Sparande till familjen

Hej,

Har haft lite olika sparande för oss själva och för våra barn.
efter att ha läst lite här på forumet ett par veckor nu så har jag gjort helt fel.

Hade fonder med relativt hög avgift på (1,26%) och avkastningen var mindre än swedbank access global som har 0.2%, så därför har jag nu börjat kolla över.

Hittade en tråd som rekommenderade 70% global 20% sverige och 10% asien.
Problemet är vi månadsparar 500 per barn i fonder och för oss själva (sen öser man över lite extra med jämna mellanrum) Vilket gör att jag inte kan köpa Asien fonder då minsta belopp är 100 kronor.

Blir det helt fel att bara köpa 80% global och 20% sverige istället och bara köra på det?
tänker global borde vara rätt så bred ändå.

Mvh Alrik

Hej, välkommen till forumet!

Jag vet iaf att på Nordnet som jag har konto på är minsta investering i fonderna 100 SEK vid månadssparande, precis som du också säger.

Jag rekommenderar Lysa till dig. Riktigt bra portföljer till låg avgift. Och det är inga problem att månadsspara 500 kr per barn och ändå få ~ “70% global 20% sverige och 10% asien”.

Vill du inte använda Lysa tycker jag att “80% global och 20% sverige” fortfarande är bättre än vad 99% av befolkningen har :+1:. Finns även en hel del här på forumet som inte har Asien i portföljen (förutom den lilla del Japan som ingår i globalfonder).

Hej! Generellt rekommenderas 10% tillväxtmarknader (Asiens är största delen i tillväxtmarknader) Varför vill du köra bara Asienfond? Om du kör Länsförsäkringar Tillväxtmarknader är minsta belopp 50 kr. Om du har ditt sparande på Avanza kan du köra Avanza Emerging markets som är billigare och har minsta belopp 1 kr. Om du mot förmodan vill köra Asienfond finns Swedbank Robur Access Asien A som har minsta belopp 50 kr.

80% global indexfond och 20% i en svensk indexfond kommer bli riktigt bra på lång sikt :slight_smile:

Vill du ha det ännu enklare så räcker det med en global indexfond eller fondrobot.

1 gillning

Nu är det väl så man får inte spara på lysa åt någon annan, aka barnen.

eller har jag fel?

Du kan absolut spara till barnen, eller någon annan. Men det kommer ske i ett “ISK-konto” i ditt namn. Lysa erbjuder inte ett “kapitalförsäkring”-konto där pengarna juridiskt tillhör barnen. Själv rekommenderar jag ISK i föräldrarnas namn så att man som förälder har mer kontroll (typ att inte barnet bränner alla pengarna på krogen första dagen som vuxen). Men vissa andra rekommenderar kapitalförsäkring.

Läs t.ex. följande artikel (och medföljande videoklipp). Steg 2 i texten nämner Lysa:

1. Vi själva sparar i LYSA – vi själva sparar till barnen via [fondroboten LYSA samt fonden ”Länsförsäkringar Global indexnära”. Det är enklast och smidigast. OBS! om du väljer LYSA, välj ett ISK i ditt namn, då de inte erbjuder kapitalförsäkring än.

Hej
Jag rek. dig 100% Swedbank Robur Access Global. Om du redan har Isk i Swedbank då är det bara byta ut allt till global indexfonden och leva livet vidare utan krångel. Själv har jag också 100% Swedbank Robur Access Global :+1:. Riktigt bra hållbar global indexfond. Billigt och bra :+1::tada:. Hela familjens börspengar i den fonden x antal miljoner .

Hehe, du byter globalfonder oftare än jag byter kalsonger!

4 gillningar

Hur vet du vad jag hade innan :joy: ? Tänk om man kunde byta fond varje dag lika ofta som man byter kalsonger? Haha. Det hade varit för bra :joy::grin::+1::tada:.Finns många bra globala indexfonder :+1:. Några st byte under 2021 därför fick jag bara 31% i avkastning. Det kostar att pilla i portföljen :joy::+1:.

1 gillning

Så du skippade Sverige fonden och kör bara globalt… Kanske är smartare iofs.

1 gillning

Ja så är det. Sedan kan man göra på sitt sätt och hur man själv vill. Finns inget rätt eller fel. Vad är bättre eller sämre det får vi ändå veta om 10-20 år. :+1::grin:

Jättebra att du sparar och vill bli bättre på det. Billigt, diversifierat är väl dom flestas strategi här men som du märker finns inte någon sanning om vad som i slutändan är bäst. Eftersom du investerar ett relativt lågt belopp (där du hamnar under gränsen på vad man får investera i en specifik fond) och känner dig osäker kanske det är smidigast att antingen köra enbart global eller lysa. Gärna lysa om du vill öka diversifieringen och sänka risken (med en andel räntor).

Fortsätt spara är nummer ett, lär dig mer på vägen är nummer två. Du har tid att justera portföljen efter moget övervägande när du börjar förstå varför du vill ha mer Asien eller liknande :+1:

Du kan ju köra
80 % SPP aktiefond global
20 % Plus allabolag Sverige

Spp fonden är en globalfond som inkluderar tillväxtmarknader men lite dyrare än en global indexfond.

Men Lysa eller 100% i en globalfond är bra också. Vilket som är bäst långsiktigt kan vi bara spekulera i och troligtvis är det inte jättestor skillnad.

1 gillning

Många bra svar ovan ang fonder eller Lysa. Förmodligen blir det bra och väldigt liten skillnad oavsett vilket av tipsen du går på.

Dock hade jag inte valt KF utan ISK i ditt namn oavsett val. Alla 18 åringar kanske inte hanterar att få 200 000 eller vad det nu blir i slutändan på ett bräde och din tanke med pengarna kanske snarare är grundplåt till eget boende, studier utomlands eller liknande. Inte partyresa till Ibiza med polarna. I ditt namn kan du styra i detta beroende på barnets mognad ,mål etc.

Kör själv ett ISK / barn i lysa (medveten om att det kan bli skillnader för dom beroende på när dom får kr, men siktar snarare på att dom ska få 200 000 var än exakt det som står på ISK kontot).

Är inte Swedbank Robur Access Global lite dyrare än Länsförsäkringar ? :wink:

Det är en bra poäng. Se till att lägga sparandet i en form som ni känner er bekväma med. Direktägt av barnen, ISK ägt av er eller i en kapitalförsäkring med barnen som förmånstagare… Olika för och nackdelar med alla former vid händelser som dödsfall, bodelning etc. Det är viktigt att fundera igenom.

Min 4 åring har redan fått ihop en bra slant. Satsar väl att dom ska ha råd med lägenhet när dom flyttar. Men sparar dock hälften av deras pengar i mitt namn. Ifall jag behöver ha dom till någon investering.

Funderar på att sätta den delen jag sparar i mitt namn på lysa istället. Nära nog 50k i kontanter känns fruktansvärt onödigt.

2 gillningar

Har nu viktat om alla fonder till Swedbank global a och Swedbank Sverige a för sambon och barnen.
80-20
Själv har jag 60% global 20% Spiltan investment och 20% Swedbank Robur technology kvar.
Frågan är om technology borde ändras med.

Nu gäller det bara att ligga länge och köpa mer.

Valde du Swedbanks aktiva fonder eller tog du access-fonderna? De som kostar 0,20.

Valde access fonderna. Avgift runt 1,25 är lite saftigt för en global indexfond… 0,2 på alla ser bra ut. :grin:

3 gillningar