Vi ska placera ca 60 tusen för ett barn som är 8 år. Pengarna kommer sitta på ett överförmyndarspärrat konto men eftersom det inte är över 8 prisbasbelopp behöver vi inte tillstånd från överförmyndarnämnden för att placera eller placera om pengarna.
Min första tanke var att bara lägga allt i Swedbank Robur Access Global. Men även om vi kan fördela om i framtiden utan att ansöka till nämnden kommer det vara lite krångligt. Så funderar på om något ska ligga i räntor. Men där är jag helt lost. Om vi vill behålla dem på swedbank, vad lägger vi räntedelen i?
Dessa två står på årets rika tillsammans lista:
Swedbank Robur Räntefond Kort
Storebrand Obligation
Har inte lärt mig hur det där med korta och långa räntefonder fungerar, men är det här en av varje och är det bra att ha båda? Pengarna kommer ju tillfalla barnet när det fyller 18, även om man hoppas att det inte bränner allt då.
För att förstå räntor skulle jag rekommendera denna tråden
Svårt/omöjligt att säga vad som är en vettig allokering för er mht ev räntedel.
Om ni vill ha räntor i barnets portfölj så hade jag med en 1-10 års horisont valt Storebrand Obligation eller AMF Lång (om den finns tillgänglig ). ”Plain vanilla” halvlånga räntefonder med mycket hög kreditkvalitet. Läser du tråden så blir det nog tydligare
Mitt tips är att lägga det så enkelt som möjligt. Kanske 2-3 billiga indexaktiefonder med låga avgifter (global, Sverige, Europa?) hos er befintliga bank. Då har barnet även en mångårig etablerad relationen som kund med banken den dagen det är dags att kontakta dem för första bostadsköpet.
Det är ju 10 år nu tills barnet får tillgång, men om ett år är det ju 9 år kvar osv. Tänker att vi inte kommer om balansera mellan aktiefonder och räntefonder varje år. Därav att jag tänkte att man kanske skulle kunna ha en del räntor redan nu och om balansera mer sällan.
Eller så tänker man att barnet inte ska använda pengarna på en gång ändå och att allt kan ligga kvar med hög risk när det får tillgång.