslår istället att det finns ett värde i att ens barn så tidigt som möjligt lärs att inte förvänta sig mm-rättvisa i varje enskilt tillfälle, eftersom det är en omöjlighet att konsekvent uppnå och då får du tjaffsiga barn. Försök lära dem att inte vara avundsjuka. Men självklart ska de hanteras hyffsat lika.

2 gillningar

Här håller jag inte med, kommer man ur samma päronträd så ska man ha samma förutsättningar.

1 gillning

Jag har inte sagt något annat. På det stora hela ska man som sagt få hyffsat samma. Men att varje enskild gåva ska delas exakt lika är

1. Inte möjligt

2. Inte praktiskt

3. I mitt tycke inte bra för deras karaktär

Det är praktiskt att dela saker såpass lika att alla känner sig relativt rättvist behandlade, och tvärtom tror jag det är mycket bättre för deras personliga utveckling att faktiskt tvingas dela med sig och inte uppmuntra egoism.

Jag hade ganska svårt för som liten att dela med mig men jag gav mig om allt delades lika, bröderna var nog likadana.

Just godis exemplet varför det var så viktigt var för att som små så var godis som guld, lite lika som att när arv delas vid vuxen ålder.

Så på din födelsedag fick dina bröder 2/3 av presenterna? Det låter underligt.

Nej inte på det viset, alla fylld ju år en gång per år så vi fick alla presenter en gång per år.

1 gillning

Och när ni fyllde år fick ni hyffsat lika fina presenter? I så fall tror jag vi tänker rätt lika trots allt.

1 gillning

Jodå, och ofta fick vi gemensamma presenter att leka med. Vi hade inte problem med det, men den som fyllde år hade alltid förkörsrätt på presenterna :wink:

1 gillning

Dela med sig och kunna br om att få är viktigt. Det känns som att det är något annat än att tänka stt man har rätten att alltid få en del av allt syskon får. Men vi svävar väl OT här tänker jag.

1 gillning

Jo, jag tror vi tänker ganska likadant ändå.

1 gillning

Jag vill att alla i slutändan ska få lika mycket. Dom kommer få när dom är 25 år. Så jag kommer väl ta ut det när den äldsta blir 25 och dela på tre och sen ge när vardera blir tjugofem. Då får de lika mycket eller exakt lika mycket.

Färre konton att sätta in på, bättre översikt av vad man har. Enkelhet helt enkelt

1 gillning

Ja, tillvardags håller jag nog med här. Men om det här kan växa sig till några hundra tusen en halv miljon till vardera barn så tänker jag att det är rimligt att det blir millimeterrättvist. Det är mer smågrejer till vardags, någon som får åka mer på det eller får en godis mindre där… det är i sådana situationer det är funkar att ha det förhållnigssättet.

1 gillning

Jag och barnens mamma vill kunna betala körkort, del av en kontantinsats osv. Vi kommer hantera den där biten du pratar om till vardags tänker jag mig. De kommer inte komma från pengar och håller dom mitt och sin mors tempo i klassresan så kommer dom inte behöva oroa sig för mycket pengar.

1 gillning

Tack för diskussionen. Jag tänker att alla kommer få “sina” present/klapp-pengar insatta på ett konto tills dess att den äldsta blir så gammal att hon kommer vilja ha pengarna själv och då får vi börja splitta upp det. Det kommer bli orättvist på metaplanet men inget som kommer märka själva egentligen.

Tack för diskussionen.

1 gillning

Angående denna punkt, så det var alltså inte gemensamma presenter utan alla fick enskilda presenter men efter någon vecka så blev vi mer eller mindre uppmuntrade att låta bröderna också leka med dem (tvingade), haha :joy:

oftast var de nog att man ville dela med sig efter en stund, för vi gilla ju och leka tillsammans.

1 gillning