Ja funderar på att lägga upp sparande enligt följande.
3 barn 14, 9, 7
Vill spara upp ett kapital på 100K var under max 10 år.
Sparande utöver barn
10 år
20 år
pension.
Är de bra att ha dessa tidshorrisonter med olika risker?
Så efter 10 år så kan jag avsluta de sparandet och antingen höja min månadsinkomst eller göra något kul, likadant med 20 års horrisonten.
Jag är 35 och har kollat även på 30 års horrisont men funderar på att isåfall löneväxla för pension istället för sparande.
Låter detta vettigt eller missar jag något?
Kommer att köra fondsparande blandat med globala och svenska aktiefonder.
Ett almänt råd brukar vara att spara till dem i eget namn.
Du kan ha ex tre olika ISK konton som du döper till deras namn.
Man sparar i eget namn eftersom ofta kommer man fram till att man inte ska ge tonåringen fri tillgång till hela summan dagen hen fyller 18. Att bli mogen att hantera största summan pengar dom upplevt kan ta flera år till…Måttligt kul om ungen bränner summan och behöver bo kvar hemma eller nya pengar pga att hen bränt insatsen till lägenheten på snabba resor, bilar och MC och annat.
Om pengarna förräntar sig bra (458.000 år 2024) kan man behöva Överförmyndarspärr på barnens egna konton . Då blir det struligare att hantera.
Om man inför skattefritt på ISK upp till 300.000 framöver blir det kanske en fördel på härad 1% ? per år att spara i barnets eget namn. Hmmm…
Ja så är min plan att köra en portfölj för alla 3 grabbar. De ska vara hjälpmedel till dom när dom tex vill köpa lgh/villa så man kan stötta med insats. De blir inga pengar som vi ger direkt när dom är 18 så allt sparas i mitt namn. Vi har väl kommit överrens om summa som vi ska stötta med fördelat på 3 i olika stadier.
Jag har ett sparkonto i var för barnen där typ födelsedagspengar går in. Sedan för jag över lika mycket från respektive konto till ett av mig ägt Nordnetkonto. Känns onödigt krångligt annars.
På detta vis särskiljer jag hur mycket pengar respektive barn äger (konto), samtidigt som deras behållning är hälften av fondkontot.