Jag har hamnat i en liten situation mellan bank och överförmyndarnämnd jag skulle behöva lite hjälp med.
Min son som är 7 har fått lite försäkringspengar utbetalade, ungefär 150k, kravet var att det skulle utbetalas till överförmyndarspärrat konto i hans namn.
Kontot som pengarna sitter på har 0.04% ränta, vilket är horribelt ur ett ränte / inflationsperspektiv över de 11 år som är kvar tills han är myndig.
Så min tanke var då att ta pengarna, sätta på ett ISK i hans namn och investera i fonder, till större delen “vanliga” globala indexfonder.
Jag pratade med överförmyndarnämnden som tyckte det var en bra ide, så länge som även ISK kontot var överförmyndarspärrat.
Jag skapade ett sådant konto, men nu motsätter sig banken att jag går vidare med det här utan ett skriftligt intyg från överförmyndarnämnden, det låter rimligt, men överförmyndarnämnden
i sin tur säger att det inte behövs för vad jag vill göra, alltså köpa fonder via ISK utan att medgivande endast krävs för :
“aktier, kapitalförsäkringar, aktieindexobligationer och specialfonder”
De har helt enkelt inte lagligt stöd för att ge ut det medgivande banken kräver säger dom.
Jag har dragit det här flera vändor med både bank och nämnd nu, men kommer ingen vart.
Min tanke är att det jag vill göra inte är något udda, utan många måste ha varit i samma sits? Så kanske någon här på forumet har någon ide på hur jag tar mig vidare?
Jag tröskade mig igenom detta för några år sedan när mina barn fick en kapitalförsäkring efter min mormor utbetald innan de var myndiga. Skrev ned hur vi gick tillväga - det var ganska krångligt.
Startade varsitt tillfälligt överförmyndarspärrat konto hos Swedbank
Informerade försäkringsbolaget om kontonummer till dessa spärrade konton för utbetalning av kapitalförsäkringen
Pratade med Överförmyndarnämnden, beskrev ärendet och de informerade om att skriva brev till dem.
Svar från överförmyndarnämnden som godkände uttag för placering i värdepapper.
Startade ISK i barnens namn hos Avanza (starta online, båda föräldrarna verifiera med bank-id)
Skrev ett meddelande till Avanza från mitt konto i inloggat läge (via browser, inte appen) om att jag vill överförmyndarspärra kontona
Gick in fysiskt till banken (tillsammans med min fru) för att föra över pengarna från det tillfälliga kontot i Swedbank. Visade godkännande från överförmyndarnämnden samt bekräftelse från Avanza på att kontona är överförmyndarspärrade.
Överföringen skedde under samma dag
Skriva fysiskt brev till Avanza med önskad placering inom ISK. (Vi kör Nybörjarportföljen men utan guld - endaste värdepapper är godkända för placering enligt ÖFN.) Ber att få avräkningsnotor hemskickad
Vi gjorde precis så som du vill göra. Banken var väldigt förvirrad varje gång vi hade med dem att göra men de förstod till slut vad vi ville göra och att det är okej att göra så. Överföringen till isk och köp av fonder gjorde vi båda föräldrar på bankkontoret.
Stort tack för alla svar, då har jag lite mera kött på benen. Banken, i mitt fall LF, verkar helt klart förvirrade då jag fått 3 olika svar på hur det är och hur jag ska gå tillväga
Banker är generellt sett väldigt dåliga på att hantera minderåriga konton och framförallt minderåriga konton med överförmyndarspärr. Grabben har ett spärrat ISK på Avanza och ett på lokal sparbank. På Avanza är det väldigt tungrott när man ska byta fonder och måste skicka in vidimerad kopia på körkort med instruktion hur placeringar ska se ut. Borde funka i ett vanligt meddelande då man loggar in med BankID. Hans pengar där ligger bara utan att jag placerar in dem. Avanza löser inte månadssparande så spärrat ISK där det kommer in månatlig barnpension har jag på Sparbanken och sparbanken sköter det bra och där funkar ett meddelande med instruktion bra.