Fondsparande åt barn - ett konto per barn

Har en fyraåring och två tvillingar på ett år. Till den äldre har vi satt av barnbidraget på en kapitalförsäkring i mitt namn men henne som förmånstagare. Av bara farten har vi nu satt in också tvillingarnas barnbidrag - men är det så smart?

Vet inte exakt när de kommer få tillgång till pengarna, men antagligen någorlunda samtidigt. Alla tre ska få lika mycket.

Är det klokt då att redan nu splitta kontona? Så att det blir tre identiska konton med identiskt månadssparande? Sedan är varje barn förmånstagare till var sitt konto?

Finns det några skattemässiga eller andra nackdelar med att sälja innehav och flytta till annan kapitalförsäkring?

Jag skulle rekommendera att spara till alla barnen på ett och samma konto. Det vill säga slå ihop sparandet redan nu. Problemet är att du kan få en situation där sparandet blir väldigt orättvist baserat bara på vilket år de är födda.

Vi kör idag två lösningar:

• Avanza - KF Barn, det vill säga en kapitalförsäkring i vårt namn med barnen som förmånstagare
  • LYSA - ISK i vårt namn, tyvärr kan man inte koppla det till barnen, så det blev via testamente istället.

Jag beskriver problemet här:

2 gillningar