Spara till barn i fonder

Jag har precis börjat att lyssna på Rika Tillsammans och har - tillsammans med att mina gamla Allemansfonder, som farmor köpte för en massa år sedan, har ökat från 30 000 kr till 174 000 kr utan att jag har gjort något alls - på kort tid fått ett helt annat tänk vad gäller mitt sparande.

Nu har jag 40 000 kr som jag har tänkt investera till min 12-åring. Jag tänkte sedan fortsätta att månadsspara 500 kr till honom. Det lutar mot att jag öppnar ett konto hos Lysa med fördelningen 90/10. Är detta ett bra allternativ eller hade ni gjort annorlunda?

Jag har börjat att sätta mig in i aktie- och fondvärlden, men har en hel del kvar att lära mig. I dagsläget känns det även lockade att spara i Roburs Allemansfond med tanke på att den har gått upp med 489 % de senaste 10 åren. Vad säger ni om denna fond? Är det bättre att satsa på ett ISK med egna utvalda fonder med Allemansfonden som grund?

Jag skulle välja att placera pengarna i en kapitalförsäkring eller ISK och välja fonder som heter något med Swedbank Robur Access……
Detta är Swedbanks billigaste indexfonder.
Tips på fördelning
Swedbank Robur Access Global 80%
Swedbank Robur Access Sverige 10%
Swedbank Robur Access Edge Emerging Markets 10%

5 gillningar

Jag hade skippat allemansfonden. Dessa brukar vara dyra i avgift. Skulle hellre satsa på antingen Lysa som du själv föreslagit eller fonderna som @AC72 tipsade om i inlägget ovanför om du föredrar att ha sparandet på Swedbank.

1 gillning

Jag hade öppnat en kapitalförsäkring hos Avanza med kidset som förmånstagare. Där hade jag placerat 100 % i fonden Avanza global.

2 gillningar

Den verkar ha gått som de flesta väldiversifierade fonderna, det är svårt att hitta en globalfond som INTE gått upp ungefär 500% under den tidsperioden. Jag ser med andra ord inga tecken på att förvaltarna för just den fonden förtjänar ett större förtroende än några andra.

När man ser framåt är det lätt att tänka att den ska fortsätta och gå 500% till kommande 10 åren, men så blir det aldrig. Istället är det vettigt att konstatera att de flesta globalfonderna går ungefär lika men vissa, som allemansfonden, är mycket dyrare och det är nog bättre att välja en av de billigare.

2 gillningar

Lysa 90/10 är ett jättebra alternativ.

Finns några grejer att tänka på.

Om du vill att barnet ska få ensamrätt om pengarna om du går bort. Så kan en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare vara ett bättre alternativ.

Lysas konton är ISK så de blir en del av ditt dödsbo och delas då enligt arvsordningen.

Kan vara bra att känna till.

Vill du pilla med fonder så kan du själv skapa en portfölj. Men annars är Lysa suveränt. Lysa sköter valet till dig osv.

Förslag på 90/10 portfölj om du väljer fonder själv:
70% LF global index
20% SEB Sverige Indexnära
10% Storebrand obligation A

Du vill lägga in 40 000 kr och sen månadsspara 500 kr. Det är ett bra upplägg. Men om du är känslig för svängningar på börsen (psykologiskt). Så skulle du kunna dela upp 40000 kr i mindre belopp under en längre tid. Tex att du månadssparar 2500 kr i 20 månader och sen övergår till 500. Då sprider du ut risken så du inte köper när börsen är låg eller hög. Ditt barn är ju 12 år så du har inte jättelång sparhorisont.

Lycka till

1 gillning

En annan tanke om ISK eller KF tänker jag så här om:

ISK ger upphov till en schablonintäkt som ingår i årets skatt att betala på den som är innehavare.
I en KF dras skatten löpande inom kapitalförsäkringen av det som är insatt.

Vill man hålla isär sin egen och barnets ekonomi maximalt så bör ju en KF vara bättre även av detta skäl. Visst borde det vara så? Annars blir ju själva sparbeloppet i ISK´s fall: månatligt sparbelopp (om man månadssparar) + skattekostnad. I en KF stannar det vid månadsbeloppet eftersom skatten dras från saldot i KF:en.

1 gillning

Ja precis. Det stämmer bra. Var 3 månad så dras skatt på mina KF barn konto på Avanza. Jag har några hundralappar liggandes där för just den anledningen :+1:

1 gillning