Hej
Min son har fått ca 30 000 i försäkringspengar. Kravet vid utbetalningen från försäkringsbolaget var att kontot skulle vara i sonens namn.
Så pengarna finns nu på ett vanligt ungdomskonto utan någon överförmyndarspärr eller liknande.
Vår tanke var att investera pengarna åt honom på Lysa. Dock går det ej att start konto på lysa om man är under 18 år, så pengarna får i så fall vara på ett eget isk under mitt namn.
Talade idag med banken (Sparbanken Skåne) och ett mer irriterande samtal har jag knappt varit med om i hela mitt liv. Lösningen på alla problem stavas ROBUR fonder. Knappt hann samtalet börja innan han skulle sälja på deras olika fonder som var lösningen på alla problem i världen och som presterar bäst av allt. När jag sedan sa att min avsikt var att investera i en fondrobot som heter Lysa började varningarna och nästan hoten. Fondrobotar är sådana nya moderniteter med appar och sådant. Dom är citat ”farliga” och jag måste vara mycket försiktig! Herregud!
Han sa även att pengarna måste vara på ett konto i sonens namn annars var det straffbart och han kunde inte straffskalan för detta utantill. Men han kunde såklart sätta upp ett isk på banken och trycka in pengarna i roburfonder.
Hur gör jag?
Vad får jag göra med pengarna?
Går det att investera sonens pengar på lysa?
Hjälp mig! Banken går ju inte att resonera och tala med.
Tråkig attityd från banken och personen du pratat med. Men om det är grabbens pengar så kanske de måste vara på ett eget ISK och fondrobotarna är väl 18-års gräns på.
Om ni nu vill vara på Swedbank så kolla upp deras billiga indexfonder som heter Access.
T.ex Robur Access Global
Robur Access Asien
Robur Access Sverige.
Fram till dess att barnet fyller 18 år råder föräldrarna i egenskap av förmyndare över barnets ekonomiska angelägenheter.
Kan föräldrarna fritt bestämma över barnets tillgångar?
Reglerna i föräldrabalken syftar till att ge barnet ett skydd. En utgångspunkt för föräldrarnas förmyndarförvaltning är att de på ett ansvarsfullt sätt ska fullgöra sina skyldigheter och handla på det sätt som är bäst för barnet.
Som utgångspunkt gäller att föräldrarna har fri förvaltning avseende barnets tillgångar. Det innebär att föräldrarna med vissa begränsningar, själva kan bestämma hur barnets pengar ska användas så länge detta sker för barnets räkning. Det gäller så länge barnets tillgångar inte överstiger åtta prisbasbelopp (380 800 kr för 2021)."
Skulle verkligen vilja veta vilket lagrum som försäkringsbolaget baserar sitt beslut på. Eller om det bara är ett intern krav för själva utbetalningen. Oavsett hoppas jag att du hittar en bra lösning på det hela. Om det måste vara ett ISK i barnets namn så kan man väl lika väl använda t ex Avanza istället för Swedbank?
Frågan kvarstår dock. Måste pengarna enligt lagen vara kvar på ett konto i sonens namn? Eftersom han redan fått dom i sitt namn? Och jag av den anledningen inte kan föra över dem till ett konto i mitt namn.
Nej såklart. Det kommer jag kanske göra. Men jag ville gärna höra med någon som inte har intresse i var jag placerar pengarna. Efter att ha talat med banken blev jag ganska irriterad på deras sätt och kände att jag inte kunde få ett ärligt rakt svar på mina frågor då det ända dom ville var att jag skulle investera hos dom.
Jag har precis själv pratat med en dam på överförmyndarkansliet då min dotter kommer få utbetalat större summor pengar efter sin pappas bortgång.
Då pratar vi alltså om ett konto som har en överförmyndarspärr och då tänker jag att regelverket är hårdare än i ditt fall.
Men i vårt fall så får jag öppna ISK-konto med placeringar i vad hän vi nu kan tänkas vilja ha i dotterns namn och flytta kapitalet dit om jag vill. Just för att kunna låta pengarna växa istället för att ligga passiva.
Det är alltså inget som stoppar det förfarandet trots överförmyndarspärr.
Stoppet i ditt fall blir ju att ni inte kan öppna ett konto i barnets namn eftersom det är 18-årsgräns.
Så att som du säger starta ett ISK på Avanza i barnets namn bör inte vara några konstigheter.
Det man får vara med på här är hur den bank man öppnar kontot hos hanterar det. Vår dotter fick försäkringspengar utbetalda (cirka 150k).
Vi fick samma besked som dig Pernilla från kommunens överförmyndaravdelning. Men när vi sen öppnat ett ISK på Avanza visade det sig att det blir noterat som ett spärrat konto, utan möjlighet att göra affärer via deras websida. För att köpa/sälja fonder måste vi skicka ett brev där bådas vårdnadshavares underskrifter finns med, som dessutom skall vidimeras. Blir att välja fonder en gång som sen får ligga kvar.
För TS däremot där kontot inte skall överförmyndarspärras bör det ju dock bara vara att öppna ett ISK i barnets namn.