KF eller ISK till sitt barns sparande?

Hej!

Jag försöker läsa mig fram i bloggen om vad som är bäst avseende sparande till sina barn men finner motsägelsefulla inlägg. Min dotter har precis fyllt 1 år och jag vill flytta mitt sparande till henne från Danske Bank till antingen Lysa eller Nordnet. Jag läser att globala barnportföljen är ett extremt bra sparande, samtidigt läser jag att ett av ett par undantag till att öppna ISK-konto (som jag förstått generellt är bäst) är just att skaffa kapitalförsäkring, och att man då gör det i sitt eget namn med barnet som förmånstagare.

Vilket är egentligen bäst - ISK och global barnportfölj eller KF?

Hej Elin!

Globala Barnportföljen i en KF är det bästa skulle jag säga, du har många juridiska fördelar med just KF, läs gärna denna artikeln om just ”Barnsparande”.

Tack för kommentar!

Jag har läst artikeln men tror att jag förvirrat mig själv genom att anta att globala barnportföljen endast kan användas i ett ISK och inte i en KF. Jag hade tänkt använda en fondrobot såsom Lysa för placeringen men jag gissar att jag får plocka ihop portföljen själv enligt tex Jans förslag i och med att Lysa inte är tillämpbara på KF?

Helt rätt!

Tyvärr måste du, som du säger, göra en egen portfölj om det ska ligga i en KF.

Men kör på den förenklade versionen, väldigt enkel och lätt att följa upp varje år!