Placering av försäkringspengar till barn

Min dotter kommer att få en försäkringsutbetalning på ca 240.000Kr till ett överförmyndarspärrat konto i hennes namn. Ringde överförmyndarnämden och dom menade på att det vanligaste är att man låter pengarna stå kvar på detta konto.
Nej tack, vill att pengar ska få chansen att växa då det är 13 år tills hon fyller 18.
Har förstått att jag måste ansöka om att ta ut pengarna och då även ange hur jag ska placera dom.
Vill ha det så lättskött som möjligt så vad bör jag välja, KF eller ISK och hur bör fördelningen se ut.

Tacksam för hjälp!

1 gillning

Den generella bilden här för ett långsiktigt passivt sparande är väl globala Indexfonder!

Själv kör jag en blandning av Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära och en liten släng av Avanza Zero för att vikta upp Sverige lite :slight_smile:

Annars skulle väl Lysa kunna vara ett alternativ också!
KF hade nog varit lättare i och med att skatten dras direkt från kontot varav för ISK så betalar man skatten på deklarationen, med tanke på att det är ditt barns pengar så du slipper blanda in din deklaration i det om du väljer KF.

Avanzas KF har dessutom en grej så att dom lånar ut aktier / fonder så man får lite extra ränta på kontot :slight_smile:

Vet inte, men Nordnet kanske har det också, inte så insatt :slight_smile:

1 gillning