Jag tycker det är svårt och jag vet inte var jag ska börja.
Men blir stressad över dåliga val i tjänstepensionen, trots att
vi får hjälp av MaxM genom jobbet. Jag vet inte ens hur jag
säljer aktier, vilka jag ev ska spara/sälja. Med mera med mera.
Var på banken, men fick inga vettiga råd där heller.
Öppnat ett par konton på Lysa, men får känning av kalla fötter
då det både är positiva och negativa inlägg kring Lysa.
Nu är nedan inga 5 triljarder, men väl knappt 2 miljoner.
Har en bra slant tjänstepensionssparande, men högst troligen i fel/dyra fonder.
Har aktier som jag inte kan sköta, vill sälja.
Har oinvesterade pengar i en kapitalförsäkring.
Har sparat till mej själv och barnen i fonder. Sälja, skatta av eller byta fonder?
Har rejäl slant i Skandia liv som ger 3%, känns dåligt.
Har rejäl kontant slant att investera.
Jag vet inte hur jag ska tänka, känner att jag helst av allt skulle
vilja prata med någon oberoende som kan hjälpa mej
att ”äta denna elefanten”. Jag har bra koll på alla delar jag äger,
så jag tror inte det blir en långbänk.
Hur hade ni gjort? Vet ni någon klok person jag skulle kunna
prata med och få råd och hjälp så jag kan sova gott om natten.
Här på bloggen finns en massa amatörkonsulter. Jag tycker du ska vända dig till ett proffs, dvs en person som kan sina saker. Jag googlade på finansiell rådgivare och då dök följande upp: https://effektivff.se/. Det kan vara ett tips. Jag har inte provat dem själv.
Jan har tidigare lagt fram förslag på oberoende rådgivare som säkert kan hjälpa dig, du hittar hans inlägg om detta här.
Om du däremot vill läsa lite själv om placeringar och hur du kan gå tillväga för att strukturera din ekonomi så kan du kolla in “Fyra-Hinkar-Strategin”. Den kan hjälpa dig att strukturera upp ditt privata sparande men kanske inte dina andra frågor gällande pensioner osv.
Du hittar i princip allt du behöver veta här på bloggen. Bara gå bakåt och läs gamla inlägg eller lyssna på alla poddar från avsnitt 1.
Andra bra förebilder är småspararguiden, Morningstar både hemsidan och youtube (bra klipp om hinkprincipen och pension bla)
Alla klipp med bogle på Youtube
J.L Collins the simple path to wealth är grym
The money guy på Youtube och ben Felix på Youtube har myclet bra material.
Även våra svenska sparekonomer Johanna kull och Frida Bratt kommer med mycket bra tips. EFN och nordnetpodden intervjuar ibland bra och smarta personer som lär en mycket
Om du vill göra det enkelt för dig så rekommenderar jag småspararguiden, där slipper du hela tiden tjatet om att lämna dina pengar till LYSA! Småspararguiden rekommenderar Länsförsäkringar global indexnära + ett bankkonto för buffertpengar, Buffertpengar är för kortsiktiga utgifter. Om du väljer den lösningen kommer du inte att bli besviken. Dessutom kommer du att slå LYSAs avkastning med tvåsiffriga %-tal över tid.
Och vill du slå länsförsäkringar med tresiffriga %tal så kan du köpa den fonden som har högst avkastning, men du ska köpa den efter att den har gått upp för det är då den ser som bäst ut. Innan den är bäst så ser den ut som en underpresterare och det är då du säljer den
Jag kollade nyss vilka fonder som är bäst i Avanzas utbud. Den fond som sticker ut är MS Invf US Growth A. Den har högst avkastning i år, efter 1 år, och efter 3 år. 184 % efter 3 år. Det är 150 % mer än LYSA. Så det är ganska bra jobbat måste man säga!
Bra att du frågar! Jag var lite i samma sits för inte så länge sen. Kan bara säga: det är jätteskönt att ta tag i det.
Gör det lätt för dig:
Se till att ha ett lämpligt buffertsparande på konto med insättningsgaranti (några månadsinkomster räcker).
Öppna konto på Avanza om du inte har (ISK). Gör ett busenkelt fondsparande i form av en stor bred globalfond t ex Länsförsäkringar global indexnära (globalfond). Den kan du med fördel komplettera med Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära 10% och kanske en Sverigefond (SEB Hållbar indexnära) 10%. Spara inte på dyra storbanker till hutlösa avgifter (som jag gjorde innan) - det äter upp avkastningen. Till ISK kan du koppla ett lämpligt månadssparande. Med detta kan du skippa LYSA.
Kolla upp din tjänstepension och den valbara delen. Bra tips här: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/10/21/hostrensa-din-ekonomi-pensionen.html Jag hade min i en dyr SEB fondförsäkring, och har bytt till AMF fondförsäkring med lägre avgifter (och likvärdig avkastning).
Se till att pengarna på kapitalförsäkringen (KF) får jobba genom att investera dem i något, alternativt flytta dem till fondsparandet på ISK. Barnspar kan med fördel läggas på en KF med förmånstagare hos Avanza.
Viktigast nu är att få en överblick av innehaven (jag valde att samla så mycket som möjligt på Avanza), och undvika dyra avgifter samt att oinvesterade pengar investeras och får börja jobba.
Tack CS - precis sådana här konkreta lätta tips jag behöver! Jag har nu järnkoll på det jag äger, så jag får börja äta elefanten i små tuggor. Och samla ihop mej lite. Nu har jag både ikano, aktieinvest, avanza, lysa och SEB… :-(. Hade ju känts rätt bra att samla ihop mej lite. Hade du några fonder som du sålde och skattade av? Har både till mej och barnen, det är svårt att veta hur man ska göra.