Sparande till barn (har nu Multi asset 100)

Hej!

Har två barn på 5 och 3 år. I dagsläget sparar vi barnbidraget till den äldste i ett Mutli asset 100 konto. Den yngre sparar vi barnbidraget i ett vanligt sparkonto. Av olika anledningar har vi ej kunnat ta tag i hans sparande ”på riktigt” än men nu har vi bokat in tid med banken för att ta tag i även det.
jag kan inget om fonder aktier osv. Men har på senare tid börjat intressera mig. Jag har förstått att Multi asset kontot kanske inte är det bästa. Med dolda avgifter här och var.
vad skulle ni rekommendera istället?
undrar även om jag ens kan röra de pengarna som är på sonens namn (på min internetbank står det ”annans innehav”). Jag kan se kontot men inte t ex sälja eller liknande från appen. Innebär detta att vi låst kontot helt? Jag får olika svar från vår bank. (Ska ta det en vända till med dem när vi träffar dem).
Vi har dumt nog också lagt en summa på ca 10000kr på det kontot då vi ordnade upp det, som egentligen är som nr 2s pengar och en önskan är ju att föra över den summan från son 1 till son 2s konto. Men det kanske inte går då?

alla tips emottages tacksamt!

mvh

J

Vad för kontoform har du startat?

I övrigt är Multi Asset en väldigt dyr fond för ett passivt sparande. Den kommer att äta mycket av avkastningen över tid. Personligen hade jag valt någon nischbank för sparande och valt en bred globalfond till en låg avgift.

Det är inte supersexigt men det funkar, du blir inte bäst eller sämst samtidigt som du slår majoriteten av de aktiva väljarna :slight_smile:

Blottar min okunskap ännu mer nu men hur menar du kontoform? Barn 1 har ett fondkonto på handelsbanken. Multi Asset 100 heter den. Får motvilligt erkänna att vi valde den på inrådan av en släkting när det begav sig.
Har nu på senaste börjat försöka få kläm på detta själv och har då stött på bland annat det du säger. Att det är en dyr fond.

Hur funkar Avanza? Är det något att rekommendera om man tänker långsiktigt? Kan man föra över pengarna som ligger i multi asset kontot direkt till Avanza?
Eller ISK?

Känns helt värdelöst att inte förstå hur allt detta funkar och vad som är bäst på sikt att välja! Skyller det på att jag valt helt annan inriktning i mina studier :wink:
Måste ju leta upp en nybörjare bok ”spara i fonder/aktier för dummies” typ :slight_smile:

Jag tror du blandar ihop kontoform med fond. Kontoform kan t.ex. vara investeringssparkonto (ISK), kapitalförsäkring (KF) eller aktiefond-konto (AF). Jag antar därför att du menar att barnet har ett fondkonto på handelsbanken och att du där investerar alla insättningar i fonden Multi Asset 100 när du ger gåvor till ditt barn?

För varje insättningen på ett konto som tillhör dina barn räknas som en fullbordad gåva. Du får inte använda pengarna till något som bara är av intresse för dig eller någon annan än det barn som äger kontot. Om du kan argumentera för att barnet vill ge en gåva till sitt syskon kanske det går att flytta? Jag vet inte om ni kan argumentera för att det blev fel när ni satte över pengarna.

Jag är inte insatt i den fonden du valt men om du vill välja andra fonder borde du kunna göra det på handelsbanken. Eftersom du inte verkar kunna göra detta via deras hemsida behöver du antagligen kontakta dem för att ändra till så som du vill ha det. Om du gör det tänk på att de inte är oberoende utan personen du pratar med skall ses som en säljare som antagligen vill rekommendera upplägg som är bra för handelsbanken. Stå på dig och säg att du vill ha en bred globalfond med låg avgift.

Om du tycker ISK är bättre borde du kunna skapa ett sådant konto i barnets namn. Du kan inte flytta investeringar från ett fondkonto till ett ISK direkt eftersom skatten räknas ut på olika sätt för de olika kontona. AF-konto betalar du skatt på vinsten och på ISK betalar du en schablonskatt. Du behöver därför sälja alla tillgångar i fondkontot för att flytta in pengarna till ISK för att sedan investera dem.

Avanza är en bank precis som Handelsbanken är en bank. Där kan du starta olika typer av konton som du sedan använder för att investera dina pengar. Du kan köpa Handelsbanken Multi Asset 100 på Avanza om du vill det. Inte för att jag rekommenderar det utan försöker bara förklara hur det fungerar.

Hej! Och tusen tack!
Ja precis jag blandar ihop, eller snarare jag hade (när inlägget skrevs) inte direkt koll. Har sedan dess försökt läsa på mer.
Du har helt rätt sonen har ett fondkonto på Handelsbanken och där investeras hans barnbidrag varje månad i multi asset 100.

Vi får se hur vi gör med de pengarna som egentligen är barn nr 2s. Vi skulle ha möte med banken men ett av barnen blev sjuk så vi har fått skjuta på det. Jag tänker att son nr 2s pengar får vara kvar hos son nr 1. Vi föräldrar kommer lägga lite extra varje månad till barn nr 2 till den summan uppfyllts helt enkelt.
Sen funderar vi på att stoppa inflödet till multi asset 100 och skapa två nya konton. Antingen sälja av, precis som du skrev. Eller bara låta de ligga där. Vet inte vilket som är smartas? Några tips där?

Vilket skulle du/ni rekommendera ISK eller KF till barn?

Tack för tipsen att stå på mig hos banken. Och för tydligt svar på mina funderingar och okunskap inom detta. Försöker sätta mig in i allt. Inte helt lätt men vill inte låta det skrämma mig längre och lägga dessa saker i bankernas händer helt och håller. Som du sa, de är inte oberoende part!

Tack igen!