Har enbart haft sparande på olika sparkonton i banken och började med Avanza i helgen men tror jag gör det krångligare för mig själv än vad det egentligen är.
Jag är noll intresserad av att jaga aktier, läsa av marknaden etc, mitt i livet med småbarn, renoveringar, sambon gör karriärbyte, förhoppningsvis byta hus inom snar framtid
Jag vill
Ett långsiktigt månadsparande till mig själv utan mål som sköter sig själv +10år
Ett långsiktigt månadssparande till barnen som sköter sig själv +8-10år
Kortsiktigt investera 60k som vi inte använder <3år
Egen buffert har vi på egna banken för oförutsedda avgifter, 3+ månadslöner
Mindre sparkonto där det buffras upp och ner, första månaden på ett tag där 25% av lönen fick ligga kvar
Drog igång Avanza, skickade över 5k bara för att prova, gick in med 2k på avanza global, 2 st portföljgeneratorer inriktat på barn med 1000 var (borde kanske gjort 1??).
Men känns inte riktigt rätt, kan någon vägleda mig hur jag ska lägga upp? Sänka bufferten?
Tacksam för svar
Det absolut viktigaste är att komma igång och göra det regelbundet. Om du känner dig vilsen på Avanza och bara vill att det ska funka kan du antingen köra lysa eller börja med enbart global indexfond.
Det lurigaste du måste fundera på är hur mycket du ska spara i aktier kontra räntor (konto eller räntefonder). Här finns många åsikter, men det är viktigt att du ligger på en nivå där du inte får panik om aktiedelen sjunker. Om du spara separat till barnen eller bakar in det är mest mental bokföring.
Håller helt med dig om att inte jaga aktier och läsa på hela tiden. Det är så sjukt tråkigt och lätt att göra fel. Alla “experter” som ger “riktkurser” i ekonomitidningarna är rätt dåliga killgissare dessutom.
Jag tycker att du verkar tänka helt rätt redan. Portföljgeneratorn hade jag skippat, den ger dyra fonder helt i onödan. Kör globalfond till barnen också. Sista åren kan du ha pengarna på räntekonto på någon lämplig bank ifall du vill vara säker på exakt vilken summa som barnen får. Ifall det inte är viktigt att vara exakt så kan du behålla fonden eller byta till en blandfond. Kolla in Swedbank Robur Access Mix, 50/50 svenska aktier och räntor, till låg avgift. En väldigt bra blandfond när man vill sänka risken lite grann.
Behöver inte vara krångligare än så.
Tycker det verkar toppen att ha er buffert. Skönt att inte behöva stressa kring pengarna. Kanske att ni inte behöver spara mer pengar i den?
Gjorde liknande för min fru, körde avanza auto, avanza global och aktier. köpte aktier där hon jobbar, tänkte nästa månad ta något hon är intresserad av. Mest för att få en anledning att vara intresserad av hur bolagen går.
Avanza auto är ju väldigt lik lysa, jag valde auto 6, med 100% aktier.
Sätt upp månadssparande i Avanza global i en ISK via siten. Klart. Vad gäller kidsen så kanske du ska fundera på om du ska spara i deras namn eller inte osv. Beroende på hur du vill styra när de får tillgång till degen.
Pengar till barnen är tänkt att vara ett bidrag från oss vid större inköp i deras liv ex. körkort, bil, insats till lgh, villa etc etc. Ingen ska få en större klumpsumma vid 18år
Bör jag öppna ett eget ISK för barnen och ha ett för mig själv? Jag vill gärna se allt separat eller fungerar det med samma ISK?
Det här med ISK är också ganska nytt för mig.
Dem 60k jag har, är det bäst att bara lägga dem på sparkontot iom vi inte vet om dom kommer användas inom 3år?
Om du väljer att ha barnpengarna på ett ISK så kan du ha det på ett eget ifall du vill kunna “se vad som är deras”. Eller så slår du ihop alltihop. Det spelar faktiskt ingen roll. Jag hade haft ett eget till dem.
3 år är kort tid. Jag hade valt sparkonto med statlig insättningsgaranti. Det beror på hur “exakt” ni vill ha just den summan. Min tumregel är att “aktiebörsen kan sjunka 50% på kort tid, som det sedan tar 10 år att få tillbaka”.
Ekonomiskt gör det ingen skillnad, men det kan ju vara skönt att ha det separat av rena bokföringskäl. Du måste dock fundera på om du vill ha det i barnens namn eller inte, och om du vill ha det i en KF istället för ISK för att skydda pengarna i fall av skilsmässa eller dödsfall. Men återigen, börja spara och finjustera sen när du funderat klart!
För att spara till barnen använder jag en KF barn (sparande till alla barn ligger alltså samlade i en KF) se info här Börja spara till barnen | Avanza.
Lägg upp månadssparande, t.ex. i Avanza Global, så sköter det sig självt.