Hej,
fram tills nu har jag sparat till sparat till mina barn i varsin KF via Avanza. Dock har jag läst att det är bättre att samla sparandet till barnen så därför har jag från och med april månad öppnat ett ISK där deras barnbidrag sätts in. Jag har valt att köpa fonder och kör på den Globala Barnportföljen. Nu undrar jag dock hur jag ska tänka med pengarna som ligger i deras KF? Det rör sig totalt om ca 40 000 kr (ca 20 000 kr på vardera KF). Bör jag sälja och sätta in på deras ISK istället? Om ja, finns det någon tidpunkt som det är bättre/sämre att sälja från KF under året? Eller ska jag bara låta det ligga kvar tills nästa år då jag ändå måste balansera om den Globala Barnportföljen? Hur hade ni andra gjort?
Sen har jag en annan fråga som rör mitt egna sparande. Jag har precis flyttat över två ISK konton från SEB till Avanza. Jag ser att den fond på SEB har betydligt högre avgift jämfört exempelvis fonderna i den Globala Barnportföljen som jag även tänkte använda till mitt pensionssparande så där blir det ett solklart byte. Mitt andra sparande är en buffert men ser att jag har väldigt hög risk på den också. Jag har inget direkt mål med sparandet för tillfället så därför har jag valt att ha hög risk på det. Men det är klart att det kan bli så att jag kommer att vilja använda dessa pengar om vi skulle vilja flytta om 3 år exempelvis, dock är det inget vi har bestämt men ibland så bestämmer man ju saker med kort varsel. Hur hade ni resonerat vad gäller risken på det sparandet? Sen har jag en liten buffert på vanligt sparkonto men som inte är någon nämnvärd summa då jag har behövt använda en del åt oförutsedda utgifter samtidigt som jag varit föräldraledig.
Tar tacksamt emot råd/tips!
Med vänlig hälsning,
Tina Mellberg