Optimalt långsiktigt barnsparande

Jag har öppnat ett konto på Lysa till min lille son och månadssparar där. Är det här den optimala varianten egentligen eller vore det bättre att satsa på någon annan variant?
Jag ska satsa 100% aktier och då kan jag väl få det hela billigare med en mix av Nordnets gratis indexfond Sverige och någon global indexfond? Eller har ni något annat förslag på optimal modell för långsiktigt barnsparande? Han är tre år så vi har gott om tid.

Om du ej vill syssla med ombalanseringen och själv fundera på vilka fonder du ska ha så är en fondrobot väldigt bra.

Vill du däremot pyssla själv i portföljen och ombalansera och själv bestämma vilka fonder du ska ha så går det föra billigare portföljer än Lysa själv.

Går att optimera och få ner avgiften till typ halva om du orkar / vill. Skulle föreslå detta då som är typ likvärdigt med Lysa (men med bredare Sverige del):

15% NN Sverige index, 0% avgift NN
5% Plus småbolag, 0,3% avgift Savr
15% Avanza EM, 0,29% avgift AVA
10% SHB gl småbolag, 0,43% avgift Savr
55% Skandia global, 0,18% avgift Fondo

Billigare går mig veterligen inte att bygga en motsvarande Lysa bred portfölj… men en hel del krångel för något som ändå kanske inte kommer leverera bättre avkastning än Lysa, slumpen kommer avgöra…

Vill du optimera ytterligare och öka förväntad avkastning (men till högre risk) så kan du öka på Småbolagsfonderna och Avanza EM.
Men på så kort tid som typ 15 år skulle jag rekommendera Globala barnportföljen istället…

1 gillning

Skandia Global exponering Fondo 100% 0,18% i avg :+1:.

LF global indexnära 100% 0,22% i avg :+1:

Spp aktiefond global 100% 0.33% i avg :+1:

Bättre optimering än detta behövs inte. Ingen ombalansering allt sköts minst lika bra som en fondrobot. :+1:

Alla alternativ är bredare och biligare lika smidiga än Lysa med 20% Sverige/ 80% Globalt. :+1:.
I alla 3 alternativ ovan får du enkelt optimalt billigt barnsparande långsiktig :+1:

20% Sverige kan ge lite bättre avkastning högre risk långsiktigt men knappast bättre risk spridning i portföljen :+1:.

1 gillning

Hade varit smutt om man i förväg kunde veta vad som kommer gå bra. Då hade vi sluppit spekulera i om vilket av alla typ likvärdiga alternativ som kommer gå bäst i var 10e tråd :joy:

Därför är det enklaste och säkraste gå på priset och avg. Det är ända vad vi vet idag. Allt annat är slumpen och spekulation. Men det skapar diskuttion :joy:. Alla billiga breda allternativ + Lysa kommer gå bra långsiktigt. Vissa lite bättre men det kommer bli micro skillnad i avkastning långsiktigt. :+1:. Själv gillar jag inte prata om optimal portfölj långsiktigt ? Ingetting i livet är optimalt, omöjligt få något optimalt. Vad är optimalt. För mig är ganska brett global index och billigt max 0.20% i avg optimalt långsiktigt. Sedan för någon annan kan Nordnet indexfond Sverige 0 kr i avg vara optimalt :+1:. Sedan finns det någon annan som är villig betala 0.82% till Opti och få det ännu bättre optimalt riskspridning. Men det garanterar inte bättre avkastning om något är 0,60% dyrare än riktig bra global indexfond :+1:.

1 gillning

Jag förvaltar inte alls som @Jacke77 men håller med om synpunkterna att om man sparar på lång sikt utan att engagera sig så mycket. Att optimera procent hit eller dit låter så bra och exakt men på lång sikt tror jag inte att det gör någon skillnad ändå.

Satsa på en bred och billig fond, skulle jag säga. Då behöver du inte omplacera.

Det enda alternativet till detta är att agera aktivt efter en väl genomtänkt strategi men det är mycket mer krävande initialt.

Är det den billigaste globala fonden just nu?

2 gillningar

Frågan handlar inte om vad som kommer gå bäst. Det hade varit en renodlat korkad fråga. Frågan handlar om att balansera risk och avgift. Hur marknaden sedan kommer att gå är en helt annan fråga.

Den balansen måste du väl i någon mening basera på historik, eller hur finner man annars ett underlag?

Ja det stämmer :+1:

2 gillningar

Ombalansering är helt onödvändigt om man kör 100% breda aktiefonder. Det finns studier som visar att om man har tjugo eller mer aktier på olika branscher spelar det typ ingen roll om man ombalanserar eller icke. Tittar man på typisk RT-setup med 80% globalfond, 10% home bias och 10% småbolagsfond…skitsamma, låt dom glida om dom glida vill. Särskilt om man månadsparar.

Ombalansering är viktigt mellan tillgångsklasser om man kör en låg/mellanriskportfölj eller en sk riskparitetsportfölj.

Fondrobot kan vara en bra lösning för just blandportföljer men för portföljer med 100% aktiefonder menar en fondrobot bara extra kostnader.

1 gillning

Ok, globala barnportföljen är nog något för dig isf :ok_hand:

1 gillning