Barnsparande, olika summor pengar

Hej!
Jag är ny här i forumet. Har inte så mycket erfarenhet av sparande, men har påbörjat min resa lite försiktigt genom att läsa på. Nu till mina frågor. Har 2 barn, 15 och 18 år gamla. Båda barnen har ett varsitt KF i Avanza som står i mitt namn. Båda barnen har även varsin fond i Nordea ( ISK) som mina föräldrar startade upp när dom var yngre. Om några månader kommer barnen ärva en summa pengar som ska placeras. Eftersom ett av barnen är omyndig är Överförmyndar enheten inkopplad och har vissa formkrav på sparandet t.ex. att konto ska stå i barnets namn.
Barnen har alltså 3 poster av en viss summa pengar: KF, NORDEA fonden samt inkommande arv. Nordea fonden har hög avgift (1.5%) och den vill ja sälja av och placera i ett ISK.
Jag avser att behålla barnens resp KF. MIN FRÅGA: Hur ska jag placera Nordea pengarna och arvet? Arvet är enskild egendom enligt testamentet. Har funderat på Lysa, men där kan man inte öppna upp konto i barnets namn. Funkar alltså ej för 15 åringen. Är det en nackdel att ha flera olika ISK/KF konton? Slå ihop alla poster med pengar i ett? Eftersträva likvärdig placering för båda barnen för rättvisans skull? Sonen har fortfarande ett månadssparande till sitt KF konto i form av barnbidraget, men hur ska jag tänka med arvet? In med hela summan eller månadsspara från räntefond i till ISK:t med 100% aktier? Den totala summan för respektive barn är ca 900 000 kr. Är förvirrad och behöver kloka råd.

Vänligen
Anna

Jag har flera olika ISK-konton, så det tror jag inte det finns en begränsning på. Jag har ett för mig själv, ett varsitt för barnen och ett för huset på en av bankerna.

1 gillning

Hej!
Arvet är likvida medel och ska placeras. Behöver därför själv välja indexfonder eller välja en fondrobot alternativt en portfölj generator. Avanza auto eller Opti eftersom Lysa inte godtar sparande i barns namn. Någon som har erfarenhet av ovanstående alternativ? Optis avgifter är dyrare och kanske därav ett sämre alternativ?

1 gillning

Det går utmärkt. Jag har flera. :smiley:

3 gillningar

Jag vågar inte ens räkna på hur många jag har :see_no_evil::crazy_face:

3 gillningar

Den skattereduktionen är kopplad till ditt personnummer, inte kontonummer. Så det finns inget sätt att få fler 150k-avdrag.

2 gillningar

Japp, pappa Staten gillar att göra det lätt för oss när vi ska betala för oss. :smiley: :+1:

1 gillning

Har föreslagit till frugan att vi ska spara i ett enda konto, men hon har sagt nej. Då får hon också förklara för barnen varför det skiljer sig så mycket mellan deras konton.

Överförmyndar nämnden har krav på att det ska vara indexfonder samt konto i barnets namn. Ska placera även 18 åringens pengar. Hen litar på oss och vill så klart få bra avkastning. Långsiktigt sparande.

1 gillning