Förskott på arv och rättvisa mellan syskon

Hej!

Jag skulle uppskatta råd kring hur jag på ett bra sätt kan ta upp följande situation med mina föräldrar. Det gäller förskott på arv och rättvisa mellan syskon.

För cirka 10 år sedan fick min storebror 500 000 kr av våra föräldrar som bidrag till kontantinsats vid bostadsköp. Enligt mina föräldrar var detta ett förskott på arv. Det som skaver för mig är inte i första hand beloppet eller förskottet, utan att detta aldrig kommunicerades till oss andra syskon vid tillfället.

Vid den tiden var jag nyexaminerad efter en lång utbildning, min partner studerade fortfarande och vi hade inte tillräckligt sparande för en bostad vi ville ha. Jag sparade en stor del av min dåvarande medelinkomst med målet att på sikt kunna köpa bostad. Med hjälp av sparande, ekonomiskt leverne och börsutvecklingen kunde vi fem år efter förskottet till brorsan köpa ett eget hus, som dock inte riktigt är ett drömboende. Hade jag fått motsvarande stöd hade det sannolikt påverkat både tidpunkt och val av bostad, men det fanns inte på min karta att jag skulle be mina föräldrar om hjälp. Det är inget jag klandrar någon för i efterhand, förutom möjligen att föräldrarna inte berättat att de tidigare hjälpt brorsan med sin bostad.

Jag fick först kännedom om detta förskott ett par år efter vårt husköp då det av en tillfällighet nämndes. Just bristen på transparens skaver och förstärks av att jag upplever att brorsan ifråga alltid levt mer ekonomiskt utsvävande och risktagande, medan jag själv aktivt valt sparande och låg privatkonsumtion. Det finns även ännu äldre syskon i bilden, men de har haft högavlönade jobb många år och mycket goda bostadskarriärer och påverkas mindre eller inte alls av detta. Vet inte ens om de faktiskt vet om detta tidigare förskott på arv.

Nu har vår far fått en stor summa pengar och funderar på att ge delar av den till oss barn redan nu, med ambitionen att göra det rättvist. Det är tydligt att de 500 000 kr som min bror fick för tio år sedan ska ses som förskott på arv. Samtidigt räknas förskott nominellt, vilket innebär att beloppet kommer vara värt betydligt mindre värt den dag arvet faller ut jämfört med tidpunkten för förskottet.

Min fråga är hur man rimligen bör tänka här. Jag vill inte uppfattas som småsint, men jag känner att det vore bäst att redan nu, i samband med eventuell gåva (i storleksordningen 1–2 Mkr per syskon), reglera det tidigare förskottet, snarare än att försöka hantera detta via testamente långt fram i tiden. Alternativt att förskottet ska räknas upp i testamente, men har förstått att familjejurister kan tycker att det är krångligt eller vara ovilliga att uppräkna förskott i testamenten eftersom det bryter mot huvudregeln? En lösning vore att reglera kommande gåva med hänsyn till tidigare förskott enligt inflation/KPI, även om det fortfarande innebär en fördel för brorsan som fick pengar för tio år sedan. Men det tycker ju säkert inte han om eftersom det betyder att han får mindre än oss andra. Hade jag själv fått samma förskott för 5 eller 10 år sedan hade jag haft det i en billig globalfond, men jag förstår att man inte kan komma i efterhand och resonera så.

Tror att mina föräldrar har för avsikt att det ska vara rättvist men de är själva helt ointresserade av privatekonomi och har en rådgivare på storbank som sköter deras sparande (vilket inte är bra, men inte heller det sämsta man kan göra med sparpengar).

2 gillningar

Tack för bra svar. Att infektera relationen till föräldrarna finns det ingen risk för. De är förstås fria att göra vad de vill med sina pengar, spendera och ge till barn och andra efter behov och lust snarare än millimeter-rättvisa, både tidigare och i framtiden. Har redan tipsat dem om att prata med den/de personer de har kontakt med via banken angående kommande gåva, dock utan att ta upp just detta. Ska göra det.

Som du är inne på tror jag att det kan handla om att de inte alls reflekterat över att gåvor vid olika tidpunkt har olika effekt. Viktigast att de själva fattar ett informerat beslut.

Jag slog också in summan och tiden i uppräknare online och fick liknande belopp.

1 gillning

Om det är förskott på arv så bör även äldre syskon kompenseras. :hugs:

5 gillningar

Absolut. Självklart ska alla syskon som inte fått förskott kompenseras lika, om det nu ska regleras på något sätt. :+1:

2 gillningar

Nu är jag ensambarn men jag förväntar mig 0 kronor från mina föräldrar i arv. Allt annat är bonus. Visst bör det vara lika, men alla har inte samma förutsättningar ochnjsg tror det är riktigt toxiskt när man vill ha någon sorts millimeterrättvisa mellan syskonen. Sånt håller bara barn på med. Nils fick 3 kolor och jag ska minsann också ha 3 kolor. Fast Nils fick sina för 5 år sen och därför ska jag ha 3,9 kolor. Lägg av. Njut av att du har syskon och att ni har varandra. Ska ni låta några kronor orsaka osämja mellan er. Blod är tjockare än vatten.

6 gillningar

Borde direkt vara diskvalificerad från att svara i denna tråd… :sweat_smile: mycke millimeterrättvisa som du aldrig kommer förstå, glasspaket, läsk, godis osv.

14 gillningar

Har ju två söner själv och jag hoppas att de inte bli ”waiters”. De får fan tjäna egna pengar. Den som jiddrar får automagisk sin laglott.

1 gillning

Du har en poäng vilket också var en anledning till att skriva tråden, en sanity check. Syskon kan var komplicerat när livet händer i olika riktningar. Jag tar till mig det.

3 gillningar

Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur sådana här situationer kan uppstå. Det borde, oavsett ekonomisk kompetens hos föräldrarna, vara en självklarhet att utdelning av större belopp sker till alla barn i samma utsträckning.

Det finns sjävklart undantag, men då med full transparens om anledningen.

Vill man hålla det enkelt i en situation när den ene behöver pengarna nu men inte den andre kan man ge samma summa till båda barnen samtidigt så får det barnet som inte behöver pengarna nu spara/investera summan efter eget huvud - om det inte omvänt finns andra skäl till att inte dela ut till den andra direkt - t ex p g a låg ålder.

10 gillningar

Skit i KPI och inflation. Risken är att det infekterar frågan, speciellt om folk tycker olika här, speciellt om frågan redan skaver?
En jurist på banken kan hjälpa till med förståelse och det juridiska (gåvobrev, skuldebrev och eller testamente). Får du in en tredjepart, kan detta underlätta för dig, då “juristen/experten säger/menar…” kan få bort fokuset från dig och på frågan istället.
Lycka till.

3 gillningar

En relaterad fråga. Är det ens föräldrars ansvar att fördela och kommunicera sitt arv innan de dör eller kan man helt ducka frågan och låta sina barn lösa det utifrån lagen? Jag och mina syskon har också fått ett mindre förskott på arvet från våra föräldrar och i detta fallet delade de helt lika mellan oss. Men då hörde jag via omvägar att ett av mina syskon lyfte frågan om det slutgiltiga arvet verkligen skulle delas lika eller om det om det skall fördelas mer utifrån behov mellan syskonen. Detta syskon antydde nog att jag redan hade det så bra rent ekonomiskt att jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att avstå hela eller delar av mitt arv. Och jag kommer klara mig fint utan något arv men jag känner däremot tveksamhet att behöva ta det beslutet utan våra föräldrar i livet. Jag ser framför mig att definitionen av “rättvisa” beror till stor del på vem man är och vad man syftar på.

3 gillningar

Högst eget tyckande här nu men absolut ska arvet fördelas lika mellan syskonen och sedan ska det vara helt upp till dig om du vill avstå, inte något de andra ska få besluta om.

Enig! Sedan kan man lyfta det under en diskussion bara så att alla är medvetna om det men sedan lämna det därhän. Många tänker nog inte på att inflationen senaste 10 åren urholkat ungefär 30 %.

Jag har gjort precis så som dina föräldrar gjort. Vill hjälpa mina barn med boende och nu när dottern skall bygga nytt har jag hjälpt till med en del pengar. Det jag kommit överens med sonen är att jag ger han samma belopp när det är hans tur men lagt på 3% på summan för varje år han väntar. Kanske du försiktigt kan ta upp det här med inflationen med dina föräldrar. För antagligen har dom inte tänkt på det.

5 gillningar

Rent spontant tycker jag att du kan se till att förskottet kompenseras nu, dvs att ni andra får 500k mer än ditt syskon.

Att räkna med inflationen är ju egentligen korrekt men jag skulle inte göra det i nuläget då det framstår som småsint och lite väl affärsmässigt för att dra in i en familjerelation. Det handlar inte om några enorma summor ännu.

Däremot, om det inte regleras nu, utan planeras att kompenseras vid ett arv någon gång i en fjärran framtid, tycker jag du bör ta upp att 500k nu kan motsvara en miljon när det blir dags för arv.

10 gillningar

170 tkr eller 30%? 670 vs 500 tkr? Kan vara värt att nämna tycker jag.

1 gillning

Situationen uppstår på grund av avundsjuka, ingenting annat.

Istället för att glädjas åt andra blir man ledsen över det man själv missar. Vissa drar det in absurdum.

Intressant är att man alltid talar om pengarna, men inte andra värdefulla saker. Exempelvis första barnet som fick arbeta i förälderns företag, knyta ovärdeliga kontakter och därigenom kunnat bygga sig en karriär. Nog vore det väl hemskt om dennes syskon som slapp arbeta i företaget och missade dessa kontakter fick ärva lite mer pengar än den första osv.

Avundsjuka kan dras hur långt som helst.

4 gillningar

Har du pratat med din storebror om saken? Det kan ju vara så att han också vill att det ska bli rättvist. Han kanske till och med har dåligt samvete för att han fick chansen att köpa sitt boende långt innan du kunde göra det? Så hade jag känt i alla fall.

I så fall skulle ni ju sen tillsammans kunna förklara situationen för era föräldrar?

2 gillningar

Det låter inte som det med tanke på hur dem gjort tidigare, med att ge det ena barnet 500tkr och inget till de andra, dessutom utan att nämna det. Låter som att informationen om gåvan aldrig hade kommit fram om det inte vore för att det kommit in mer stålar från sidan nu, långt senare.

För att inte bli småsint så skippa uppräkningen i dagens värde när du lyfter det med dem.

Men rent generellt är det inte märkligt att ta emot 500tkr av sina föräldrar utan att säga det till sina syskon på 10 år..? :thinking: Jag hade i alla fall känt att jag hade hasslat mina syskon då.

3 gillningar

Att ett syskon fick 500 000 kr för tio år sedan och att det inte kommunicerades öppet är förståeligt att det skaver. Samtidigt finns det en risk att fastna i jämförelser som i längden gör mer skada än nytta, både för relationen till syskon och till föräldrar. Särskilt när föräldrarna, som du själv skriver, inte är särskilt intresserade av privatekonomi och sannolikt inte agerade med någon illvilja eller genomtänkt strategi då.

I praktiken har du också byggt upp din ekonomi på egen hand, gjort kloka val och äger idag ett hus. Det är värt att ge sig själv erkännande för det, oavsett vad andra fått tidigare. Pengar som ges vid olika tidpunkter blir nästan aldrig “perfekt rättvisa” i efterhand, hur man än räknar.

Jag hade personligen valt att inte ta den här diskussionen alls. Risken är stor att det leder till irritation, sårade känslor och långsiktigt sämre relationer både med föräldrar och syskon.

Du har klarat dig bra på egen hand och har idag ett boende och en stabil ekonomi. I den sitsen hade jag valt att vara tacksam för det som eventuellt kommer framöver och låta historien vara historia.

Jag är själv äldsta syskonet och, såvitt jag vet, den som fått minst ekonomisk hjälp – i praktiken ingen alls. Det har tidigare funnits gnäll i familjen kring arv av mark och hus, där ett syskon fått sitt arv i förtid. Visst gjorde det ont då, att jag inte kommer få lika mycket eller något. men jag vet att att ta upp det skulle bli mer infekterat i längden.

När den dagen kommer kommer jag vara betydligt mer ledsen över att mina föräldrar inte längre är i livet än över hur arvet fördelas. Dessutom råkar jag vara det syskon som idag har bäst ekonomi och är ensamstående. För mig har det gjort det lättare att släppa jämförelser och vara tacksam för hur bra situation jag själv har. Kommer det något arv så är det en bonus jag ser hellre att mina föräldrar använder sina pengar och lever ett bra liv.

9 gillningar

När min syster bad om förskott på arv till bostadsköp insisterade jag på advokat som såg till att korrekt gåvobrev på förskott på arv upprättades, vidimerades. Den specade att framtida till övriga syskon skulle justeras för inflation. Mina föräldrar och var ok med detta men oinsatta och hade aldrig själva brytt sig om att ordna med detta som för mig var viktigt för att undvika framtida friktion i syskonskaran.

I mina ögon är det klantigt att ge bort 500k till ett av flera barn utan 100% transparens. Som att be om problem. Man behöver inte gå längre än till sig själv för att inse att man inte hade uppskattat behandlingen.

9 gillningar