Jag är relativt nybliven farsa (sonen fyller 1 år i juli). Jag har bestämt mig för att lägga undan en del av hans barnbidrag i fonder för att spara pengar åt honom, som kan hjälpa honom senare i livet när det är dags.
Jag har några funderingar som jag väldigt gärna skulle vilja ha eran hjälp med.
Min tanke är alltså att investera varje månad i ngn billig indexfond (typ Avanza Global). När sparhorisonten är 15-20 år; är det onödigt att investera i mer än en fond? Ska man välja Lysa över Avanza?
Hur ska man resonera när/om barn nr 2 kommer? Vi planerar skaffa ett till barn om ca 2-3 år. Ska man då spara i en gemensam pott? Dela upp sparandet i två ISK-konton?
Japp, kändes skönast. Tänker inte att det är ngn idé att “krångla” till det för många fonder när sparhorisonten är så lång.
Eventuellt att man introducerar fler fonder och fördelar innehavet längre fram, kanske när barnet är tillräckligt gammal och själv vill vara delaktig och testa.
Ett tips är att spara i en kapitalförsäkring med med dig som ägare och barnen som förmånstagare, bara att lägga till varje barn efterhand som de kommer.
Du bestämmer då när pengarna ska delas ut och händer det dig något tillfaller pengarna barnen.
Det räcker med en global indexfond i den.
Tycker att pensionspar&barnspar fungerar utmärkt med den strategin. Låta den puttra på i lugn&ro utan att dra uppmärksamhet till sig. Sparande utöver det kan vara en annan strategi som kräver mer uppmärksamhet
Finns kapitalförsäkring-barn på avanza, där du kan göra barnen som förmånastagare
Jag sparar ett barnbidrag per månad i Lysa (kan bli mer framöver) , med 100% exponering mot aktier. Där barnen när de vill när de är över 18 år kan begära sin del. I dag har vi 2 små barn, men ev. kommer vi utöka familjen med 1 till. Jag har tänkt mycket på detta och för mig känns det som mest rättvisa alternativet. Då ordningen när de föddes inte spelar någon roll.