Spara till barnen i flera fonder med en summa om 200 kr i månaden, hur gör man?

Hej!

Jag undrar hur man ska gå tillväga om man vill spara i flera (6 st) fonder till sitt barn? Jag vill spara 200 kr i månaden och de flesta fonder har en lägsta insättning på 100 kr. Hur ska man gå tillväga? Jag sparar via Avanza.

Jag tycker inte att du behöver spara i sex stycken fonder. Mitt förslag:

• Länförsäkringar Global Indexnära 100kr
  • AMF Småbolag 100kr
2 gillningar

Jag brukar rekommendera ett sparande på LYSA till de flesta, vi barnsparar själva där. Ett annat alternativ är som @PerW skriver eller det som sannolikt kommer bli portföljförslaget för 2021:

andel fond
80 % Länsförsäkringar global indexnära
10 % Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10 % PLUS Allabolag

Då får du en väldigt bred portfölj som är billig och går bra i linje med forskningen.

2 gillningar

@janbolmeson

Har själv tänkt starta barnsparande enligt 2021 portföljen. Har läst hela tråden för barnportföljen 2021, ser här att du valt PLUS Allabolag istället för SEB hållbar Sverige, finns det någon anledning?

Tycker ni det är dumt att krydda ut portföljen på nedanstående vis, isåfall varför?-

Länsförsäkringar global indexnära 50%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 10%
Seb hållbar Sverige indexnära 10%
Proethos 10%
Handelsbanken hållbar energi 10%
Tin ny teknik 10%

Tack på förhand.

1 gillning

Absolut inte, kör på! :+1: Bara du är medveten om varför du köper fonderna och vad ditt “bet” är. :slight_smile:

Är medveten om att jag lite mer aktivt får hålla koll på trenderna, än om man skulle välja den riktigt fina stabila 3fonds setupen.

Varför föll valet på plus alla bolag här istället för SEB fonden?@janbolmeson

Det är en bred indexfond som följer alla bolag på Stockholmsbörsen till den lägsta kostnaden.

2 gillningar

Nästan på pricken vad jag resonerat mig fram till (jag vill också ha Spiltan)! Det är denna setup jag också tänkt mig. Jag tror nämligen att det går att riska lite mer när man sparar på 20 års sikt. Därav lite ny teknik, grön teknik och Spiltan. Vad tror du @janbolmeson?

Jag förstår. Men rent tekniskt går det väl inte att spara så små belopp i tre fonder på detta sätt månadsvis på tex Avanza?

Jo precis men de följer väl nästan samma bolag.
PLUS Alla bolag och Seb hållbar Sverige indexnära.
Vet att diskussion legat tidigare men blev aldrig en riktigt bra slutsats.

Min miss. Sorry! Läste lite för snabbt. Ja, då är det lite hugget som stucket. 100 kr ska definitivt gå till LF Global och sedan är det hugget som stucket hur man vill lägga det andra.

Jag har inte satt mig in i det i detalj än. Gick på det som flera i forumet sagt - samma index, samma bolag men lägre avgift.

Som jag läst också då, ska jämföra dom lite mer ingående. Tack för svar IAF!

Hej! Det går att spara i Avanza egna fonder från 1kr i månaden, dock behöver man månadsspara minst 100kr.

1 gillning

80% LF Global indexnära

10% Avanza Zero

10% Avanza Emerging markets

2 gillningar

Av alla fantastiska Sverigefonder, varför ta den smalaste som bara ha 30 innehav?

Vad är problemet? Den kan man spara 1kr . Jag anser om man har 10% i Sverige av hela portföljen har det knappast någon stor påvärkan på total avk långsiktigt. Då kvittar det vilken Sveriges indexfond man har i portföljen. 10% av någonting i hela portföljen gör det varken till eller från. :+1:. Annars om man vill ha 25% Sverige index i portföljen är det smidigt välja LF Sverige indexnära. 50kr minsta insättning.

Jag gillar enkelhet samt anser att du bör ta högre risk med så lång tidshorisont. En hundring vardera i LF Global indexnära och Spiltan Aktiefond Investmentbolag, ombalansera årligen.

Hej jag har öppnat två konton på Lysa för respektive barn. Det står Fördelning 83% aktiter 17% räntor.
Jag vet att jag kan ändra % fördelningen men kan jag välja andra fonder? Har för mig att jag inte fick välja fonder själv… stämmer det?
Jag ska lägga in en stor summa pengar, har sålt deras dyra fonder som jag hade på Nordea och tänkte sätta in dem i deras nya lysa konton där jag måndadssparar. Är det klokt att lägga in hela summan i ett svep?

Du kan inte välja själv vilka fonder du ska ha i Lysa. Det gör roboten åt dig. Däremot kan man väl välja bred eller hållbar sparande.

Jag själv skulle sätta in hela summan på en gång då tid i marknaden oftast är bättre än att tajma marknaden. Däremot kan det vara jobbigt om man inte är van vid börsen och så går den plötsligt ner kraftigt precis efter att man satt in en stor klumpsumma.

Det man kan göra då istället är att månadsspara on beloppet eller köra in hälften på en gång och sedan månadsspara in resten.

1 gillning

Utmärkt förslag. Håll det enkelt. Att försöka hitta den kombination som står som vinnare om 10-20 år är slöseri med tid. Den ultimata portföljen finns inte utan man får nöja sig med en enkel kompromiss.

1 gillning