Gemensamt Barnspar -sladdis!

Hej!

Jag har ett ISKkonto på Avanza där vi spar i aktier och fonder till Våra 2 barn, barnen är födda tätt och tanken var att de skulle få dela på pengarna när vi tyckte att dom var redo.

Nu är vi oväntat gravida med en sladdis! Hur ska jag lägga upp sparandet. Det behöver vara rättvist. Eller hur ska jag tänka? Dom två första barnen kommer ju få pengar tidigare än nummer 3 och om man då har nummer 3’s pengar kvar på börsen så kan det ju bli stor skillnad.

Jag tycker ni ska sätta in lika mycket pengar (per barn) på ett separat konto till sladdisen. Är värdet sen mindre (inflationsjusterat kanske är överkurs, beroende på åldersskillnaden?) än vad de andra 2 fick vid samma ålder så kanske ni kan tänka er att komplettera då?

Men om alla ska få exakt samma summa vid samma ålder så måste ni antingen spara på sparkonto och troligen gå miste om mycket avkastning eller tänka er att komplettera med andra pengar när sista barnet ska få pengarna. Det kan ju faktiskt bli pengar över också om det är vid en gynnsam tidpunkt.

Men kärnfrågan är väl om man tänker att insättningar ska vara rättvisa eller att de ska bli exakt samma summa på 18-års (eller vilken ålder det nu blir) dagen till alla? Jag och syskonen fick fondsparande där vi alla fått samma insättningar månadsvis från födsel till 18-års dagen. Men summan på 18-års dagen varierade ju såklart. När tycker man att själva givandet äger rum, är det när ni sätter in pengarna eller när ni överför till barnen?

Sparar ni inte barnens namn så är ju en variant att ge dem samma summa t ex på 18 årsdagen. Ni behöver ju inte “tömma kontot” utan se till att det finns samma summa till den lille sladden. Finns det sedan pengar kvar kan ju vara kul att ge dem varsin slant vid ett senare tillfälle också. Själv har jag tänkt att pytsa ut - inte ge en stor slant vid ett tillfälle.