Hej!
Jag skulle uppskatta råd kring hur jag på ett bra sätt kan ta upp följande situation med mina föräldrar. Det gäller förskott på arv och rättvisa mellan syskon.
För cirka 10 år sedan fick min storebror 500 000 kr av våra föräldrar som bidrag till kontantinsats vid bostadsköp. Enligt mina föräldrar var detta ett förskott på arv. Det som skaver för mig är inte i första hand beloppet eller förskottet, utan att detta aldrig kommunicerades till oss andra syskon vid tillfället.
Vid den tiden var jag nyexaminerad efter en lång utbildning, min partner studerade fortfarande och vi hade inte tillräckligt sparande för en bostad vi ville ha. Jag sparade en stor del av min dåvarande medelinkomst med målet att på sikt kunna köpa bostad. Med hjälp av sparande, ekonomiskt leverne och börsutvecklingen kunde vi fem år efter förskottet till brorsan köpa ett eget hus, som dock inte riktigt är ett drömboende. Hade jag fått motsvarande stöd hade det sannolikt påverkat både tidpunkt och val av bostad, men det fanns inte på min karta att jag skulle be mina föräldrar om hjälp. Det är inget jag klandrar någon för i efterhand, förutom möjligen att föräldrarna inte berättat att de tidigare hjälpt brorsan med sin bostad.
Jag fick först kännedom om detta förskott ett par år efter vårt husköp då det av en tillfällighet nämndes. Just bristen på transparens skaver och förstärks av att jag upplever att brorsan ifråga alltid levt mer ekonomiskt utsvävande och risktagande, medan jag själv aktivt valt sparande och låg privatkonsumtion. Det finns även ännu äldre syskon i bilden, men de har haft högavlönade jobb många år och mycket goda bostadskarriärer och påverkas mindre eller inte alls av detta. Vet inte ens om de faktiskt vet om detta tidigare förskott på arv.
Nu har vår far fått en stor summa pengar och funderar på att ge delar av den till oss barn redan nu, med ambitionen att göra det rättvist. Det är tydligt att de 500 000 kr som min bror fick för tio år sedan ska ses som förskott på arv. Samtidigt räknas förskott nominellt, vilket innebär att beloppet kommer vara värt betydligt mindre värt den dag arvet faller ut jämfört med tidpunkten för förskottet.
Min fråga är hur man rimligen bör tänka här. Jag vill inte uppfattas som småsint, men jag känner att det vore bäst att redan nu, i samband med eventuell gåva (i storleksordningen 1–2 Mkr per syskon), reglera det tidigare förskottet, snarare än att försöka hantera detta via testamente långt fram i tiden. Alternativt att förskottet ska räknas upp i testamente, men har förstått att familjejurister kan tycker att det är krångligt eller vara ovilliga att uppräkna förskott i testamenten eftersom det bryter mot huvudregeln? En lösning vore att reglera kommande gåva med hänsyn till tidigare förskott enligt inflation/KPI, även om det fortfarande innebär en fördel för brorsan som fick pengar för tio år sedan. Men det tycker ju säkert inte han om eftersom det betyder att han får mindre än oss andra. Hade jag själv fått samma förskott för 5 eller 10 år sedan hade jag haft det i en billig globalfond, men jag förstår att man inte kan komma i efterhand och resonera så.
Tror att mina föräldrar har för avsikt att det ska vara rättvist men de är själva helt ointresserade av privatekonomi och har en rådgivare på storbank som sköter deras sparande (vilket inte är bra, men inte heller det sämsta man kan göra med sparpengar).