Min dotter blev för ett år sedan biten av en hund vilket resulterade i att hon fick ett ärr i ansiktet. För det har hon nu fått en summa pengar från försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget ska betala ut pengarna till ett konto i min dotters namn. Jag antar att det ska vara ett konto i min dotters namn så att pengarna ska bli låsta till henne och ingen annan ska kunna ta/använda dom förrän hon blir myndig.
Om jag öppnar ett konto i min dotters namn blir då pengarna låsta till henne eller kan jag eller min sambo styra över det kontot och pengarna fram tills hon blir myndig?
Självklart är pengarna hennes, men om vi har möjlighet att röra pengarna vad vore klokast att göra med dom isf? Låta pengarna ligga kvar på hennes konto, flytta dom till ett konto med högre sparränta eller investera dom i fonder?
Jag tänker mig att hon ska vara garanterad den summa hon får från försäkringsbolaget. Så att även om vi tex skulle investera dom och förlora pengar så täcker vi upp så hon är garanterad det utbetalda beloppet. Men om det finns möjlighet att få pengarna att växa så vill vi ju hjälpa henne med det.
Jag skulle investera för långsiktig tillväxt som brukar föreslås på detta forum.
Dvs breda världenfonder som följer index med låga avgifter i ett ISK konto.
Blir det mycket pengar måste man ha kontakt med överförmyndaren i kommunen.
Utbilda dottern i att hantera sina pengar klokt så kanske hon låter bli att spendera dom på lättflyktiga saker när hon fyller 18.
Med tanke på att pengarna inte ska användas på minst 10 år är det svårt att motivera annat än att placera det i fonder.
Vår dotter fick cirka 150k i försäkringsersättning för fyra år sedan när hon var 6 år. Efter godkännande av överförmyndaren i kommunen (krångligt) placerade jag det i indexfonder. Det är över 200k nu, och jag räknar med att det på ytterligare 10 år innan hon ska använda pengarna har växt till sig. Med bara inlåningsränta skulle det inte bli mycket.
Beror på hur mycket pengar och vilken typ av konto.
Om under 8 prisbasbelopp (420 ksek) samt normalt bankkonto har ni fri förvaltningen av pengarna.
Om över 420 ksek eller överförmyndarspärrat konto behöver man tillstånd från överförmyndarnämnden.
Tillstånd från överförmyndarnämnden var för oss att gå till banken och göra ett sparförslag samt sen skriva ihop en ansökan med bankens förslag bifogar. Sen fick man vänta 2 veckor innan det blev indexfonder på ett ISK.