Feedback på mitt sparande till barn

Hej!

Jag är ny här på forumet och ute efter feedback på sparande till min 10,5-åring :slight_smile: Jag är själv väldigt nybörjare på det här, jag förstår begrepp också vidare men jag har aldrig haft tid och intresse för att fördjupa mig. Men då ett av mina löften för året var att skärpa till mig på denna front så är denna post ett av de första stegen för förändring!

Målet med sparandet är att mitt barn ska få en god start i vuxenlivet med pengar till bostad, körkort, studier, resor m.m. Att ha sparandet i mitt namn är ett val jag gjort för att ha mer kontroll över vad pengarna ska kunna användas till. Men tanken är att barnet ska få tillgång till pengarna i omgångar efter behov mellan 18-22 års ålder, så sparhorisonten är cirka 8-12 år.

Sparandet är i nuläget upplagt på följande tre sätt:

1. Fondkonto på Länsförsäkringar i mitt barns namn där min mamma köper fonder för 300 kr/månad. Värde 70000 kr.
  2. Fondkonto på Avanza i mitt namn, där jag tidigare köpte fonder varje månad. Värde 88000 kr.
  3. Sparkonto (jag vet att detta är kasst) i mitt namn, där finns i dagsläget 40000 kr. Jag sätter in 625 kr/månad här (halva barnbidraget).

Förändringar som jag tänkt göra är att avskaffa nummer 3, flytta över allt på Avanza, men ska jag sätta in det på fondkontot eller öppna ett ISK-konto och investera det där istället? Ska jag slänga in allt på Avanza Auto (isåfall vilken risknivå?) Eller ska jag bara låta det växa på en fond, t.ex. Avanza Zero eller nån annan global/index fond?

Vad anser ni om nummer 2? Den byggdes av nån funktion på Avanzas webbsida för 10 år sedan och har inte ändrats sedan dess. Ska jag sälja av något och köpa andra fonder istället? Eller ska jag avsluta fondkontot och flytta över det till ett ISK-konto istället?