Hej!
Jag har kollat på flera avsnitt av er och måste börja med att säga att ni är väldigt inspirerande. Jag lyssnar på flera olika finanspoddar men det jag gillar med er är att ni hänvisar till forskning och inte har ett egenintresse i vad man som sparande väljer för väg men visst blir man påverkad att göra rätt eller iallafall minst fel längst vägen.
Jag och min fru har tänkt spara barnens barnbidrag på ett ISK-konto. Enligt forskningen bör man ju bara välja en global indexfond med så låg förvaltningsavgift som möjligt. Kan det ändå vara en bra strategi att ha högre risk med aktivt förvaltade fonder och några enstaka aktier de första åren (5 år) för att de sista åren (10 åren) bara köra på indexfonder med låg förvaltningsavgift?
Har fördelat de två barnens barnbidrag enligt följande och tar tacksamt emot synpunkter på fördelningen.
Sant! Jag förstår att det inte går att kolla på historisk avkastning och förvänta sig samma resa fortsatt.
Men om vi t.ex skulle placerat allt i Länsförsäkringar Global indexnära så hade ju Tin ny teknik de senaste 3 åren gått upp 138% jämfört med Länsförsäkringar global indexnära som på samma tid gått upp 60%. Är det på kort sikt (5år) ändå bättre att ha så låg förvaltningsavgift som möjligt eller skulle det ha varit värt att ha t.ex TIN ny teknik om vi enbart jämför de båda fonderna?
Sen förstår jag att man inte ska Satsa allt på ett kort.
Därmed betyder det du skriver här ingenting för kommande utveckling. För TIN Ny Teknik är den fonden som har gått bra. Andra nischade branschfonder folk trodde skulle gå bra har gått dåligt/lagts ner.
Alltså du måste släppa att titta på historiken för att komma vidare. Forskning har visat att den är irrelevant för framtida avkastning.
Vi har tidigare månadssparat i LF Global Indexnära och Avanza Zero till barnen. Breda, billiga fonder och jag ser ingen anledning till att sprida ut det på fler fonder än en handfull.
Nu när det börjar närma sig den tidpunkt då vi ska dra ner risken, och vi samtidigt hittat Lysa, så har vi flyttat över alla barnens sparpengar dig. Då kan vi lätt och gradvis dra ner aktiedelen för att minska risken.
Ett av barnen fick en större summa pengar på vår barnförsäkring. De ligger med LF Global Indexnära och LF Sverige Indexnära. Värdet tickar på och har nu nästan fördubblats.
Mitt råd är att välja så breda och billiga fonder som möjligt, och låta det långa perspektivet sköta avkastningen.
Håller med de andra här att det är mycket svårt att veta vilka aktiva fonder som kommer gå bra de kommande 5 åren. Sedan kan man såklart spekulera men i så fall hålla det till en låg andel i portföljen. Ni verkar också vilja ha väldigt mycket Sverige i portföljen. Det behöver inte vara fel men svårt att veta om det är rätt också.
Om jag skulle bygga en portfölj med extra tillt mot Sverige och med lite spekulation i teknik så hade jag nog gjort något liknande:’
50% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Spiltan aktiefond investmentbolag
10% Plus småbolag
10% Teknik
Då blir portföljen 60% globalt inkl tillväxtmarknader samt 30% i Sverige.
Jag tror att de flesta kommer göra ungefär samma resa som jag gjort med aktiva fonder. Man försöker haka på tåget när det går bra, hänger i lite för länge i nedgången. Säljer, bara för att se att fonden gått upp ett halvår senare. Då har man massa pengar utanför marknaden som man inte vet vad man ska göra av. Hade man i bakspegeln haft allt i en global indexfond och bara fyllt på varje månad så hade man iallafall inte gjort bort sig, dock hade det såklart alltid funnit bättre val just då. Precis den strategin RT förespråkar alltså. Men alla måste göra några misstag för att inse att det är det bästa.
Hade jag varit du hade jag nog bara gjort det enkelt för mig själv och valt Lysa. Finns det en anledning till att välja så många olika fonder istället för att bara låta roboten göra allt automatiserat? Vi har en 7 månaders bebis här hemma som jag ska övertala min sambo till att sluta med indexfonder och bara köra lysa istället för enkelhetens skull…