Frågor om sparande till barn | Ska jag välja ISK eller KF?

Hej alla och god fortsättning!

Har läst lite trådar om sparande till barn, men har ändå lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.

Om man startar ett barnspar kapitalförsäkring på exempelvis Avanza med barnen som förmånstagare, är det då mina pengar tills jag väljer att sälja av och portionera ut till dem vid valfri ålder?

Om jag istället väljer varsitt isk att spara till dem i deras namn så är pengarna deras när de fyller 18? Tänker lite på att det pratas om skattefritt upp till 300 000kr nu.

Tack på förhand!

1 gillning

Ja precis.

Kapitalförsäkring Barn på Avanza, då äger du kontot så länge du lever. Även om barnen blir vuxna. Du bestämmer när barnen ska få pengarna. När du dör, så får barnen pengarna direkt oavsett barnens ålder. Är du gift, så får barnen pengarna ändå eftersom det räknas som en försäkring och är därför inte en del i övriga tillgångar som din fru ärver.

Om du startar ISK i barnens namn så får de tillgång till pengarna när de blir 18 år. Det kan även bli strul innan det om det är mycket pengar på kontot. Där du måste ansöka om tillstånd för att komma åt kontot, tror jag.

Om du startar ISK i ditt namn, så bestämmer du alltid över pengarna. Värt att tänka på är att om du dör, så blir den en del av ditt dödsbo och delas därför lika till dina arvingar.

Jag hade personligen inte startat ISK på barnens namn. Jag kör på Kapitalförsäkring Barn Avanza. Blir enklast och bäst så :+1:

2 gillningar

Om det handlar om lång sparhorisont, säg +20 år, så kan det vara värt med vanlig aktiedepå istället.
Då betalar du skatt på vinsten vid försäljning (30% av vinsten) eller schablon om det gått riktigt bra (22% på hela beloppet) istället för att betala en liten procentsats varje år. För 2024 blir det strax över 1%.

1 gillning

Jag skulle avråda från aktiedepå. Även om det i teorin kan vara bättre så kommer man i praktiken vilja ombalansera, en fond kan stängas etc och vips har man förlorat en stor del av vinsten som en vanliga aktie- och fonddepå ger. Ett annat case är t.ex. tänk om regeringen nästa år får genom att det blir skattefritt på ISK upp till 300.000 det förändrar kalkylen, etc, etc.

4 gillningar

Vi har gjort det enkelt själva sparar till barnen i ett ISK i Carolines namn på LYSA.

En KF lösning med förmånstagare är bra om man har oklara förhållande i händelse av dödsfall.

Det är viktigare att t.ex. spara till barnen i en gemensam pott och huruvida det ska vara i deras namn eller inte. :wink:

4 gillningar

Det går att öppna en KF på avanza och lägga till flera förmånstagare om man vill ha ett enda konto men har flera barn :slight_smile: (dock max 4 förmånstagare per KF, men man kan välja den procentuella fördelningen själv vid utbetalning)

Edit: Alltså en KF i eget namn men med barnen som förmånstagare :slight_smile:

2 gillningar

Vet du om det gäller KF eller KF barn hos Avanza?

Jag tänkte inte på att det kanske kunde vara olika, jag syftade i vilket fall på KF Barn vilket är det jag själv använder på avanza :slightly_smiling_face: