Placera 8-åringens försäkringspengar

Hej,

Vi ska placera ca 60 tusen för ett barn som är 8 år. Pengarna kommer sitta på ett överförmyndarspärrat konto men eftersom det inte är över 8 prisbasbelopp behöver vi inte tillstånd från överförmyndarnämnden för att placera eller placera om pengarna.

Min första tanke var att bara lägga allt i Swedbank Robur Access Global. Men även om vi kan fördela om i framtiden utan att ansöka till nämnden kommer det vara lite krångligt. Så funderar på om något ska ligga i räntor. Men där är jag helt lost. Om vi vill behålla dem på swedbank, vad lägger vi räntedelen i?

Dessa två står på årets rika tillsammans lista:
Swedbank Robur Räntefond Kort
Storebrand Obligation

Har inte lärt mig hur det där med korta och långa räntefonder fungerar, men är det här en av varje och är det bra att ha båda? Pengarna kommer ju tillfalla barnet när det fyller 18, även om man hoppas att det inte bränner allt då.

Tack för tankar.

1 gillning

För att förstå räntor skulle jag rekommendera denna tråden

Svårt/omöjligt att säga vad som är en vettig allokering för er mht ev räntedel.

Om ni vill ha räntor i barnets portfölj så hade jag med en 1-10 års horisont valt Storebrand Obligation eller AMF Lång (om den finns tillgänglig ). ”Plain vanilla” halvlånga räntefonder med mycket hög kreditkvalitet. Läser du tråden så blir det nog tydligare

Lycka till :+1:

1 gillning

Ska de ligga i tio år tycker jag du inte ska ha några räntor utan en billig globalfond som den du tänkt.

3 gillningar

Mitt tips är att lägga det så enkelt som möjligt. Kanske 2-3 billiga indexaktiefonder med låga avgifter (global, Sverige, Europa?) hos er befintliga bank. Då har barnet även en mångårig etablerad relationen som kund med banken den dagen det är dags att kontakta dem för första bostadsköpet.

Det är ju 10 år nu tills barnet får tillgång, men om ett år är det ju 9 år kvar osv. Tänker att vi inte kommer om balansera mellan aktiefonder och räntefonder varje år. Därav att jag tänkte att man kanske skulle kunna ha en del räntor redan nu och om balansera mer sällan.
Eller så tänker man att barnet inte ska använda pengarna på en gång ändå och att allt kan ligga kvar med hög risk när det får tillgång.

Jag tänker så. De lär inte (bör inte) bränna allt direkt så räntor tycker jag är onödigt.

Sen kommer det säkert vara svårare att gå till mer aktier senare än att gå till mer räntor. Överförmyndare är onödigt defensiva enligt det jag hört.

2 gillningar

60/40 kanske vore en lämplig fördelning?

Vad landade detta i?

Är i samma situation med 8 år kvar till tillgång. Men förhoppningsvis är sparhorisonten mycket längre än så.

Funderar kring fondval. Allt i Swedbank Global Access, eller blanda in Sverige, EM och kanske även räntor? Ombalansering är som sagt lite krångligt, så det kommer nog inte att hända.

Det lutar åt allt i globalfond men jag hör gärna argument mot detta val.

Om det var jag hade jag kört 100% global indexfond men hellre DNB eller LF än Swedbank.

1 gillning

Pengarna ligger hos Swedbank. Därav valet av globalfond.

Det blev Swedbank global access för hela slanten. Tänker att vi använder andra pengar för att ombalansera om behovet uppstår längre fram. Eller eventuell någon enstaka längre fram.

2 gillningar

Så det går inte att välja fonder utanför Swedbanks egna utbud eller?

Det är ett begränsat utbud på konkurrerande fonder.

Vill du absolut ha LF så finns en aktiv globalfond att välja. Avgift 1,54%.
DNB dyker inte upp i listan alls.

Bara det här är ju en anledning att byta bank.
LF har en global indexfond med låg avgift som är bra. DNB och Avanza likaså.

Valet av exakt vilken globalfond är mindre viktig än att det blir en bra globalfond.

Precis. Och vill man ha en bra så kan man byta bank på tre klick.

Har du erfarenhet av att hantera ett överförmyndarspärrat konto? I så fall tar jag gärna emot tips hur man hanterar det så enkelt som du beskriver.

Du får gärna även förklara vad som gör LF Global till en så mycket bättre fond än Swedbank Global Access.

+1 på den.

I övrigt klokt att välja 100% globalfond givet beloppen, skulle det röra sig om större belopp rekommenderas starkt att låta en sudd finnas tillgänglig på vanligt bankkonto för att täcka ev. skatt. Det är tillräckligt krångligt att hantera barns ISK skatt utan att behöva sälja delar av deras placerade medel först.

1 gillning

Du inser att Swedbank Robur Access Global också är global indexfond med låg avgift? Att byta bank för 0,03% i avgiftsskillnad är ett neurotiskt tvångsbeteende.

5 gillningar

Tack för psykoanalysen.
Nej, att byta bank för att gammelbanken försöker styra in sina kunder i egna produkter och vägrar ta in ett bredare utbud, det är det jag menar. Och gjort.