Hej!
Efter att ha hittat hit och läst på lite så inser jag att vi nog vill lägga om nuvarande spar för barnen.
När barnen föddes öppnade vi ISK konton i barnens namn så att mina föräldrar som ville spara åt barnen kunde börja göra det. Barnen är 4 respektive 6 år men har redan närmare 20 000kr varder på sina konton vilket jag tycker är mycket, särskilt med tanke på vad det kanske hinner bli till de fyller 18 år. Jag vill därför inte att de automatiskt ska få pengarna när de fyller 18 ifall de är helt oansvariga då och bränner upp dem på en thailandsresa eller kläder eller något. Dessutom har jag läst att det mest rättvisa är egentligen att spara pengarna på ett gemensamt konto och den dag vi vill ge dem pengarna så delar de lika på det som finns där.
Hur ska jag gå tillväga? Min första tanke var att låta pengarna som finns nu bara ligga kvar, så får de växa bäst de vill, men sedan öppna ett LYSA där mina föräldrar i fortsättningen sätter in sitt bidrag istället. När barnen sedan är myndiga och kloka så får de tillgång till pengarna och delar lika på det som finns där.
Problem: den stora sonen har dock haft ett sparande 2 år längre än lillebror eftersom de började få pengar från att de föddes. Hans befintliga konto har ju därför mycket bättre förutsättningar att växa mer och han har dessutom fått pengar under en längre tid än lillebror. Kan jag överbygga den “orättvis-aspekten” på något sätt?
Funderade också på om ett alternativ kan vara att sälja de fonder som de har och flytta alltsammans till det gemensamma Lysa kontot som jag öppnar. Så är alla pengar deras i framtiden - oavsett att en andel av dem sparades till storebror till en början. Får man göra så?
Så får du inte göra. Ligger pengarna på ett ISK i barnets namn så är det barnets pengar. Du som förälder får inte flytta dom till ett konto i ditt namn.
Som tidigare person sa, det går inte att flytta dem bort från barnens namn. Vi har exakt samma situation och vi valde att sluta sätta in på barnens egna konton och kör ett gemensamt i eget namn nu. Vi fyllde upp det yngre barnets isk så att det blev ungefär samma. Eftersom det bara är 2 år emellan hinner det förhoppningsvis inte hända alltför dramatiska saker emellan att de får ut pengarna och skillnaden kan man justera med de pengar som sparats efter i vårt namn.
Du vill att de ska få ett rättvist sprande som de ska få när de är mogna för det. Pengarna som idag står i barnens namn får du inte byta ägare på även om syftet är att ge tillbaka dom senare. Men om båda barnens föräldrar är överens så kommer aldrig någon annan få veta.
För att få det rättvist så ska allt sparande vara i samma pott, skriven på en förälder med barnen som förmånstagare. Eftersom det bara är två år mellan barnen så skulle du kunna dela summan på mitten när det är dags att de ska få sinna pengar och ge dom pengarna samtidigt.
Om du inte rör barnens nuvarande pengar så lägg allt nysparande i ett nytt gemensamt ISK. och när det är dags att dela upp pengarna så kan du fördela det jämt så att du tar hänsyn till deras tidigare sparpengar så det blir rättvist totalt sett.
Om du inte vill dela upp pengarna samtidigt, så kan du när första barnet ska ha sina pengar ge 40% av det gemensamma kapitalet och sedan när andra barnet ska ha sina pengar så ger du samma summa och delar resten av pengarna jämt.